سومین جلسه کارگروه پیشگیری از تصادفات شهرستان میبد برگزار شد/ همراه با تصاویر

جلسه کارگروه پیشگیری از تصادفات با حضور شهردار، فرماندهان نیروی انتظامی، دادستان، مدیریت آموزش‌پرورش، رئیس شورای شهر و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ شهردار میبد با اشاره به آخرین جلسه ای که در این مورد در تاریخ ۲۸ تیرماه سال جاری برگزار شده بود گفت: این سومین جلسه ای می باشد که برگزار می شود و امیدواریم در این مقطع کارهایی که انجام می شود باعث رضایتمندی بیشتر مردم شود و برای سلامت آنها نیز قدم های موثری برداشته شود.

 

محمدرضا جعفری: زیرساخت های موجود در میبد فقط کفایت نیمی از جمعیت را می کند

دادستان میبد در ابتدای این جلسه با اشاره به آمار ۱۲۰۰ پرونده تصادف در سال ۹۵ گفت: این میزان پرونده تصادف برای میبد بسیار بالاست و اینها فارغ از تصادفاتی هست که در صحنه، صلح اتفاق می افتد و پرونده ای تشکیل نمی شوند.

حمید رضا جعفری افزود: مهمترین علل این تصادفات، این است که در شهرستان میبد، زیرساخت های موجود برای نیمی از جمعیت، مناسب است و این زیرساخت ها کفایت جمعیت ۱۰۰ هزار نفری را نمی کند.

وی عنوان کرد: تصادفات سوای از ضرر و زیانی که به مردم می رساند، برای دولت نیز دارای ضرر و زیان می باشد، و  ارزش دارد که برنامه ریزی بسیار بهتر و صرف هزینه بیشتری برای کم کردن این ضررها داشته باشیم.

جعفری با بیان این موضوع که پیشگیری بسیار بهتر از درمان است گفت: آموزش در مدارس، موجب نهادینه شدن قوانین و عمل کردن بهتر در بزرگسالی از طرف مردم می شود و قبل از مهیا شدن شهرک آموزش که نیاز مبرمی نیز به آن داریم، باید بحث آموزش را جدی بگیریم.

وی با اشاره به راهکار های دیگری مانند آموزش در فضای مجازی گفت: رسانه های مکتوب و مجازی می توانند در این محور کمک شایانی انجام دهند و همین طور تبلیغات بصری در سطح شهر نیز می تواند کمک زیادی به فرهنگ سازی راهنمایی و رانندگی انجام دهد.

دادستان میبد تریبون هایی مانند تریبون نماز جمعه را در فرهنگ سازی مسائل راهنمایی و رانندگی موثر ارزیابی کرد، و ادامه داد: آموزشگاه های رانندگی نیز جدیتی در آموزش و فرهنگ سازی مناسب در این محور ندارند و پلیس با نظارت جدی تر می تواند، این موضوع را مدیریت کند.

موضوع نظارت بیشتر بر دانش آموزانی که بدون گواهینامه سوار موتور می شوند از دیگر موضوعات مورد اشاره دادستان میبد بود و افزود: کارشناسان تصادفات هم در صورت مقصر دیدن ارگان و یا سازمانی در مورد تصادفات، نسبت به جریمه کردن انها نیز قانون را اعمال کند.

 

محسن موحدی: در کنار رشد آمار دانش آموزی باید امکانات بیشتری به کار بگیریم

مدیر آموزش پرورش میبد نیز در ادامه این جلسه با بیان کمبودهای زیرساختی، گفت: دانش آموزان ما در سال ۹۳ حدود ۱۵ هزار نفر و امسال به ۲۰۰۰۰ نفر رسیده و تا سال ۱۴۰۶ به چیزی حدود ۳۶ هزار نفر می رسند که تخمین آماری آن را داده ایم و افق های آن را ترسیم کرده ایم.

محسن موحدی با اشاره به کمبودهای زیادی که نسبت به حمل و نقل این تعداد دانش آموز در شهرستان وجود دارد و یکی از علل گرایش دانش آموزان پسر به وسیله نقلیه شخصی نیز نبود همین امکانات است، ادامه داد: ما حتی مجبور شدیم در مواردی با مینی بوس های شهر همجوار رایزنی کنیم تا سرویس دانش آموزان ما تامین شود.

