اشتیاق دولت برای جذب سرمایه گذار خارجی برای ما قوت قلب است/ مجوز ۴ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری خارجی صادر شده است

دیروز ۲۰ مهر، کلنگ احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران و آلمان به زمین زده شد.

خلاصه ای از سخنرانی فرانک بن (Frank Bühne) از سهامداران شرکت کرونوس سولار آلمان، در این مراسم را در ادامه می خوانید:

این شرکت در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و بیشتر در حوزه بین المللی و کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه و … کار کرده است.

از بدو شروع کار این شرکت، حدود ۶۰۰ مگاوات در ۶۰ نیروگاه و در کشورهای مختلف راه اندازی کرده است، که هزینه ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری را شامل شده است.

این شرکت یک شرکت بین المللی هست که در کشورهای مختلف فعالیت دارد و حتی نمایندگی در ایران نیز وجود دارد و در همان آلمان نیز اعضایی داریم که به فارسی صحبت می کنند.

اشتیاق دولت برای جذب سرمایه گذار خارجی برای ما قوت قلب است

همواره ایران یکی از دغدغه های ما بود. همیشه نعمت های خدادادی نفت و گاز را در ایران مورد توجه دارند ولی ما خورشید و نور بسیار خوبی در ایران داریم که می توان از آن نیز استفاده کرد.

اشتیاق دولت برای جذب سرمایه گذار خارجی برای ما قوت قلبی است که در ایران سرمایه گذاری کنیم، و از طرف کرونوس می توانم بگویم که اعتقاد داریم انرژی های تجدید پذیر در ایران می تواند بسیار موفق شود و ما می توانیم قسمتی از آن را در اینجا تجربه کنیم.

این پروژه تنها برنامه ای نیست که در توسعه نیروگاه در ایران داریم بلکه از بدو استارت این پروژه صحبت دویست مگاوات بود و در برنامه هایی که ریخته شد به این نتیجه رسیدیم که می توانیم تا ۵۰۰ مگاوات پیش رویم و سرمایه گذاری کنیم.

دلیل حضور ما خیلی اتفاقی نبود

دلیل حضور ما خیلی اتفاقی نبود و با مطالعات و پشتیبانی که انجام شد، یزد به عنوان یکی از مناطق مرکزی ایران شناخته و به این نتیجه رسیدیم که زیرساخت های صنعتی خوبی را در خود دارد.

یزد مصرف برق خانگی زیاد و تقاضای مصرف صنعتی زیادی را دارد و پیش بینی می شود نسبت به پروژه های صنعتی مانند فولاد که وجود دارد نیاز بیشری نیز به وجود بیاید و این نکته ای بود که یزد را به عنوان فعالیت خود انتخاب کنیم. و از زیر ساخت های لجستیک نیز همین جاده موجود به مرکز زمین را شامل می شود که یکی از علت های انتخاب این مکان بود.

ما در این منطقه ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع تشعشع خورشیدی داریم که از دید سرمایه گذاری بسیار عالی می باشد و در میزان تولید و فروش برق می تواند کمک کند و این بالاترین تجربه کاری کرونوس در حوزه بین الملل است.

از همه مهمتر حمایت و پشتیبانی بود که از طرف فرمانداری و استانداری یزد داشتیم. امیدواریم برای توسعه بیشتر نیز این حمایت ها ادامه داشته باشد.

شناسایی منطقه صورت گرفته و فاز اول را با ۱۰ مگاوات در ۱۵ هکتار شروع می کنیم

فاز اول پروژه ۱۰۰ مگاوات می باشد که زمین منطقه را شناسایی کردیم کارهای مهندسی اولیه انجام شده ولی برای فاز اول ۱۰ مگاوات را در ۱۵ هکتار قرارداد داریم.

فاز دوم این پروژه به فاز اول متصل و همراه می شود و از هم جدا نخواهد بود. این ده مگابات قرار است برق ۷۵۰۰ نفر را تامین کند، و در انتها این ۱۰۰ مگاوات توانایی تامین برق ۷۵ هزار نفر را خواهد داشت.

فاز اول را می خواهیم تا انتهای امسال به بهره برداری برسانیم. فاز دوم نیز به صورت موازی شروع خواهد شد، که قرار است قرارداد ان را نیز امضا کنیم.

کمیسیون های استانی اتفاق افتاده و قسمتی از این کمسیون ها در تهران برگزار می شود چون زمین ۱۳۵ هکتار هست و وزارت جهاد کشاورزی در تهران قرار است ادامه دهد.

اگر موفق بشویم قرارداد ۹۰ مگاوات را تا اخر سال امضا کنیم، از اوایل سال اینده با پایان ده مگابایت، ۹۰ مگاوات را شروع می کنم. وقتی همه مسائل حل شد و همه چیز در ریل افتاد سرعت فاز دوم نیز افزایش میابد.

مجوز ۴ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری خارجی صادر شده است

یکی از نکته های مهم در پروژه های ایران، مجوز صادر شده‌ی چهار میلیارد دلار برای سرمایه گذاری های خارجی در بخش انرژی های تجدید پذیر است که بیشترین سهم را انرژی های بادی و سولار دارند.

ولی هنوز عین این سرمایه جذب نشده که مهمترین دلیلش مشکل بانکی بین ما و دیگر کشورهاست، البته پروژه ما از نادر پروژه هایی هست که مشکل مالی ندارد.

این پروژه موجب رونق اشتغال در منطقه خواهد شد، به عنوان مثال همین چادری که در ان جلسه برگزار شده است، چندین نفر را درگیر کرده است و موجب کار و فعالیت شده است.

این پروژه در ۱۰۰ مگاواتی می تواند ۵۰۰ نفر را مستقیم و ۳۰۰۰ نفر را غیر مستقیم به فعالیت مشغول دارد.

این پروژه از بزرگترین پروژه های ایران خواهد بود

بر اساس اطلاعاتی که داریم این پروژه از بزرگترین پروژه های ایران خواهد بود و امیدواریم به سرعت این مسیر را برویم و برای تامین برق به پست میبد وصل شویم.

همزمان با استارت ساختمان نیروگاه، کار عملیات انتقال نیز انجام می دهیم، حتما باید کارها را به صورت موازی انجام دهیم. نیاز به هماهنگی، کمک ادارات و ارگان ها داریم برای مجوزها و … که کار را پیش ببریم. این پروسه ها بسبار زمان بر است و نیاز هست که به سرعت کار شود.

با توجه به شناخت سازمان های منطقه از وجود زیر ساخت ها، کمک بدهند و اطلاعات را بدهند که کاری را دوباره انجام ندهیم و حمایت عملی دوستان را بسیار نیاز داریم.