آمار شهدای استان یزد در عملیات فتح خرمشهر

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به اینکه گل سرسبد عملیات بیت‌المقدس، آزادسازی خرمشهر بود، گفت: ۱۳۴ یزدی در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر به شهادت رسیدند.

به گزارش میبدما؛ محمدمهدی فرهنگ‌دوست در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر ، گفت: در عملیات بیت‌المقدس یزدی‌ها یک گردان در تیپ عاشورا به فرماندهی شهید عاصی زاده که نیروهای این شهید از شهرستان‌های یزد، تفت، اشکذر و اردکان بودند، گردان دیگر بنام گردان تیپ ۱۷ قم به فرماندهی شهید دلاک و فرماندهی تیپ کربلا را شهید اصغر انتظاری به عهده داشتند.

وی با اشاره به اینکه مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس، بخش آزادسازی خرمشهر بود، افزود: در این عملیات نیروها موفق شدند دشمن را در خرمشهر محاصره کنند و در کل عملیات بیت‌المقدس ۱۹ هزار نفر عراقی اسیر شدند که بیش از ۱۰ هزار نفر از آن‌ها در خرمشهر به اسارت نیروهای خودی درآمدند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر استان یزد بابیان اینکه آزادسازی خرمشهر برای نیروهای جمهوری اسلامی بسیار مهم بود و گل سرسبد عملیات بیت‌المقدس که یک ماه به طول انجامید، آزادسازی خرمشهر بود، تصریح کرد: رمز این عملیات یا محمد ابن عبدالله بود.

فرهنگ دوست اظهار داشت: خرمشهر هم برای ما و هم برای دشمن بسیار مهم بود و دشمن بسیار موانع و میدان‌های مین درست کرده بود که نیروهای ما نتوانند خرمشهر را پس بگیرند و صدام درجاهای مختلف اعلام کرده بود که اگر ایرانی‌ها خرمشهر را بگیرند، من کلید بصره را به آن‌ها می‌دهم و الحمدالله ما توانستیم با توکل بر خدا و رهبری‌های امام خمینی (ره) خرمشهر را آزاد کنیم و همان‌گونه که امام خمینی فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد و این جزء عنایت خداوند بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دشمن چهره خود را عوض کرد و رزمندگان متوجه حیله آن‌ها شدند، عنوان کرد: بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر، دشمن بسیار مستأصل شد و جاهای مختلفی از خاک ایران دستش بود و به دلیل ترسی که از عملیات بعدی رزمندگان داشت، مجبور به عقب‌نشینی شد و ما برای اینکه بتوانیم دشمن را به‌زانو درآوریم عملیات بعدی را ادامه دادیم و الحمدالله توانستیم موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم.

این فرمانده دفاع مقدس یادآور شد: در اکثر مراحل عملیات بیت‌المقدس نیروهای یزدی حضور داشتند و در آن عملیات شرکت کردند. ما در این مجموعا از شروع تا پایان خط پدافندی، ۱۳۴ تا شهید تقدیم انقلاب کردیم که از این تعداد، ۷۷ شهید مربوط به خود شهرستان یزد، ۸ شهید شهرستان ابرکوه، ۱۴ شهید شهرستان اردکان، ۵ شهید شهرستان اشکذر، ۷ شهید شهرستان‌های بافق و بهاباد، ۷ شهید شهرستان تفت، ۸ شهید شهرستان مهریز و ۸ شهید از شهرستان میبد بودند.

وی بابیان اینکه بنده در عملیات آزادسازی خرمشهر فرمانده تانک بودم. اذعان داشت: ما جناح راست منطقه خرمشهر بودیم و دو روز بعد از آزادسازی خرمشهر توانستیم از جاده اصلی وارد خرمشهر شویم و هنگامی‌که وارد شهر شدیم اکثر مکان‌های که قابل دفاع بود، دشمن با سنگر، مین، سیم‌خاردار و موانع مختلف آنجا را مسلح کرده بود و نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد شهر خرمشهر را با خاک یکسان کرده بود و پیش‌بینی نمی‌کرد رزمندگان از طریق زمینی وارد شهر شوند و الحمدالله نیروها توانستند از راه‌های به‌مانند شلمچه که خرمشهر سقوط کرده بود، وارد شهر شوند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه الغدیر استان یزد در پایان یکی از ویژگی‌های بارز عملیات بیت‌المقدس را حضور آیت‌الله شهید صدوقی و مرحوم آیت‌الله مشکینی در قرارگاه کربلا دانست و خاطرنشان کرد: حضور همچون شخصیت‌هایی روحیه خوبی به رزمندگان داده شد و به فرموده سردار صفوی رمز عملیات توسط شهید صدوقی اعلام شد و این خود یکی از افتخارات برای استان یزد است.