۹۶ درصد آب انتقالی به یزد، صرف شرب می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: ۹۶ درصد آب انتقالی به یزد صرف شرب و چهار درصد نیز صرف صنعت استان می‌شود.

به گزارش میبدما به نقل از مهر، محمدمهدی جوادیان زاده، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با محوریت مدیریت مصرف آب اظهار داشت: استان یزد نزدیک به ۱۵ سال است که با خشکسالی‌های پی‌درپی مواجه شده و قبل از آن نیز، بارش‌های این استان چندان چشمگیر نبوده است.

وی افزود: قبل از خشکسالی‌ها، میزان بارش در یزد سالانه ۹۰ میلی‌متر بوده که در سال‌های اخیر این میزان به ۸۰ میلی‌متر و در سال بارشی جدید نیز به ۴۰ میلی‌متر رسیده است.

جوادیان‌زاده عنوان کرد: بر این اساس، یزد همواره با مشکل کم‌آبی مواجه بوده به همین دلیل همواره مدیریت منابع آب در یزد وجود داشته ضمن اینکه از سال‌های قبل همواره آب شرب یزد در خطر بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: سابقه تاریخی اختصاص آب از سایر مناطق به یزد مربوط به سال ۶۸ است و مصوبات آن زمان برای انتقال به یزد و میزان تخصیص،‌ هرگز مشروط نبوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان تخصیص آب انتقالی به یزد سالانه ۹۸ میلیون مترمکعب است، عنوان کرد: میزان انتقال با توجه به آورد رودخانه، ۶۶ میلیون مترمکعب بوده که امسال به دلیل کاهش آورد رودخانه، ۱۰ درصد آن کاهش یافته و اکنون به ۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

جوادیان‌زاده با اشاره به اینکه ۹۶ درصد این آب، صرف شرب مردم استان یزد می‌شود، افزود: تنها چهار درصد آب انتقالی در صنایع صرف می‌شود که این تخصیص‌ها قابل رهگیری و مستند است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: برخی به اشتباه بر این باورند که آب انتقالی یزد، صرف کشاورزی می‌شود در حالی که اینگونه نیست زیرا اگر کل جمعیت استان یزد را در نظر بگیریم، حتی ۱۰۰ درصد آب انتقالی تنها می‌تواند ۵۰ درصد آب مورد نیاز شرب استان را تامین کند بر این اساس چگونه می‌توان شرب مردم را با توجه به افت شدید کیفی منابع آبی استان، نادیده گرفت و آب انتقالی را صرف کشاورزی کرد.

وی با بیان اینکه مردم کل کشور از کم‌آبی آسیب و خسارت دیده‌اند،‌ افزود: در چنین شرایطی باید صنایع تبدیلی کشاورزی و کشت گلخانه‌ای در سراسر کشور توسعه یابد تا آب‌های شیرین کمتر صرف کشاورزی شود و شرب مردم در اولویت باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد در سال ۱۴۲۵ مردم استان یزد به ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب شرب نیاز دارند، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی مدیریت مصرف، اجرای طرح‌های انتقال آب و سایر اقدامات برای تامین آب شرب مورد توجه جدی است.

جوادیان زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان یزد کمترین میزان چاه‌های غیرمجاز را داراست، افزود: در حالی که در برخی استان‌ها تا ۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده، در یزد تنها ۳۰۰ چاه غیرمجاز بر اساس تعریف وزارت نیرو از چاه غیرمجاز، شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: به دلیل افت سفره‌های آب زیرزمینی که به سالانه ۴۵ سانتی‌متر رسیده است، هیچ چشم‌پوشی از فعالیت چاه غیرمجاز در استان نداریم و حتی اگر متعلق به صنایع بزرگ باشد، آنها را با حکم قضایی، مسدود خواهیم کرد.