سالانه ۲۰ هزار نفر به جمعیت استان‌یزد اضافه می‌شود

مدیرکل ثبت‌احوال استان یزد گفت: سالانه ۲۰ هزار نفر به جمعیت این استان اضافه می‌شود.

به گزارش میبدما؛ محمدعلی مکرمی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اعلام این خبر گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار نفر و جمعیت استان یزد یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر بوده است که استان یزد با رتبه ۲۴ در بین استان‌های کشور، ۱/۴ درصد از جمیعت کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: نرخ رشد سالانه کشور ۱/۲۴ و نرخ رشد استان ۱/۱۷ درصد است، همچنین در استان یزد ۵۱ درصد مرد، ۴۹ درصد زن، ۸۵ درصد شهرنشین و ۱۵ درصد نیز در روستا زندگی می‌‌کنند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان یزد نسبت جنسی کشور را ۱۰۳ و استان یزد را ۱۰۶ اعلام کرد و اظهار داشت: بر این اساس در ازای سکونت ۱۰۰ زن در استان یزد ۱۰۶ مرد در این استان سکونت دارند.

مکرمی با اشاره به افزوده شدن سالانه حدود ۹۹۰ هزار نفر به جمعیت کشور، تصریح کرد: در استان یزد هرسال حدود ۲۴ هزار نوزاد متولد و بیش از چهار هزار نفر نیز از دنیا می‌روند که بدون احتساب میزان مهاجرت، به‌طور طبیعی سالانه ۲۰ هزار نفر به جمعیت استان یزد اضافه می‌شود.

این مقام مسئول بیان داشت: شهرستان اردکان با نرخ ۴/۷ درصد رتبه نخست و شهرستان تفت با نرخ منفی ۰/۵۶ رتبه آخر میزان رشد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان بعد خانوار در استان یزد، عنوان کرد: این استان ۳۴۰ هزار و ۴۳۸ خانوار دارد که از این تعداد هشت درصد دارای یک فرزند، ۲۱ درصد دارای دو فرزندی و ۲۷ درصد دارای سه فرزند، ۳۰ درصد دارای چهار فرزند و ۱۳ درصد نیز دارای پنج فرزند و بیشتر هستند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان یزد در خصوص ترکیب جمعیتی سنین مختلف مردم استان یزد، خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد جمعیت کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال، ۲۴ و ۱۴ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، ۴۲/۷ درصد میان‌سالان ۳۰ تا ۶۴ سال و شش درصد نیز سالمندان بالای ۶۵ سال در استان یزد زندگی می‌کنند.

مکرمی در پایان یزد با تأکید بر لزوم توجه همه مسئولین به سیاست‌های کلی جمعیت و برنامه‌ریزی برای تحقق بندهای چهارده‌گانه این سیاست‌ها، اضافه کرد: در سال ۶۵ رشد جمیعت ۳/۹ درصد بوده است که در سال ۹۵ این عدد به ۱/۲ درصد رسیده است؛ بر اساس پیش‌بینی کارشناسان اگر همین روند برای رشد جمعیت ادامه پیدا کند، در سال ۱۴۲۵ نرخ رشد به کمتر از ۰/۶ درصد خواهد رسید.