من در آن جلسه مدافع مسکن مهر بودم/ اگر مسکن مهر نبود ۵۰۰۰ کشته داده بودیم/ من مثل برخی از این اصلاحطلبان نیستم که بخواهم فقط مچ‌گیری کنم

دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مدیرمسئول میبدما توضیحاتی پیرامون جلسه اخیر فراکسیون مستقلین ولایی با وزیر راه و شهرسازی و همچنین انتقادات میبدما نسبت به اظهارات مطرح شده از جانب ایشان در این جلسه، توضیحاتی داد.

به گزارش میبدما، در گفتگوی دکتر کمال دهقانی با میبدما، نماینده مردم میبد و تفت صحبت های خود را در آن جلسه اینگونه مطرح کرد:

من در جلسه اخیر با وزیر راه و شهرسازی، حدود ۱۰ دقیقه صحبت کردم اما متاسفانه خبرگزاری مجلس خیلی مجمل و خلاصه گزارش این سخنان را نوشته بود و ظاهرا این موضوع باعث ایجاد ابهام شده است و البته این اشتباه شما بوده که پیمانکار را ذکر کردید درحالیکه بحث من سر سرمایه‌گذار خارجی بوده است.

من در آن ۱۰ دقیقه به وزیر تاختم و سخنان من کاملا حالت مطالبه‌گرانه داشت و از ضعف مدیریتش گفتم. اما دو تا خط از ما نوشتند. شما که آنجا نبودید ببینید آنجا چه گذشته است. من در آن جلسه مدافع مسکن مهر بودم. ما به وزیر تاختیم که این چه حرفی است که دولت بی‌خود و بی‌جهت درباره مسکن مهر زد. اگر مسکن مهر نبود ۵۰۰۰ کشته داده بودیم و صرفا چیزی که آنجا گفتم این بود که باید پیمانکار را بچسبید که چرا همین حد از خرابی هم داشته است با این حال من می‌گویم همینش هم در کاهش تلفات قطعا اثر داشته است. من اجازه نمی‌دهم کسی نامردی کند من که مثل [برخی از] این اصلاح طلبان نیستم که هر چیزی را بگیرند و ببرند این طرف و آن طرف و بخواهند مچگیری کنند و به دولت سابق حمله کنند.

اما با این حرفهایی که دربار مسکن مهر زدند، دوستان به دنبال تسویه حساب بودند اینها بیربط است اینها الان سیاسی بازی است. مسکن مهر مشکلش در مدیریتش بوده و باید پیمانکار و مهندس ناظر مورد سوال قرار گیرد و شاید اگر مدیریت صحیحی اتفاق افتاده بود همین نمای بخشی از این پروژه ها هم نمیریخت.

بعد من در آن جلسه گفتم که ما در ایران روی خط زلزله هستیم شما باید بروید از تکنولوژی چین و ژاپن استفاده کنید و بعضی از قطعات مسکن باید پیش‌ساخته باشد تا همه بیایند از شما بخرند. دولت باید در این مساله سرمایه گذاری کند و بحث به آنجا کشیده شد که ما با جذب سرمایه گذار خارجی باید کارخانه های خانه سازی را ایجاد کنیم چون حرف آقای وزیر مدام این است که ما در مقوله سرمایه گذاری مشکل داریم.

من در آن جلسه صحبت از پیمانکاران خارجی نکردم بلکه از جذب سرمایه‌گذاری خارجی سخن گفتم ولی اینکه من بعد از چهل سال بیایم بگویم پیمانکاران خارجی باید به داخل کشور بیایند این حرف خیلی خامی است و شما باید بدانید که این ادبیات من نمیتواند باشد. من میگویم چین و ژاپن و بسیاری کشورهای اروپایی رفتند و کارخانه های مسکن پیش ساخته ایجاد کرده اند و همه می روند از دولت می خرند. من گفتم این دولت اگر میخواهد باقیات الصالحاتی داشته باشد سرمایه گذار خارجی را به داخل کشور بیاورد و با سرمایه گذار داخلی جوینت شود و تکنولوژی جدید ساخت مسکن را عرضه کند.

دولت باید به مجلس جواب دهد که با پول مردم چه می‌کند؟ این بیمارستانی که آنجا ساخته شده که دیگر ارتباطی به مسکن مهر ندارد و پیمانکارش ساخته است و تو که این را ساختی چطور است ساختمان بیمارستانی که در کنار آن قرار گرفته و متعلق به چهل سال قبل است سالم مانده اما این بیمارستان جدیدالتاسیس خراب شده و بیماران در حیاط بیمارستان بستری می شوند؟!

من به وزیر راه و شهرسازی گفتم این کار اشتباهی بود که شما مسکن مهر را زیر سوال بردید، ایشان گفت من که حرفی نزدم و من پاسخ دادم بالاخره در مجموعه دولت که این حرفها را زدند. آخر در کشور ۴ میلیون مسکن مهر ساخته شده است. دو میلیونش را خود دولت ساخته و دو میلیونش را هم دولت وام داده به مردم خودشان ساخته اند حالا ممکن است یکجایی پیمانکار بد ساخته باشد. اگر دولت مسکن مهر را نمیساخت الان باید ۵۰۰۰ جنازه جمع میکردیم.