۲۰ درصد از یزدی‌ها قلیان می‌کشند

رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد با اشاره تشدید نظارت‌ها بر مراکز عرضه قلیان در این استان، گفت: متأسفانه ۲۰ درصد یزدی‌ها قلیان مصرف می کنند.

به گزارش میبدما؛ حسن سلمانی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه یکی از کارهای سلامت محیط بهداشت، کنترل دخانیات در مراکز تهیه، توزیع و عرضه قلیان است، گفت: کنترل آب، کنترل مواد غذایی، بیماری‌های منتقل از آب و غذا، آلودگی هوا و کنترل مراکز درمانی و بهداشتی از دیگر مسائلی است که در مرکز بهداشت بررسی می‌شود.

وی بابیان اینکه ما در بحث محصولات دخانی نیز وظایفی داریم، افزود: دخانیات ازجمله مواردی به‌مانند سیگار، پیپ، ناس، قلیان، کال و سیگار الکترونیکی به شمار می‌رود که گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد بر تمام این مراکز نظارت دارد.

رئیس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد بابیان اینکه ما درزمینهٔ مصرف قلیان، وظیفه کنترل آن راداریم، تصریح کرد: قانون کنترل و مبارزه با دخانیات، تبلیغ این مواد دخانی را ممنوع اعلام کرده است و عرضه این مواد دخانی را کسی نمی‌تواند انجام دهد.

سلمانی با اشاره به اینکه قلیان دیگر جزء مشاغل محسوب نمی‌شود و از لیست شغلی حذف‌شده است، اظهار داشت: علاوه بر گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد، اماکن عمومی، سازمان صنعت و معدن و اتاق اصناف وظیفه نظارت بر مراکز عرضه مصرف قلیان را بر عهده‌دارند.

کمبود نیرو در حوزه نظارت بر مراکز غیرمجاز

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه کاری گروه سلامت محیط مرکز بهداشت با توجه به تقسیم‌کار، ما در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به‌مانند کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها نظارت داریم و نظارت بر مراکز فاقد مجوز و واحدهای زیرزمینی بر عهده اداره اماکن نیروی انتظامی و اتاق اصناف است.

وی با اشاره به اینکه نظارت، سطح گسترده‌ای را در برمی‌گیرد؛ اما با کمبود نیرو مواجه هستیم، اذعان داشت: وظیفه مأموران این اداره این است که یک بازرسی روتین داشته باشند، مگر اینکه از این مراکز شکایت شود.

رئیس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد درزمینهٔ جمع‌آوری و مبارزه باعرضه قلیان در سال گذشته جزء ۳۲ دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور بوده است، گفت: در سال ۹۵ نیز جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور در خصوص کنترل فرآورده‌های دخانیات بخصوص قلیان بوده‌ایم.

سلمانی بابیان اینکه به‌طور متوسط بیش از ۹۲ درصد جمعیت شهری و روستایی دارای کارت بهداشت به‌روز هستند، ابراز داشت: بیش از ۱۷ هزار مرکز توزیع مواد غذایی و بیش از ۱۳ هزار اماکن و مراکز تحت پوشش سلامت محیط مرکز بهداشت در استان یزد وجود دارد.

پلمپ ۳۷ واحد صنفی متخلف در سال گذشته

وی بابیان اینکه در سال گذشته در نمونه‌برداری از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی رتبه برتر در کشور را کسب کردیم، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۱۵۰ مرکز به دادگاه معرفی، ۳۷ مرکز پلمپ و بیش از ۶۰ تا ۷۰ مرکز زیرزمینی عرضه قلیان به دستگاه‌های ذی‌ربط اماکن و اصناف معرفی‌شده‌اند.

رئیس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز و نونهال در سال ۹۵ و ۹۶ از موزه دخانیات که اولین موزه دخانیات در کشور است بازدید کردند که دانش آموزان با مضرات سیگار و دخانیات آشنا شدند.

سلمانی بیان کرد: با بازدیدهای مکرر توسط همکاران و یا شکایاتی که با سامانه ۱۹۰ به آن‌ها ارسال می‌شود، همکاران به‌صورت حضوری در آن مراکز چک‌لیست‌هایی را تکمیل می‌کنند و در صورت محرز تخلف، آن‌ها به مراجع ذی‌صلاح دادگستری و یا تعزیرات معرفی می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر سال جاری بیش از ۱۲ مرکز عرضه قلیان در استان یزد پلمپ شده است، تأکید کرد: بیش از ۳۵ مرکز متخلف در بحث دخانیات به مراجع ذی‌صلاح معرفی‌شده‌اند.

وی ۶۷ ساعت برنامه زنده تلویزیونی برای آموزش مردم و متصدیان، آموزش مداوم برای کلیه مراقبین سلامت و آموزش بیش از دو هزار نفر از کارکنان و مراقبین سلامت در خصوص کنترل دخانیات و همایش‌های بسیار خوب با دستگاه‌های مختلف را از برنامه‌های گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد در سال ۹۶ و ۹۷ برشمرد.

رئیس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به اینکه شعار امسال گروه سلامت محیط مرکز بهداشت «مصرف قلیان، سمی برای خانواده‌ها» است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در کشور مصرف قلیان و فرآورده‌های دخانی است. ۶۲ هزار نفر در کشور براثر مصرف قلیان کشته می‌شوند و این آمار سه تا چهار برابر آمار تصادفات در کشور است.

رشد ۲ و نیم برابری مصرف قلیان در بین بانوان

وی بابیان اینکه دخانیات عامل اصلی و مهم در سلامت مردم است، اذعان داشت: متأسفانه جوانان و بانوان در صید اصلی شرکت‌های دخانی هستند و رشد مصرف فرآورده‌های دخانی بخصوص قلیان در بین بانوان دو و نیم برابر آقایان است و این نشان می‌دهد، قشر بانوان در معرض و آسیب بیشتری قرار دارند و متأسفانه شرکت‌های دخانی دنبال مشتری دائم هستند.

سلمانی در پایان خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط با توجه به آمار سال ۹۵، ۲۰ درصد یزدی‌ها قلیان مصرف می‌کنند؛ اما در کشور میزان مصرف فرآورده‌های دخانی به‌صورت قلیان نزدیک به ۳۰ تا ۳۲ درصد است.