دو کانون مبتلا به آنفلوآنزای حاد پرندگان در میبد شناسایی و پاکسازی شد/ مردم در خرید و نگهداری مرغ خانگی، و معدوم کردن مرغ های تلف شده دقت کنند

دکتر محسن کریمی گفت: دو واحد آلوده به ویروس آنفلوآنزای حاد پرندگان در میبد شناسایی و پاکسازی شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد در گفتگو با خبرنگار میبدما اظهار داشت: با شیوع بیماری انفلوآنزای حاد پرندگان در چندین استان کشور، این مشکل در دو واحد مرغ تخم گذار و مرغ مادر بومی میبد نیز شناسایی شد و از ۴ فروردین الی ۱۲ فروردین این مشکل رفع شد.

وی افزود: طرح پایش نیز در واحد های اطراف کانون های پاکسازی شده، در حال اجرا می باشد و صاحبان این واحد ها نیز در مورد جلوگیری از ورود و خروج پرندگان و حیوانات دیگر، ضد عفونی کردن خوراک طیور و … توجیه شده اند.

دکتر کریمی با اشاره به این نکته که فعلا هیچ مشکل دیگری در این زمینه در شهرستان میبد وجود ندارد، ادامه داد: یکی از مشکلات ما در میبد، نگهداری مرغ های خانگی توسط مردم و عدم کنترل درست در خرید و نگهداری، و معدوم کردن بعد از تلفات می باشد.

وی بیان داشت: متاسفانه مرغ های خانگی تلف شده، توسط مردم دفن نمی شوند و با بیرون انداختن این مرغ ها، و انتقال از طریق حیواناتی مانند سگ های ولگرد، موجبات شیوع این بیماری را فراهم می کنند.

رئیس دامپزشکی میبد با بیان اهمیت تمرکز فروش مرغ های خانگی، جهت نظارت بهتر بر فروشندگان، تصریح کرد: از دیگر مشکلات موجود که بارها تذکر آن را به مسئولین ذیربط داده ایم، نداشتن تمرکز فروش در محور مرغ های خانگی می باشد که توسط دست فروش ها و در مکان های مختلف از جمله پنجشنبه بازار و در کنار خیابان فروش می روند، که باید برای آن فکری بشود.

وی افزود: به مرغداران میبدی توصیه می شود که در ضد عفونی کردن خوراک و مکان طیور خود، و همینطور کنترل ورود و خروج حیوانات ولگرد و آزاد به واحد خود، و توجه ویژه به مسائل بهداشتی در حمل و نقل طیور، از بروز بیمارای آنفلوآنزای حاد پرندگان جلوگیری کنند.

دکتر محسن کریمی با اشاره به این موضوع که خرید مرغ از دست فروش ها و مکان های غیر مجاز توسط مردم مشکل ساز می شود، گفت: مردم عزیز در نگهداری مرغ های خانگی نیز باید مواظب باشند؛ اینکه پرندگان دیگر به خوراک طیور آنها دسترسی نداشته و در صورت داشتن تلفات مرغ در خانه حتما شبکه دامپزشکی را مطلع و در معدوم سازی این مرغ ها نیز نهایت توجه را داشته باشند.