نظارتی برای بازگرداندن ثبات به بازار وجود ندارد

رئیس اتحادیه ظروف پلاستیک و ملامین یزد با اشاره به اینکه مواد اولیه ظروف پلاستیکی با نوسانات دلار افزایش یافته است، گفت: نظارتی برای بازگرداندن ثبات به بازار وجود ندارد.

به گزارش میبدما؛ غلامرضا کارگردهقانی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه ۳۰۰ واحد پروانه‌دار ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف و ۸۰ واحد شناسایی‌شده در دست اقدام داریم، گفت: قیمت ظروف پلاستیکی نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی بابیان اینکه از فروردین‌ماه سال جاری این قیمت‌ها نزدیک به دو برابر افزایش داشته است، افزود: اوج بالا رفتن قیمت‌ها در خردادماه به دلیل افزایش بی‌رویه دلار بود.

رئیس اتحادیه ظروف پلاستیک و ملامین یزد تصریح کرد: مواد اولیه ظروف پلاستیکی نسبت به دلار افزایش پیداکرده است و همه افزایش قیمت دلار را بهانه‌ای برای افزایش قیمت اجناس کرده‌اند.

کارگر‌دهقانی با اشاره به اینکه اصلاً نظارت کاملی بر بازار برای ثبات قیمت‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: کارشناسان باید آموزش‌دیده، باتجربه، در جریان بازار و در جریان مواد اولیه باشند و یک تیم کارشناسی بر تولیدکنندگان و یک تیم کارشناسی بر مصرف‌کنندگان نظارت کاملی داشته باشند.

این مقام مسئول بابیان اینکه این کارشناسان اطلاعات و آگاهی کامل را ندارند، ابراز داشت: قیمت‌ها قابل‌کنترل نیست و چنانچه این کارشناسان باتجربه و آگاهی کاملی داشته باشند، روی قیمت‌ها تأثیر بسزایی دارند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه در قیمت‌گذاری و فروش ظروف یک‌بارمصرف اختیار کامل و جدی را ندارد، اذعان داشت: چنانچه کسی ازنظر گران‌فروشی و یا کم‌فروشی شکایتی داشته باشد، اتحادیه به آن شکایت رسیدگی می‌کند و دقیقاً نمی‌توان روی جنس پلاستیکی قیمت‌گذاری کرد.

به گفته‌ رئیس اتحادیه ظروف پلاستیک و ملامین یزد به دلیل نوسانات زیاد قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود و بالا رفتن قیمت بی‌رویه مواد اولیه، باصداقت کار نکردن برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان، تقاضای بیشتر مردم در گرانی، نداشتن دقت در سهمیه‌بندی ظروف پلاستیکی و فکر منافع شخصی خود بودن را از عمده مشکلات بازار ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف دانست.

کارگردهقانی ادامه داد: بازرسان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه فعال هستند؛ اما باید شکایت در خصوص گرانی و تخلف‌ها انجام تا بررسی و به آن رسیدگی شود و چنانچه کنترل دقیقی بر مواد اولیه نباشد، وضعیت فعلی پیش می‌آید.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه محصولات پلاستیکی بر بسیاری از بازارهای مواد غذایی و دارو تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: قیمت یک بطری شیشه آب‌معدنی به بیشتر از قیمت آب آن است و اکثر موادی ازلحاظ بسته‌بندی حساب کنیم، پلاستیکی است با توجه به اینکه صنایع پلاستیک، صنایع کوچکی نیست.