وی با بیان این موضوع که آمار تصادفات دانش آموزی در زمان باز و بسته شدن مدارس، در چند سال گذشته، آمار کمی بوده، اظهار داشت: در این چند سال مدام در حال مدیریت موضوع موتور سواری دانش آموزان بودیم و امادگی داریم حتی به صورت الزامی، درس های انتخابی در دوره دبیرستان را به حوزه آموزش مسائل رانندگی اختصاص دهیم.

نبود پیاده‌رو های مناسب، وجود سد معبرهای همیشگی و نداشتن مسیر دوچرخه سواری برای بچه ها نیز از دیگر مسائلی بود که محسن موحدی به آنها اشاره کرد.

 

سرهنگ سید محمدطاهر موسوی: مادر تصادفات در میبد، سرعت زیاد است

فرمانده نیروی انتظامی میبد نیز با اشاره به دو معضل نبستن کمربند ایمنی و عدم استفاده موتور سواران از کلاه ایمنی گفت: اوج تصادفات ما از ساعت دو و چهار عصر به بعد است و ما با به خدمت گرفتن امکانات و نیروی بیشتر در صدد کنترل وضعیت ترافیکی شهر بوده و هستیم.

سید محمد طاهر موسوی با بیان این نکته که، در میبد مادر تصادفات را سرعت زیاد می دانیم، افزود: در ۱۶ نقطه شهر دوربین نظارتی و ترافیکی وجود دارد و قرار است با اضافه کردن دوربین های سرعت سنج، نظارت بیشتری را نیز اعمال کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حاضریم در مساجد، مدارس، مصلی در روز جمعه، با پخش محتوای آموزشی موجبات آموزش های بیشتر و بهتر را فراهم کنیم.

سرهنگ موسوی افزود: اولویت توقیف موتور سیکلت را به جوانانی که با سرعت زیاد رانندگی می کنند و اتباع غیر ایرانی که بدون مجوز در حال تردد با وسیله نقلیه هستند، داده ایم.

وی با اشاره به ازدیاد تصادفات در میبد گفت: در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته، آمار تصادفات از ۱۶۶ تصادف به ۲۱۰ مورد رسیده است، ولی آمار فوتی ما نسبت به سال قبل یک نفر کمتر شده است و متاسفانه تعداد مجروحین نیز از ۱۹۰  نفر به ۲۴۶ نفر رسیده است.

سرهنگ موسوی در انتهای صحبت های خود ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با همکاری شهرداری و دیگر مسئولین امر بتوانیم در کم کردن امار تصادفات فوتی و جرحی کاری برای مردم بکنیم.

 

سرهنگ محمد حسین دهقانی: در تصادفات به تخلفات ارگان ها و دستگاه ها نیز رسیدگی می کنیم

رئیس راهور میبد نیز گفت: نیروی انتظامی بخشی از کار است، همینطور شهرداری بخشی از کار است، طبق تحقیقی که انجام گرفته، در یک تصادف ۲۳ ارگان، نهاد و مسئول دخیل هستند که هر کدام نقش خود را دارند.

سرهنگ محمد حسین دهقانی با اشاره به اولویت بندی کردن کارها در پلیس راهور، افزود: شناسایی نقاط حادثه خیر میبد و بررسی آن نقاط از اولویت های ما می باشد که شهردار محترم نیز در جریان امور هستند.

وی با اشاره به یکی دیگر از اولویت های پلیس، گفت: بحث آموزش بسیار مهم است و تجربه ثابت کرده است که حتی برخی از افرادی که گواهینامه دارند و مدت هاست راننده هستند، به نوعی از قانون اطلاع دقیقی ندارند.

سرهنگ دهقانی با اشاره به معضل موتور سواری بدون ضابطه اتباع بیگانه در میبد و تلاش پلیس برای کنترل آن، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در شهر به وضوح مشاهده می شود، کمبود پارکینگ می باشد که به عنوان مثال در مقابل بیمارستان میبد با یکی از این معضلات مواجه هستیم.

