جایگاه دوم استان یزد در زمینه اهدای عضو

مدیر واحد فراهم آوری اعضای پیوندی استان یزد از جایگاه دوم استان یزد ازلحاظ اهدای عضو در کشور خبر داد.

به گزارش میبدما؛ محمدحسین قاسمی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به وضعیت اهدای عضو در استان یزد، گفت: امر مقدس اهدای عضو در سال ۱۳۸۲ در استان یزد آغاز به کار کرده است؛ همچنین در سال ۱۳۹۲ این امر با فرمت جدید در استان یزد احیاشده است، به این معنا که اداره‌ای تحت عنوان اداره فراهم آوری اعضای پیوندی کار خود را با شکلی متفاوت‌تر در استان یزد آغاز کرده است.

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۱۳۰ مورد اهدای عضو در استان یزد صورت گرفته است؛ همچنین با توجه به اینکه هنوز پیوند کبد در استان یزد وجود ندارد، در سال جاری در پی راه‌اندازی این مهم هستیم؛ لذا با توجه به اینکه بانک کبد کشور در استان شیراز بناشده است و فاصله چندانی با استان یزد ندارد، بعضی از این موارد به استان شیراز فرستاده می‌شود.

مدیر واحد فراهم آوری اعضای پیوندی استان یزد بابیان اینکه پیوند کلیه در استان یزد صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در سال ۹۴ چیزی حدود ۳۰ مورد اهدای عضو در استان یزد صورت گرفته است؛ همچنین در سال ۹۵ چیزی حدود ۳۰ مورد اهدای عضو در استان صورت گرفته است که در این راستا استان یزد حائز رتبه دوم در کشور ازلحاظ اهدای عضو شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰ اهدای عضو در استان یزد انجام‌شده است، تصریح کرد: در حال حاضر استان یزد در زمینه اهدای عضو، نسبت به جمعیت ساکن در آن از کیفیت بالایی برخوردار است؛ همچنین امر مقدس اهدای خون استان یزد نیازمند همراهی دستگاه‌های متولی و فرهنگی است تا اینکه بتوانیم این امر را در جامعه نهادینه‌سازیم؛ لذا اقدامات فرهنگی متعددی در سال گذشته در این راستا صورت گرفته است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه درواقع اهدای عضو در استان یزد به‌عنوان «ایثار ماندگار» شناخته‌شده است، خاطرنشان کرد: مردم فهیم و نوع‌دوست استان یزد در این راستا بسیار راهگشا هستند؛ چنانچه طی مدت سال جاری نیز دو مورد اهدای عضو در استان یزد صورت گرفته است؛ لذا پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز بتوانیم آمار اهدای عضو سال گذشته را تا حدودی افزایش دهیم و امید است بتوانیم در این راستا رضایت‌مندی بیشتری را داشته باشیم.

وی با اشاره به‌ضرورت فرهنگ‌سازی در امر مقدس اهدای عضو در جامعه، بیان داشت: بر اساس نتایج تحقیقات گوناگون ثابت‌شده است که مرگ مغزی فوت قطعی است؛ لذا اگر مردم به این باور برسند، قطعاً آمار اهدای عضو در جامعه افزایش می‌یابد؛ همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت ehda.center کارت اهدای عضو دریافت نمایند.

مدیر واحد فراهم آوری اعضای پیوندی استان یزد در ادامه تصریح کرد: داشتن کارت اهدای عضو به‌تنهایی ملاک برای اهدای عضو نیست؛ بلکه در آیین و شریعت ما تأکید شده است که در این راستا باید از تک‌تک اعضای خانواده فرد دچار مرگ مغزی رضایت کتبی صورت گیرد؛ چنانچه داشتن کارت اهدای عضو الزام نیست.

این مقام مسئول برگزاری یک دوره کامل آموزشی فراهم آوری اعضای پیوندی را از اقدامات مهم و خوشایند سال گذشته در استان یزد عنوان کرد و ابراز داشت: تمام فرآیند امر اهدای عضو رایگان است؛ چنانچه یکی از عوامل ماندگاری این امر همین موضوع است؛ همچنین باید توجه داشت که خانواده‌های اهداکنندگان عضو و دریافت‌کنندگان عضو همدیگر را نمی‌بینند.

قاسمی در پایان از برگزاری جشن نفس در سال جاری در استان یزد در راستای پاسداشت ایثار و فداکاری‌های اهداکنندگان عضو خبر داد و اضافه کرد: بیشترین اعضای اهداشده شامل کبد و کلیه و قلب است؛ همچنین از دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها تقاضا داریم تا در راستای کمک به فرهنگ‌سازی اهدای عضو در استان یزد تمام تلاش خود را به کار گیرند.