خسارت ۹۵ درصدی به محصولات انار در استان یزد

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد گفت: آفت مگس مدیترانه‌ای امسال بالای ۹۵ درصد به محصولات انار برخی شهرستان‌های استان یزد مثل تفت و مهریز خسارت زد.

به گزارش میبدما به نقل از تسنیم، سید جمال سجادی پور ظهر دیروز در شورای پدافند غیرعامل استان یزد که با حضور اعضای این شورا و علی اصغر زارعی جانشین پدافند غیرعامل کشور در استانداری یزد برگزار شد با اشاره به اینکه از سال ۹۵ استان با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای درگیر شد اظهار داشت: این مگس بر روی میوه‌های مثل آلو، هلو، شفتالو، زردآلو و برخی از مرکبات بود و پس از آن به میوه انار که در دنیا گزارشی بر نفوذ آن نشده بود در استان یزد نفوذ کرد. یکی از محصولات عمده یزد است که ۱۰ درصد انار کشور را تأمین می‌کند نفوذ کرده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه این مگس در برخی از شهرستان استان فعالیت‌های زیادی داشت، گفت: میوه انار چون یکی از محصولات عمده استان یزد است و ۱۰ درصد از انار کشور در استان یزد تأمین می‌شود با مشکلات و خسارت‌های بسیاری روبه‌رو شد.

وی با اشاره به شهرستان‌های درگیر مگس میوه مدیترانه‌ای گفت: شهرستان‌های یزد، تفت، میبد، مهریز اردکان و اشکذر درگیر شدند و در شهرستان‌هایی مثل تفت و مهریز بالای ۹۵ درصد از محصولات انار را از بین برد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه در شهرستان تفت با بارش برف روبه‌رو بود و درخت انار آسیب و صدمه دید اما متأسفانه این آفت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌داد و این مسئله باعث تشدید نگرانی‌ها برای باغداران و کشاورزان استان شده است.

سجادی‌پور به اقدامات انجام گرفته در مقابل فعالیت‌های مگس مدیترانه در استان اشاره و خاطرنشان کرد: با همکاری مسئولان و مردم استان بر روی هزار هکتار روی میزبان‌های این آفت عملیات مبارزه انجام گرفت و نیازمند این است که سازمان پدافند کل کشور در این زمینه ورود پیدا کنند زیرا اکنون که این آفت در استان یزد فعال است باعث شود کل کشور با آن درگیر شوند که امیدواریم هر چه زودتر نسبت به نابودی این آفت اقدامات لازم صورت گیرد.