وی با اشاره به بازدارنده بودن دوربین های سرعت سنج و بحث جریمه ها گفت: امیدواریم با کمک شهرداری محترم، بتوانیم به زودی با تکمیل دوربین هایی که پایه های آنها گذاشته شده و با جانمایی دوربین های بیشتر و کنترل هوشمند، و همچنین اطلاع رسانی سریع پیامکی به متخلفین، حجم تخلف را به شدت کاهش دهیم.

دهقانی ادامه داد: در قانون به ما اجاره رسیدگی به تخلفات دستگاه ها و ارگان ها و سهم آنها در میزان خسارت ها نیز داده شده است که با ملاحظه برخورد می شده، ولی مطمئنا از این به بعد در بررسی تخلفات، این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار می دهیم.

وی با اشاره به اهمیت رفوژ میانی خیابان‌های پرتردد، همراه با اعمال مسیرهای برگشت برای سهولت تردد مردم، گفت: در جاهایی مانند مرکز استان، که به جز پیگیری موضوع دوربین های کنترل سرعت، به رفوژهای میانی خیابان نیز توجه شده، میزان تصادفات به صورت قابل توجهی کم شده است.

سرهنگ محمد حسین دهقانی در ادامه با پرداختن به نمونه هایی از مشکلات ترافیکی مانند بلوار آیت الله خامنه ای در شاه جهان آباد و لزوم رسیدگی به آن گفت: از مشکلاتی که باید برای آن فکری شود، پنجشنبه بازار میبد است که با اضافه شدن بازار میوه، به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و نیاز است واقعا برای آن فکری صورت گیرد.

 

حجت الاسلام علیرضا آقایی: با کارهای موثر و به دور از عجله باید راه را بر دوباره کاری و اتلاف هزینه بست

رئیس شورای میبد نیز گفت: برای رفوژ میانی خیابانها باید طبق برنامه و ارائه طرحی مناسب عمل کنیم، و جلوی هزینه تراشی مجدد و تخریب و تصحیح دوباره را بگیریم.

حجت الاسلام علیرضا آقایی افزود: خیابان امام خمینی در قسمت هایی که رفوژ ندارد، در بخش میراثی شهر نیز واقع شده و نیاز داریم با ارائه طرحی مناسب که مورد تایید اداره میراث فرهنگی نیز باشد و بحث زیباسازی شهر نیز در ان لحاظ شده باشد، به آن رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش که دیگران نیز به آن تاکید کردند اظهار داشت: پلیس به تنهایی نمی تواند این موضوع را ساماندهی کند و باید با مدیریت درست گروه هایی مانند روحانیون و معلمین، نسبت به آموزش هدفمند و بلندمدت کوشش کند.

رئیس شورای میبد با اشاره به رایزنی برای ورود موتور های برقی به میبد نیز گفت: در مورد این موتورها که حد سرعت مناسبی نیز برای آنها تعریف شده است، پیگیری هایی با یکی از بانکها انجام گرفته تا بتوانیم با جایگزین کردن آنها با موتورهای بنزینی مخصوصا در مدارس، کنترل بهتری بر سرعتها داشته باشیم.

وی با اشاره به موضوع کمبود پارکینگ مخصوصا در نقاط مرکزی شهر اظهار داشت: می توانیم با رایزنی موثر با مدیریت آموزش پرورش نسبت به استفاده عمومی از پارکینگ آموزش پرورش و مدرسه باهنر، که فاصله کمی نیز از خیابان امام خمینی دارند، حجم توقف های کنار خیابان ها را کمتر کنیم.

حجت الاسلام آقایی با بیان این موضوع که کوچه های فرعی منتهی به خیابان های یک طرفه را می توان با آزاد سازی و مهیا کردن مسیر برگشت، برای مردم بهتر ساماندهی کرد، عنوان کرد: باید با کار مداوم و موثر و هدفمند و به دور از عجله، از کار های غیر اصولی بپرهیزیم تا در آینده مشکلات دیگری گریبان ما را نگیرد.