کرسی آزاد اندیشی طلاب میبدی برگزار شد

استاد داور کرسی آزاد اندیشی« جایگاه عرف جامعه بر زندگی طلاب» گفت: مدیران و دست اندرکاران حوزه در بیان و ترویج فرهنگ طلبگی برای طلاب بکوشند، زیرا رعایت قوانین طلبگی از سوی طلاب تمرینی برای ولایتمداری است.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری «حوزه»؛ حجت الاسلام مرتضی برزگر، در کرسی آزاد اندیشی با موضوع «جایگاه عرف جامعه بر زندگی طلاب» به میزبانی مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زهرا(س) میبد اظهار کرد: بانوان طلبه مراقب شئونات طلبگی باشند و به بهانه به روز بودن و جذب عده محدودی به حوزه، اکثریت افراد جامعه را ناامید نکند .

وی تصریح کرد: طلبه باید عرف را در نظر بگیرد عرف حتی در اجتهاد هم مؤثر است و از این رو طلاب در رعایت عرف طلبگی سعی و تلاش کنند و بدانند که عرف با مدگرایی و عادت متفاوت است.

استاد داور این کرسی آزاد اندیشی ادامه داد: در حقیقت منظور از عرف طلبگی همان رعایت قواعد طلبگی است که مواردی همچون حفظ آبرو و پرهیز از مواضع تهمت، ملاحظات عرفی طلبگی، پرهیز از رفتار سبک و رعایت انصاف را شامل می شود.

حجت الاسلام برزگر یکی از وظایف مدیران و دست اندرکاران حوزه را بیان و ترویج فرهنگ طلبگی برای طلاب و پرهیز از وضع قوانین سلیقه ای دانست.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام حسن عسگری (ع) میبد تأکید کرد: طلبه باید از قوانین حوزه ها در تمام زمینه ها پیروی کند که این کار تمرین مناسبی برای ولایتمداری است .

*طلاب حکم اسوه حسنه در جامعه را دارند
رقیه احمدی مقدم نیز به عنوان استاد در این کرسی آزاد اندیشی بیان کرد: عرف جزء جدایی ناپذیر زندگی افراد است و طلاب هم به عنوان جزیی از جامعه از این امر مستثناء نیستند .

وی گفت: با توجه به آیه ۲۱سوره احزاب که رسول الله “ص “به عنوان اسوه حسنه معرفی شده اند که طلاب هم در این زمان حکم این اسوه حسنه را دارند و باید سعی کنند با در نظر گرفتن عرف جامعه اسوه نیکویی برای مردم باشند.

استاد حوزه خواهران ابراز کرد: متأسفانه امروز طلاب به دلیل در نظر نگرفتن عرف جامعه و عدم هماهنگی با مردم تا حدودی جایگاه خود را در جامعه ازدست داده اند و نوجوانان و جوانان جامعه که در گذشته الگوی خود را بزرگان و عالمان جامعه قرارمی دادند به دنبال الگوهای جذابتر هستند که با توجه به گسترش ارتباطات الگوهایی چون بازیگران و ورزشکاران را برای خود برگزیده اند .

احمدی مقدم ادامه داد: طلاب جامعه باید با در نظر گرفتن شرایط و امکانات جدید خود را به روز کنند و توجه داشته باشند رسول الله “صلی الله علیه و آله “به عنوان اسوه حسنه در بین مردم و مانند مردم زندگی می کردند و همین امر تأثیر بسیاری در تربیت مردم آن عصر داشت .

مهین سقایی یکی دیگر از بانوان حوزوی شرکت کننده در این کرسی آزاد اندیشی به عنوان استاد منتقد، به نقد مطالب ارائه شده پرداخت و گفت: طلاب باید بر مسائل جامعه اشراف داشته باشند اما این به معنای حضور در مکان ها و مراسم نامناسب نیست .

وی تصریح کرد: طلاب باید عرف را رعایت کنند، البته منظور از عرف ،عرف طلبگی است نه عرف جامعه. طلبه باید بداند که دو شخصیت دارد شخصیت فردی خودش و شخصیت صنفی که اگر اشتباهی از او سر بزند جامعه آن را به همه طلاب سرایت می دهد .