دختران و پسران میبدی درس خوان هستند، اما آگاهی کافی برای تشکیل خانواده ندارند/ راهکارهایی برای داشتن زندگی بهتر

کارشناس امور خانواده اظهار داشت: ریشه‌ی بخش مهمی از مشکلات در خانواده، اعم از انتخاب همسر، روابط زوجین، ارتباط با فامیل و تربیت فرزند و … عدم آگاهی است.

به گزارش میبدما؛ حجت الاسلام محمد زارعشاهی در گفتگو با میبدما گفت: در آموزه های دینی آمده است که امام علی(ع) به کمیل فرموده اند: هیچ حرکتی نیست، مگر این که در آن نیازمند به شناخت و معرفت هستی. یعنی برای انجام کوچکترین کارها نیازمند آگاهی هستی و بدون آگاهی کارهایت سرانجام خوبی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت بالای تشکیل خانواده و نقش آن در به کمال رسیدن انسان، بیان داشت: دختران و پسران ما با اینکه درسخوان هستند، برای امر تشکیل خانواده دارای آگاهی کافی نیستند. پدرها و مادرها نیز در این زمینه مطالعه ای ندارند. ازدواج یک امر آسمانی و یک امر الهی می باشد و ما معتقدیم که خدای حکیم برنامه اجرای این دستور الهی را بیان نموده است. منظور ما از آگاهی، آگاهی دینی است، که متاسفانه به علل مختلف من جمله اینکه شهری مذهبی هستیم، به شدت رو به کاهش است.

این کارشناس امور خانواده با بیان این نکته که آگاهی دینی نوری خاموش نشدنی می باشد و انسان را در همه شرایط به راه درست هدایت می کند، افزود: بنده در جلسات مختلف چه در کارگاه ها و چه در منابر و دانشگاه سوالم از مخاطبین این بوده است که کدام یک از شما سه جلد کتاب در زمینه خانواده مطالعه کرده اید؟ شاید در طول این سال ها یک نفر اعلام کرده باشد که در این زمینه سه جلد کتاب مطالعه کرده ام. و این نشان می دهد که دغدغه ای به عنوان یادگیری و فهم مسائل زندگی خانوادگی وجود ندارد. بارها با این صحنه روبرو بوده ام که پس از اتمام کلاس و کارگاه، دختری و پسری عنوان کرده است ک اگر این اطلاعات و آگاهی دینی که امروز کسب کرده ام، را پیش از این می دانستم، به خواستگاران خود جواب منفی نمی دادم و یا انتخاب دقیق تری داشتم.

وی با بیان این موضوع که موفقیت امری شانسی نیست و باید برای آن مطالعه کرد، گفت: زندگی برنامه می خواهد، و دین برنامه زندگی است، مسئولیت آگاهی دادن به خانواده به عهده مرد خانواده است، اگر هر فرد در شبانه روز در حد ۱۵ دقیقه با اعضای خانواده بنشیند و برای موفقیت در زندگی برنامه ریزی کنند، قطعا نتایج عالی خواهند گرفت.

حجت الاسلام زارعشاهی با اشاره به اهمیت زندگی با برنامه و درخواست از خانواده ها برای رسیدن به زندگی با برنامه؛ ادامه داد: کافی است هر کسی برای رسیدن به زندگی با برنامه و تخصص در امور زندگی روزی سه صفحه کتاب مرتبط بخواند و نتیجه این چند دقیقه مطالعه باعث می شود در سال چیزی بالغ بر ۱۱۰۰ صفحه کتاب مرتبط مطالعه کرده باشد و این یعنی ۴ یا ۵ کتاب بسیار خوب که می تواند هرکسی را در یک موضوع دارای نگاهی تخصصی کند.

وی تصریح کرد: کتاب هایی مانند “نامه ای به جوان در استانه ازدواج” اثر مهدی عدالتیان، “چای اول دانستنی های پیش از ازدواج” اثر عبدالاحد اسلامی و “از من تا ما، آمادگی های ازدواج” اثر نوید جانباز از جمله کتابهایی می باشد که به علاقمندان توصیه می کنم.

حجت الاسلام زارعشاهی گفت: شرکت کردن در مراسم و مجالس مذهبی، داشتن دوستان خوب، و نشست و برخواست با انسانهای آگاه و عمل به دستورات دین از دیگر مسائلی می باشد که ما را در رسیدن به یک زندگی بهتر و با برنامه کمک می کند.