اوباما: ۹۵ درصد تحریم‌ها پابرجاست

رئیس جمهور آمریکا گفته است که توافقنامه ژنو شرایط را برای اجماع جهانی علیه ایران در آینده فراهم می کند. به گزارش رجانیوز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با ‘بلومبرگ ویو’ گفت: ما طی چندین سال توانستیم رژیم تحریم‌های بی سابقه‌ای ضد ایران اعمال کرده و اقتصاد آن را فلج کنیم و به […]

رئیس جمهور آمریکا گفته است که توافقنامه ژنو شرایط را برای اجماع جهانی علیه ایران در آینده فراهم می کند.

به گزارش رجانیوز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با ‘بلومبرگ ویو’ گفت: ما طی چندین سال توانستیم رژیم تحریم‌های بی سابقه‌ای ضد ایران اعمال کرده و اقتصاد آن را فلج کنیم و به خاطر همین آنها به میز مذاکره روی آورده و این تحریمها روند انتخابات اخیر را شکل داد و اکنون آنها روی طرح اقدام مشترک هستند و برای اولین بار در یک دهه اخیر برنامه اتمی شان را متوقف کردند.

رئیس جمهور آمریکا گفت در نتیجه توافق هسته ای با ایران ، اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی به صفر تبدیل میشود، اراک متوقف میشود، بازرسان آژانس بین المللی اتمی در حال رصد برنامه اتمی آنها است؛ همه اینها نشان میدهد فرصت حل این موضوع بدون توسل به زور وجود دارد.

به گزارش نسیم، باراک اوباما در ادامه با توهین به کشور ایران، مقامات ایرانی را حامی تروریست دانست و مدعی شد:

ایران بازیگری غیرمسئول در سطح بین الملل بوده و از تروریسم حمایت کرده و همسایگان خود را تهدید کرده است بیایید فرض کنید ایران خواهان تغییر نبوده و ضد یهودی و ضد سنی است و رهبران جدید آن تنها برای نمایش و شو هستند و فرض کنید با وجود همه این فرضها ما از عدم دستیابی آنها از سلاح اتمی اطمینان یابیم. در این صورت ما خواهیم توانست از زورگویی آنها به همسایگانش جلوگیری کنیم. پس ما قطعا خواهیم توانست دیگر رفتارهای آنها را مدیریت و کنترل کنیم.

اشاره رئیس جمهور آمریکا به کنترل دیگر رفتارهای جمهوری اسلامی اشاره به نقش ایران در تحولات منطقه و توان موشکی کشورمان است.

آنگونه که برخی رسانه های غربی خبر داده اند در جریان مذاکرات وین مقامات آمریکایی نگرانی خود را از توان موشکی ایران ابراز کردند و به نظر می رسد در مذاکرات آتی نیز این درخواست تکرار خواهد شد.

به عقیده کارشناسان آمریکایی ها به دنبال آن هستند در ضمن توافق با ایران برای بازرسی های روزانه و ویژه از تاسیسات مرتبط با فعالیت هسته ای ایران بازرسی ها از تاسیسات نظامی را در دستور کار آژانس قرار دهند.

اوباما در ادامه گفتگوی خود با ‘بلومبرگ ویو’ یکی دیگر از دستاوردهای توافق ژنو را تقویت موضع مخالفان نظام ایران در داخل عنوان کرد. وی در این باره گفت:  «البته باید گفت ایرانی‌ها قادر به تغییر هستند و در واقع در نتیجه توافق در موضوع اتمی، صداها و روندهایی در داخل ایران که خواهان تغییر هستند تقویت خواهد شد، اقتصادشان به اقتصاد بین المللی پیوند خورده و سفرهای بیشتر و جامعه بازی برای ایران ایجاد خواهد شد، امری که میتواند یک دهه یا ۱۵ تا ۲۰ سال میتواند طول بکشد و ما به نتایج خیلی بیشتر از آنچه آرزو داریم، برسیم. »

رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر این موضوهع که ایران به خاطر موضوع تحریمها به میز مذاکره آمده است، اظهار کرد:

در مذاکرات اخیر، اگر ما نتوانیم به مقصد برسیم برای شش ماه برنامه اتمی شان را متوقف کردیم و همه معماری تحریمهایمان همچنان موجود است. ممکن است به خاطر کاهش تدریجی محدود تحریم، اقتصادشان قدری در طی این شش تا یک سال بهبود یابد اما ۹۵ درصد تحریمها باقی خواهد بود. در صورت شکست مذاکرات ما در موضعی قویتر بوده و به شرکایمان از جمله روسها و چینیها و دیگران خواهیم گفت که این ایران بوده که از مذاکره شانه خالی کرده و نه آمریکا و کنگره آن و تحریمهای جدیدش.

وی ادامه داد: البته اگر از سوی دیگر این درک پیدا شود که آمریکا درباره مذاکرات جدی نبوده، رژیم تحریمها به سرعت از بین خواهد رفت. منطق تحریمها کشاندن ایران به میز مذاکره بوده و منطق طرح اقدام مشترک، دادن زمان به مذاکرات در زمانی مشخص است و این فکر که در بحبوحه مذاکرات، ما با اعمال تحریمهای جدید مواضعمان را تقویت میکنیم، این موضوع را نادیده میگیرد که (رئیس‌جمهور) روحانی و مذاکره‌کنندگان ایرانی مجبور به سر و کار داشتن با سیاست داخلی ایران هستند؛ در داخل ایران افرادی هستند که به انگیزه ها و آمادگی ما برای برداشتن تحریمها تردید دارند همانطور که ما نیز به آمادگی آنها برای خلاص شدن از شر برنامه اتمی شک داریم.

اوباما با تاکید بر اینکه  ما ۹۵ درصد تحریمها را نگهداشتیم و ایران با ادامه تحریم نفتی در حین اجرای طرح اقدام مشترک، از مزایای منابع مالی که قبلا دسترسی داشتند، بی بهره هستند، اظهار کرد: اگرچه ایرانیها در حال گفتگو با شرکتهای نفتی و تجاری اروپایی هستند، هیچ یک از این شرکتها هیچ توافقی امضا نکرده اند چون میدانند تحریمهای ما سر جای خود باقی است. این شرکتها میخواهند جایگاه خود به عنوان شرکتهای مقدم در امضای توافق با ایران داشته باشند تا پس از امضای توافق جامع و لغو تحریمها، شروع بکار کنند. ما به آنها پیام دادیم و به شرکایمان در “۵+۱” که بهتر است به شرکتهای خود بگویید تحریمها همچنان باقی است