حمایت دانشگاه از ژنو دستوری نمی‌شود

ابوذر بهاروند «چرا اساتید دانشگاه های ما خاموش اند و درباره این اتفاق بزرگ بین المللی حرف نمی‌زنند؟!» این دستور یک سرهنگ نیست؛ جملات رئیس جمهور روحانی است در جمع اساتید سکوت کرده و خاموش دانشگاه که منتظر دستور ایشان بودند تا شاید بتوانند از جهت علمی، استدلال هایی بیابند برای علمی جلوه دادن توافق […]

  • ابوذر بهاروند

«چرا اساتید دانشگاه های ما خاموش اند و درباره این اتفاق بزرگ بین المللی حرف نمی‌زنند؟!»

این دستور یک سرهنگ نیست؛ جملات رئیس جمهور روحانی است در جمع اساتید سکوت کرده و خاموش دانشگاه که منتظر دستور ایشان بودند تا شاید بتوانند از جهت علمی، استدلال هایی بیابند برای علمی جلوه دادن توافق ژنو. حال جامعه دانشگاهی باید چه کند؟!

 اساتید علوم سیاسی، می بایست دستور جدید رئیس جمهور را در معادلات سیاسی بین اللملی بگنجانند و بگویند که عزتِ ملتی غیرتمند را چگونه باید با توافقی حداقلی در گرفته ها و حداکثری در داده ها تنظیم نمود؟!

اساتید علوم هسته ای ما باید توجیه کنند که چگونه می توان با تعلیق و بستن و محدود نمودن فعالیت های دانشمندان هسته ای راه رشد آینده را روشن نگه داشت و جلوی فرار مغزها را گرفت؟! و آینده ی انرژی ملت را بیمه نمود؟!

 اساتید جامعه شناسی باید گرد هم آیند و بگویند که جامعه ای که از تحقیر به تنگ آمده بود و مبارزه ای سنگین در مقابل استکبار را به پیروزی رسانده بود و ابرقدرت ها حاضر شدند سالها در یک طرف میز به گفتگوی با او بنشینند، چطور طعم برنامه اقدام مشترک ژنو باید برایشان شیرین جلوه کنند؟!

اساتید روان شناسی باید بکوشند و بگویند که ربط تعهدات آمده بر گرده هر ایرانی در توافق ژنو با نامداری و نام آوری و شکوه مندی شخصیتی و عزت نفس و اعتماد بنفس را چگونه باید توجیه کنند؟!

اساتید ادبیات فارسی باید تلاش نمایند تا ببینند که «بدست آهن تفته کردن خمیر / به از دست بر سینه پیش امیر» آیا شامل کدخداها هم می شود یا خیر کدخدا و امیر در ادبیات فارسی با هم متفاوتند.

 اساتید حقوق اما زحمتشان از بقیه بسیار بیشتر است. حقوق بین المللی که مشروط به شروطی مبهم شده را چگونه باید با حقوق سیاسی، حقوق بین الملل، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خصوصی و …  توجیه کنند؟!

 اساتید قرآن باید بنشینند و بگویند که « و لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا » با روح حاکم بر این گونه برخوردهای ژنو گونه چگونه می تواند سنخیت یابد؟!

البته یک تذکر مهم، لطفا فقط اساتید و اندیشمندان با سواد(!) نظر دهند که هر تئوری پرداز و دانشمند، آنگونه که باید، سخن نگوید، بی سواد است و تغذیه شده از آن جای خاص!

 اساتید لطفا برای سبد کالا، لبخندهای ما و تهدیدات بی سابقه آنها، قابل مذاکره بودن جزایر سه گانه، محال بودن انکار هولوکاست، تماس های تلفنی و حضوری …، توهین به نیمی از رای دهندگان، توهین به برخی اقشار و صنوف، تحقیر مردم به بهانه های مختلف و … هم نظراتشان را بفرمایند.