درخواست سید مصطفی موسوی از مردم استان یزد برای استفاده بیشتر از دانشکده علوم قرآنی میبد/ ۶۴۳ نفر از ۱۰۳۰ فارغ التحصیل این دانشکده دارای شغل دولتی هستند

سید مصطفی موسوی اظهار داشت: دانشکده علوم قرآنی میبد در بعد تخصصی در حوزه قران کریم فعالیت می کند و این دانشکده در شرق کشور بی نظیر است.

به گزارش میبدما، سید مصطفی موسوی رئیس دانشکده علوم قرآنی میبد در جلسه ای با اصحاب رسانه که به علت قطع برق در محیط باز دانشکده برگزار شد، گفت: در ارزیابی های صورت گرفته در میان مجموع ۱۶ دانشکده علوم قرانی کشور، دانشکده علوم قرانی میبد همیشه رتبه اول تا پنجم از لحاظ کیفی و کمی را دارا بوده است.

وی افزود: پذیرش دانشجو در این دانشکده از سال ۱۳۷۳ همراه با تاسیس اغاز شده، و همه ساله سیر صعودی داشته، به طوری که در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۰۰ نفر مشغول به تحصیل و در سال تحصیلی جاری نیز ۴۵۰ نفر دانشجو داشته ایم، و برای این تعداد دانشجو نیز به جز خوابگاه پسران که به زودی ارتقا می یابد، امکانات خوبی فراهم است.

وضعیت دانشجویان فارغ التحصیل در حوزه اشتغال

سید مصطفی موسوی تصریح کرد: تعداد فارغ التحصیلان دانشکده از ابتدا تاکنون ۱۰۳۰ نفر بوده اند و با اخبار دقیقی که داریم ۶۴۳ نفر از این تعداد به کار دولتی مشغول شده اند، که ۲۶۵ نفر از ایشان به اموزش و پرورش، ۱۴ نفر به قوه قضاییه و بقیه در ارگان های دیگر مانند سپاه پاسداران و … به کار مشغول شده اند.

موسوی با بیان این موضوع که رشته های تحصیلی در دانشکده قرآنی طبق برنامه سازمان سنجش و وزارت علوم می باشد، بیان داشت: یکی از رشته هایی که باعث استقبال خوب دانشجویان شد، رشته تربیت دبیر قرآن بود و در مجموع ظرفیت خوبی برای پذیرش بیشتر دانشجو نیز وجود دارد.

وی وجود دانشکده قرانی در مرکز بافت شهری را از ویژگی های مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: وجود سالن با ۵۵۰ صندلی و برگزاری برنامه های فرهنگی مردمی به میزان زیاد، همچنین وجود یادمان شهید گمنام که بعد از تدفین، تاکنون درِ دانشکده به روی مردم باز بوده و وجود مسجد با برپای سه وعده نماز جماعت با حضور مردم و دانشجویان از ویژگی های خوب این دانشکده می باشد.

رئیس دانشکده علوم قرانی میبد با اشاره به وسعت ۲۱۰۰۰ متر مربعی این دانشکده و تلاش های قابل تقدیر ایت الله اعرافی در احداث این مکان، افزود: بزرگترین خواسته ما از مردم میبد و در کل استان یزد این است که از این ظرفیت خوب ایجاد شده در شهرشان استفاده ببرند.

وی با بیان این نکته که آمار ۲۰ درصدی دانشجوی بومی استان یزد در دانشکده قرانی میبد می تواند تا بالای ۵۰ درصد هم افزایش یابد، خاطر نشان کرد: تفاوت دانشکده علوم قرآنی با دیگر مراکز آموزش عالی در این است که به جز نظارت وزارت علوم بر این دانشکده، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز بر آن نظارت دارد و مدرک تحصیلی آن تفاوتی با دیگر مراکز آموزش عالی ندارد.

به جز امکانات موجود، از اساتید بسیار خوبی نیز بهره می بریم

در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام محمدمهدی خواجه‌پور معاون آموزش و پژوهش دانشکده علوم قرآنی گفت: نیاز به قرآن و علوم قرآنی در دنیای امروز که بیگانه از معنویت شده است به میزان بسیار زیادی احساس می شود.

