وقتی نمایندگان مجلس طرح شفافیت آراء را امضاء نمی کنند !

دکتر سید مصطفی میرمحمدی

اطلاع مردم از آراء نماینده خود در مجلس، یکی از مهمترین حقوق شهروندی آنان است؛ چرا که در نظام‌های مبتنی بر مردمسالاری، فرد نماینده از جانب کلیه افراد حاضر در حوزه انتخابیه خود(چه آنها که به او رای داده‌اند و چه آنها که به دیگری رای داده‌اند یا اصلا رای نداده‌اند) نظر می‌دهد و لذا ابتدایی‌ترین حق موکلین آن است که بدانند نماینده‌شان در مجلس چه تصمیماتی اتخاذ می‌نماید تا بتوانند نظارت عمومی خود را بر عملکرد وکیل خود اعمال نمایند.

تصور کنید اگر تک‌تک آراء و امضاءهای نماینده به صورت آنلاین و عمومی منتشر شود؛ در این صورت فرد نماینده قادر نخواهد بود با فریب، پنهان‌کاری و زدوبند، دست به اقداماتی بزند که منافع سیاسی یا شخصی یا قبیله‌ای خود را جایگزین مصالح عمومی نماید. این روند هم‌اکنون در بسیاری از نقاط دنیا اعمال می‌شود و حتی کشورهای نه چندان پیشرفته‌ای چون تونس هم بسترهای این شفافیت را برای شهروندان خود ایجاد کرده‌اند و مردم قادرند عملکرد نمایندگان خود را به طور کامل و دقیق رصد کنند.

نکته جالب اینجاست که در برخی کشورها حتی حقوق و مزایای مسئولین و نمایندگان مجلس به صورت آنلاین در اختیار شهروندان قرار داده شده تا هزینه‌های شخصی مسئولین هم زیر ذره‌بین نظارت عمومی و رسانه‌ها قرار گیرد؛ امری که مع‌الاسف تاکنون در کشورمان عملیاتی نشده و هنوز مردم به طور دقیق نمی‌دانند نمایندگان مجلس و مدیران دولتی چقدر حقوق و مزایا دریافت می‌کنند تا بتوانند ارزیابی کنند که آیا در قبال این بهره‌برداری از بیت‌المال آیا کار متناسب را هم برای خلق‌الله انجام می‌دهند یا خیر؟!
بنابراین واضح است که پیش شرط نظارت موثر افکار عمومی بر عملکرد مسئولین اعم از نمایندگان و دولتمردان «شفافیت» است و همین مولفه هست که می‌تواند مانع از بروز فسادهای بزرگ سیاسی و اقتصادی شود. به همین دلیل از چندی قبل برخی نمایندگان مجلس اقدام به تهیه طرحی یک فوریتی جهت شفافیت آراء نمایندگان نمودند به این ترتیب که همه مردم از کیفیت رای نمایندگان خود در مصوبات مختلف مجلس آگاه شوند.

بسیاری از نمایندگان این طرح را امضاء کردند و به استقبال شفافیت و نظارت عمومی رفتند اما مطابق با اخبار منتشر شده برخی از نمایندگان استان یزد تاکنون این طرح را امضاء نکرده‌اند.
سوال اینجاست که چرا این نمایندگان علاقه‌ای به امضاء این طرح از خود نشان نداده‌اند؟!

«العاقل، یکفیه الاشاره»