حاشیه هایی بر طرح تحول سلامت/ نامه های اعتراضی نیروهای جذب شده این طرح به مسئولین مرکز استان و شهرستان ها/ تصاویر

طرح تحول سلامت از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ و در دولت یازدهم کار خود را از بیمارستان های وزارت بهداشت آغاز کرد.

به گزارش میبدما؛ این طرح که با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرا می شود، دچار حاشیه هایی نیز شد که موافقین و مخالفین زیادی نیز داشت.

با پیگیری های صورت گرفته از طرف خبرنگار میبدما در دو شهرستان میبد و اردکان مشخص شد، نیروهای کارشناس زیر مجموعه این طرح که به علت کمبود نیرو و برای پیشبرد هر چه بهتر طرح، به استخدام شرکت خصوصی با نظارت وزارت بهداشت در آمده اند، نسبت به معضلات ایجاد شده، اعتراضاتی داشته اند.

کارشناسان جذب شده زیر مجموعه طرح تحول سلامت چه می گویند؟

مشخص نبودن منابع مالی تامین کننده هزینه های اجرای این طرح که یکی از نقاط مورد بحث طرفین نیز بوده است، امروزه به یکی از موارد اعتراض نیروهای جذب شده تبدیل شده است.

در پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که نیروهای جذب شده از طرف یکی از شرکت های خصوصی نسبت به عدم پرداخت به موقع حقوق، کمی میزان دریافتی نسبت به تخصص و مدرک، نداشتن امنیت شغلی، و عدم پاسخگویی مسئولین، اعتراضات خود را در قالب نامه هایی تقدیم نمایندگان مجلس، استاندار و امام جمعه یزد کرده اند.

کارشناسان زیر مجموعه این طرح جدا از مشکلات مطرح شده، نسبت به دستورالعمل جدید ابلاغی از طرف معاون بهداشت وزارت بهداشت، صادره با شماره ۲۲۷۱۲ در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۶ نسبت به تغییر شرایط کاری از روز مزدی به کار حجمی و کنتراتی و پیامدهای نگران کننده این ابلاغیه نیز اعتراض داشته اند.

این نیروهای جذب شده، ابلاغیه مذکور را بر خلاف مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی دانسته، که در آن نمایندگان به واگذاری و جلب مشارکت فعالیت های حوزه سلامت به بخش خصوصی مخالفت کرده اند.

مسئولین وابسته به وزارت بهداشت و درمان چه می گویند؟

در پیگیری و ارتباط صورت گرفته از طرف خبرنگار ما، با مسئولین حوزه بهداشت، نگرانی ایجاد شده دائر بر تعدیل نیرو و یا تغییر قالب پرداختی ها از حقوق روزانه به کارحجمی و خرید خدمت، یک سوئ تفاهم تعریف شد و تاکید گردید هیچ تعدیلی در نیروهای شاغل فعلی مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی نبوده و لا اقل در شهرستان میبد به تمامی نیروهای شاغل فعلی نیاز است.
مسئولین این حوزه معتقدند، تغییر فرم همکاری و قالب پرداخت از روزمزدی به برون سپاری و خرید خدمت، تنها به خاطر کیفی تر شدن سطح خدمات ارائه شده به مردم می باشد و با انجام کار در حد انتظار تعریف شده، حقوق دریافتی این نیروها به سطح مورد نظر اداره کار خواهد رسید.

گفته می شود، از طرفی وجود مکانیسم پایش کمی و کیفی، که بصورت دوره های سه ماهه صورت خواهد گرفت، عوامل انگیزشی مناسبی برای شاغلین فراهم ساخته است.
از آنجایی که همچنان ارتباط استخدامی شاغلین در طرح جدید، در قالب شرکت خواهد بود دانشگاه علوم پزشکی استان، شرکت های تاسیس شده توسط خود شاغلین را در اولویت برون سپاری وعقد قرارداد، منظور نموده و ضرب العجل پانزدهم اردیبهشت تنها برای تعیین وضعیت اعلام آمادگی و اعلام انصراف از سوی آنان می باشد تا در پیشبرد برنامه کاری خود تصمیم مقتضی را اتخاذ نمایند

صدها نیروی جذب شده و مطالباتی که مکتوب کرده اند

با این تفاسیر و ذکر نقطه نظرات طرفین، و هدف بلند مدتی که در نتیجه قرار است وضعیت بهداشت و درمان جامعه را سر و سامان بخشد، باید حواشی رسیدن به این هدف مقدس نیز مورد توجه قرار گرفته شود.

نیروهای جذب شده زیر مجموعه وزارت بهداشت، امروزه مطالباتی دارند که رسیدگی به آنها و ایجاد دلگرمی، امنیت شغلی و تامین مالی در کنار آن، طبیعتاً موجب کیفی تر شدن نظارت ها و رسیدگی ها خواهد شد.

چند صد نفر نیروی جذب شده در استان یزد این روزها دغدغه بسیار جدی و مهمی دارند که در قالب نامه هایی به مسئولین شهرستان ها و مرکز استان، آنها را طرح کرده اند؛ حال باید منتظر نتیجه حاصل از این پیگیری و مطالبه نیز بود.

در تصاویر زیر، دو نامه اعتراضی نیروهای جذب شده شهرستان های اردکان و میبد به نمایندگان مجلس را مشاهده می کنید؛