۱۵ درصد از جمعیت یزد را روستاییان تشکیل می‌دهند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با اشاره به اینکه با ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری قطعاً مهاجرتی در روستاها نخواهیم داشت، گفت: ۱۵ درصد از جمعیت استان یزد را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهند.

به گزارش میبدما؛ محمود زارع رشکوئیه در گفتگو با خبرگزاری فارس در یزد، ضمن اشاره به‌روز ملی روستا و عشایر، گفت: این روز را به همه‌ی تلاشگران عرصه خدمت و فعالیت در روستاها گرامی می‌دارم و به کسانی که در روستا تلاش و فعالیت کردند و پس از مجاهدت‌های فراوان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ایثار و شهادت ستاره‌های آسمانی شدند یاد آن‌ها را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به اینکه استان یزد با ۲۱ بخش، ۴۵ دهیاری و ۳۶۱ روستای دارای شورای اسلامی و دهیاری به‌عنوان مدیریت‌های محلی در حال فعالیت است، افزود: دهیاری‌ها فعالیت‌های مرتبط با حوزه روستایی را در استان یزد انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد بابیان اینکه روستا کانون تولید و فعالیت‌های کشاورزی و کارآفرینی است، تصریح کرد: روستاها همواره و همیشه در طول تاریخ پشتیبان خوب و مناسبی برای مباحث مرتبط با حوزه اقتصاد، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه در شکوفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشتند و دارند.

زارع رشکوئیه اظهار داشت: در چند سال اخیر به دلیل خشک‌سالی‌های فراوان به محصولات کشاورزی، مردم به‌نوعی با مشکل مواجه شدند و از سویی تصور مردم این است که شهرنشینی مزیت‌هایی دارد که تقریباً مردم از روستاهای استان مهاجرت کردند و روستاهای استان تقریباً خالی از سکنه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از جمعیت استان یزد روستایی و عشایری هستند، ابراز داشت: بالغ‌بر ۱۷۵ هزار نفر روستانشین و هفت هزار نفر عشایر نشین هستند.

وی اذعان کرد: خدمات بسیار خوب و عظیمی تا این لحظه برای روستاها توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت گرفته و در چند سال اخیر نیز شاهد خدمات بسیار ارزشمندی بخصوص در حوزه‌های زیربنایی نظیر گازرسانی به مناطق مختلف روستایی بوده‌ایم.

به گفته‌ی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد تقریباً اقداماتی که تابه‌حال در روستاهای استان صورت گرفته، مشابه اقداماتی است که در شهرها صورت گرفته است و امروز همه مسئولین نظام معتقد هستند که خدمت را برای روستائیان و عشایریان عزیز سرلوحه کار خود قرار دهند و اقدامات راهبردی و اساسی برای توسعه روستاهای استان در نظر گرفته‌شده است.

زارع رشکوئیه بابیان اینکه مشارکت مردم با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مسئولین دولتی می‌تواند صاحب ارتقا روستاها شود، عنوان کرد: امروز برای اینکه بتوانیم برنامه‌های اساسی و توسعه‌ای را برای مناطق استان دنبال کنیم یکی از کارها اشتغال پایدار در روستاها است.

این مقام مسئول یادآور شد: با در نظر گرفتن تسهیلات موردنظر و تکالیف و الزامات در نظر گرفته‌شده، مسئولین و دستگاه‌های اجرایی برای اشتغال پایدار در روستاها ورود پیدا کردند و در دو سال گذشته کارگروه‌های اشتغال، فنی و تخصصی فعال‌شده و تسهیلات بسیار مناسبی نیز توسط بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری صورت گرفته و علاقه‌مندان حوزه سرمایه‌گذاری این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در پایان با اشاره به اینکه امیدواریم در سال جاری و سال‌های آینده شاهد رونق بخشیدن به بحث اشتغال باشیم، خاطرنشان کرد: با ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری قطعاً مهاجرتی نخواهیم داشت و مهاجرت معکوس را با این امر به دنبال خواهد داشت و ان‌شاءالله بتوانیم در توسعه روستاها گامی مؤثر و مفیدی را برداریم.