نزدیک شدن یزد به شاخص‌های سالخوردگی جمعیت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: جمعیت ۱۰۰ هزار نفرِی سالمندان در یزد نشان‌دهنده نزدیک شدن به شاخص‌های سالخوردگی جمعیت است.

به گزارش میبدما؛ محمدعلی طالبی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، در خصوص جمعیت سالخوردگی و پیری در استان یزد، گفت: سازمان جهانی بهداشت افراد بالای ۶۰ سال را سالمند تلقی می‌کند و بر اساس تعریف سازمان ملل، کشورهایی که نسبت سالمندان آن زیر ۴ درصد باشد، دارای جمعیت جوان، کشورهای چهارتا شش درصد دارای جمعیت بزرگ‌سال و کشورهایی که نسبت آن هفت درصد و بیشتر باشد را کشورهای سالخورده تلقی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما شرایط به‌گونه‌ای است که در حقیقت جمعیت کشور از مرز بزرگ‌سالی خارج و به جمعیت سالخورده نزدیک می‌شود، افزود: در دهه‌های گذشته ایران یکی از کشورهای جوان محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر بر اساس آمار آخرین سرشماری صورت گرفته در کشور، ۶/۱ درصد جمعیت سالخورده که رِنج سنی ۶۵ سال بیشتر هستند و این نشان می‌دهد که جمعیت کشور رو به سالخوردگی پیش می‌رود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد جمعیت سالمند در استان یزد را ۶۵ سال به بالا خواند و تصریح کرد: در استان یزد جمعیت سالمند ۶۷ هزار نفر است که ۵/۹ درصد را شامل می‌شود و استان یزد نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است. رِنج سنی ۶۰ سال به بالا، ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان یزد را تشکیل می‌دهد که به عبارتی ۸/۸ جمعیت را شامل می‌شود.

طالبی اظهار داشت: یک جمعیت ۱۰۰ هزار نفرِ سالمند بالای ۶۰ سال نشان‌دهنده نزدیک شدن به شاخص‌های سالخوردگی جمعیت در استان یزد است.

این مقام مسئول بابیان اینکه ما باید در بخش‌های درمانی، بهداشتی و رفاهی برای این جمعیت سالخورده مورد لحاظ قرار دهیم و مطمئناً آن‌ها نیاز به خدمات پزشکی متناسب با این موضوع هستند، ابراز داشت: طب سالمندی در این راستای باید بتواند به مشکلات در حال حاضر سالمندان پاسخ دهد.

به گفته‌ی وی برای جمعیت سالخورده‌ای که مستعد برخی از مشکلات و مسائل به‌مانند افسردگی و خانه‌نشینی است باید برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی به وجود بیاید که دیگر این جمعیت سالخورده از این مشکلات رنج نبرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با اشاره به اینکه استان یزد از طریق نهادهای مختلف کارهای خوبی انجام داده است، اذعان داشت: در بحث بهداشتی و درمانی کلینیک‌های مخصوص سالمندان، کانون‌هایی برای بازنشستگان و سالمندان است که آن‌ها بتوانند از امکانات و فضاهایی که برای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی به وجود آمده از آن استفاده کنند.

طالبی تأکید کرد: نگذاریم این جمعیت بیشتر از این سالخورده شود و راه آن در حقیقت ایجاد یک رشد متوسط جمعیت در استان یزد است.

این مقام مسئول بابیان اینکه در حال حاضر رشد جمعیت در استان یزد ۱/۱۷ درصد است، عنوان کرد: این رقم می‌تواند ما را در سال‌ها و دهه‌های آینده دچار سالخوردگی کند؛ چنانچه این رقم در کشور ۱/۲۴ درصد است و این رقم می‌تواند پیامدهای اقتصادی خاصی را به دنبال داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه استان دارای جمعیت سالخورده است و تغییرات ساختار سنی در حقیقت مشکلاتی را در حوزه‌های اقتصادی به وجود می‌آورد، بیان داشت: بااین‌وجود آن نیروی فعال اشتغال را کم‌کم از دست می‌دهیم و رونق اقتصادی که بسیار متأثر از جمعیت جوان در حوزه اشتغال است، مصرف کارایی خود را از دست می‌دهد.