وی با اشاره به اهمیت قرآن کریم در تامین این معنویت افزود: وجود مکان هایی مانند دانشکده های علوم قرآنی، یکی از راه های جبران این معنویت است که باید مورد توجه ما و مردم جامعه نیز قرار گیرد.

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به چهار رکن آموزشی، فرهنگی، عمرانی‌رفاهی و پژوهشی در دانشکده علوم قرآنی گفت: با تجربه ۱۸ ساله ای که در این دانشکده دارم و قبل از آن نیز در مقاطع مختلف در شهر قم فعالیت داشتم، باید اذعان کنم که در محور اموزشی بهترین اساتید در این دانشکده فعالیت دارند و تلاش بر این بوده که بهترین ها نیز دعوت بشوند.

وی با اشاره به فعالیت های خوب حوزه پژوهش نیز، بیان داشت: حتی به اعتراف اساتید بیرون از این دانشکده نیز پایان نامه های دانشجویان علوم قرانی از سطح بسیار خوبی برخوردار بوده و وجود نشریاتی مانند جوهره وحی که رتبه های کشوری نیز داشته و دارند، نشان از سطح خوب دانشکده در این حوزه دارد.

معاون آموزش و پژوهش دانشکده علوم قرانی با اشاره به وضعیت بسیار خوب فرهنگی در دانشکده ادامه داد: در محور عمرانی‌رفاهی نیز باید گفت وجود خوبگاه ها در کنار دانشکده و نظارت دقیق و مناسب بر آنها باعث شده، امنیت بسیار خوبی برای دانشجویان و مخصوصا خانم ها برقرار شود و امیدواریم با همه این امکاناتی که موجود است، سربازان خوبی برای اسلام و انقلاب در این مکان تربیت شوند.

در ادامه این جلسه نیز هر کدام از مسئولین بخش های مختلف دانشکده علوم قرآنی میبد از جمله آقایان دکتر مجتبی محمدی‌مزرعه‌شاهی، توکلی، علی حجت، شیرغلامی، محمد دهقان و خانم‌ها موسوی، قصابیان و مداح گزارشی اجمالی از شرایط حوزه های فعالیت خود ارائه دادند که مشروح آن به صورت خلاصه در ادامه می آید:

سه مجله جوهره وحی، بساطین و عیون از مجلات تولیدی دانشکده علوم قرآنی میبد می باشند که توسط دانشجویان مدیریت و رتبه های کشوری نیز توسط آنها کسب شده است.

همایش های ملی و بین المللی زیادی با مشارکت این دانشکده برگزار شده است که برای نمونه می توان به همایش ملی قرآن و علوم انسانی، همایش منطقه ای مشاهیر قرآنی استان یزد و همایش سالانه بین المللی پژوهش های قرانی اشاره کرد.

دبیرخانه این همایش ها نیز در دانشکده علوم قرآنی میبد بوده است که دبیرخانه دائمی همایش بین المللی پژوهش های قرانی در استان یزد، به میبد تعلق گرفته است.

کتابخانه دانشکده نیز با ۳۰۰۰۰ جلد کتاب، و عضویت دانشجویان و حدود ۷۰ نفر غیر دانشجو از بیرون دانشکده شرایط خوبی دارد که وجود بالغ بر ۶۱۵ پایان نامه دانشجویی نیز بر کیفیت آن افزوده است.

کتابخانه دیجیتال بسیار غنی نیز از ویژگی های مثبت این کتابخانه محسوب می شود و منابع تفاسیر قران و علوم قرانی نیز از سراسر کشور برای آن جمع اوری شده است، که در کنار تالار پژوهش می تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

وجود برنامه های خرد و کلان در حوزه فرهنگی، برگزاری اردوها، محافل انس با قرآن، کلاس های فوق برنامه، کرسی های ازاد اندیشی، یادواره ها، مسابقات قرآنی و دوره های آموزشی و تربیت مربی از دیگر ویژگی های دانشکده علوم قرانی میبد است.

وجود اینترنت پر سرعت در بخش های مختلف دانشکده مانند کتابخانه و خوابگاه ها نیز موجب استفاده رضایت بخش توسط دانشجویان شده است و سایت اطلاع‌رسانی دانشکده نیز فعال می باشد.