درسی که “ترامپ” به ما داد !؟

مهدی مهمدی/ کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی

جامعه ایرانی اکنون سخت محتاج درس آموختن از تجربه هایی است که برای آنها هزینه داده. اگر توان دفاعی نباشد ظهور صدام ها یک شبه ممکن است. تجربه جنگ به ما می گوید دفاع یک مقوله استقلالی است و روز سخت نبرد کسی به دادمان نخواهد رسید. هدف برجام تخریب این تجربه بود و اینکه تصور کنیم امنیت را می توان از طریق مصالحه با دشمن به دست آورد.

ترامپ نگذاشت این سوء تفاهم عمیق شود و به ما بازآموخت که باید طرح ریزی امنیت ملی خود را همچنان بر پایه آنچه از دوران دفاع آموخته ایم پی بریزیم نه بر اساس مذاکره و توافقی که تکلیف فردایش روشن نیست.

تجربه برجام هنوز بالغ نشده. مسئله فقط این نیست که برجام مشکل تحریم را حل نکرد بلکه مسئله این است که برجام از همان روز نخست برپا شد تا توان ایران برای مقابله با تحریمهای بیشتر را کم کند. حتی اگر هیلاری کلینتون انتخابات امریکا را می برد باز همین بساط فعلی و اعمال تحریمها در راه بود با این تفاوت که صورت برجام حفظ می شد تا نیمچه توان فعلی اعتراض هم از ایران گرفته شود. ترامپ دیوانه نیست. او با خود فکر کرده شوک ناشی از تخریب برجام که جامعه ایرانی برای بهبود اقتصادی به آن دل بسته بود، اثری نیرومندتر از اجماع با اروپایی ها بر سر تحریمهای فراهسته ای ایجاد میکند، ضمن اینکه ادعاهای اروپا درباب ایستادن مقابل تحریمها را هم چندان جدی نمی داند.
امریکا می داند توان فروپاشی ایران را ندارد. به فروپاشی ذهن ایرانی دل بسته تا خود از ترس مرگ خودکشی کند