تلاش برای جلوگیری از جیره‌بندی آب در استان یزد

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی سهمیه آب یزد از زاینده‌رود نسبت به سال گذشته، گفت: تمام تلاش ما بر این است که در تابستان سال جاری کار به جیره‌بندی نکشد.

به گزارش میبدما؛ محمدمهدی جوادیان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: بر اساس تفاهمنامه شماره ۱۵۴۰۹/۱۰۰ مورخ ۸۳/۴/۷ انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد برای تأمین آب شرب ۱۰ شهر استان یزد و معادل ۹۸ میلیون مترمکعب است که از ابتدای بهره‌برداری تاکنون حداکثر ۶۶ میلیون مترمکعب به استان یزد تخصیص داده شده است.

وی افزود: امسال نیز با توجه به کمبود آب و خشک‌سالی شدید در حوزه زاینده‌رود ۲۰ درصد سهمیه آب یزد از زاینده‌رود نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اشاره به وضعیت تأمین آب استان یزد، اظهار داشت: در حال حاضر تلاش ما بر این است تا از تمامی پتانسیل‌های تأمین آب در استان استفاده شود تا آب موردنیاز استان تأمین شود.

جوادیان‌زاده بیان داشت: ازآنجایی‌که وضعیت استان یزد ازلحاظ منابع آبی مناسب نیست و مشکل تأمین آب سال‌های سال است که مسئله اصلی و بحرانی استان است؛ لذا ضروری است با مدیریت مصرف، بخشی از مسائل تأمین آب استان حل شود که این مدیریت مصرف باید در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات، شرب و بهداشت صورت بگیرد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مردم استان یزد با فرهنگ مدیریت مصرف بیگانه نیستند؛ چراکه نیاکان ما به‌خوبی از این فرهنگ استفاده کرده و درواقع یزد را بر همین اساس بنیان نهاده‌اند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین برنامه‌ها برای رفع مشکل تأمین آب در گام اول استفاده بهینه از منابع موجود و در گام‎های بعدی به‌کارگیری سایر منابع در دسترس است.

وی تصریح کرد: مشکل کم‌آبی در ماه‌های تابستان استان یزد طبیعی است؛ چراکه مشکل کم‌آبی را در بهار نیز در استان داشته‌ایم و طبیعی است که در تابستان نیز داشته باشیم؛ اما تمام تلاش ما بر این است که در تابستان سال جاری کار به جیره‌بندی نکشد و یا خدایی ناکرده آب بخش وسیعی از شهرهای استان قطع نشود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اشاره به‌ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش مصرف آب در استان یزد، اذعان کرد: تاکنون شهروندان ما را یاری کرده‌اند و امید است تابستان سال جاری را نیز بدون جیره‌بندی، آب مردم استان را تأمین کنیم.

جوادیان‌زاده بابیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد از منابع آب زیرزمینی و ۵۰ درصد از منابع آب انتقالی برای تأمین آب شرب و بهداشت استان استفاده می‌شود، اضافه کرد: در راستای افزایش کیفیت آب، شرکت آب و فاضلاب برنامه‌های متعددی در دست طراحی و اجرا دارد که می‌تواند در ارتقای کیفیت آب شرب شهروندان استان یزد نقش به سزایی داشته باشد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به هدف بلندمدت برای تامین آب استان یزد، تأکید کرد: حفظ و حراست از منابع آب موجود، مدیریت مصرف و تأمین آب از طریق احداث خط دوم انتقال آب و انتقال آب از طریق دریاهای آزاد از راهبردهای اصلی ما برای تأمین آب استان است.