سالانه ۱۹ تن زباله عادی در میبد تولید می شود/ مدیریت درستی بر سطل های زباله شهری اعمال نمی شود

حسن خواجویی گفت: میزان تولید زباله در شهرستان میبد به ازای هر نفر از ۵۰۰ گرم تا ۸۰۰ گرم می باشد و باید برای این حجم پسماند برنامه ریزی درستی صورت بگیرد.

به گزارش میبدما؛ وی در گفتگو با خبرنگار میبدما، اظهار داشت: پسماند ها به پنج دسته‌ی عادی، بیمارستانی، ویژه و صنعتی تقسیم می شوند که برای جمع‎‌آوری و دفع آنها باید طبق اصول خاصی مدیریت صورت گیرد.

خواجویی با اشاره به رعایت نشدن اصول دفع انواع پسماند گفت: آلودگی خاک، آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی، آلودگی هوا، آتش سوزی های گسترده، تکثیر حیوانات و حشرات و جوندگان، بروز انواع بیماریهای خطر ناک، هدر رفت منابع اقتصادی، ورود انواع سموم به زنجیره غذایی انسانها و تلفات دام و طیور برخی از ضایعات جبران ناپذیر این موضوع است.

سالانه ۱۹ تن زباله عادی در میبد تولید می شود

مسئول بهداشت محیط اداره بهداشت و درمان شهرستان میبد، با بیان این نکته که میانگین تولید زباله در روز به اندازه ۵۰ تن می باشد، افزود: در طول سال حدود ۱۹ هزار تن زباله یا پسماند عادی به همراه پسماند های عفونی تولید می شود که در اصل همه این میزان زباله، تبدیل به زباله عفونی می شوند.

وی مصرف گرایی امروز در جامعه را یکی از علل تولید بیشتر زباله عنوان کرد و ادامه داد: باید نسبت به تفکیک زباله از مبداء که شامل منازل، ادارات، کارگاه ها و … می شود، اقدام شود تا بتوانیم نسبت به مدیریت پسماند و استفاده از این “طلای کثیف” برنامه ریزی های بعدی را صورت دهیم.

خواجویی با بیان این موضوع که پسماند را در سه مرحله‌ی سوزاندن، کمپوست و دفن بهداشتی مدیریت می کنند، بیان داشت: در میبد فقط از گزینه دفن پسماند استفاده می کنیم که آن هم به صورت کاملا ناقص و اشتباه اجرا می کنند، که تبعات زیادی برای محیط زیست دارد.

وی تصریح کرد: برای دفن پسماند، پس از انتخاب محل بر اساس ضوابط بایستی جهت آماده سازی محل جاده کشی، تسطیح، نصب باسکول، اتاق نگهبانی، فنس کشی و … اقدام شود.

مدیریت درستی بر سطل های زباله شهری اعمال نمی شود

مسئول بهداشت محیط میبد در مورد سطل های زباله شهری نیز گفت: به نوعی با جمع آوری و حتی ازدیاد این سطل ها موافق نیستیم و باید مدیریت درستی روی این موضوع اعمال شود.

وی تاکید کرد: جانمایی این سطل ها بسیار مهم است و باید با شست و شوی دوره ای و همچنین تعبیه درب مناسب برای آنها، ضایعات ضد بهداشتی آنها را کم کنند.

حسن خواجویی در انتها با اشاره به اهمیت بحث پسماند و استفاده بسیار خوب از آن در بسیاری از کشورها، گفت: امروزه به خاطر زمین های بلااستفاده در بیرون از شهر و ارزان بودن آنها، فقط موضوع جمع آوری و بیرون بردن زباله از شهر انجام می گیرد، امیدواریم بتوانیم با مدیریت صحیح و همچنین فرهنگ سازی در جامعه، به سمت مدیریت صحیح پسماند حرکت کنیم.