افزایش ۱۰ درصدی تولید خرما در استان یزد

دیر امور باغبانی استان یزد از افزایش ۱۰ درصد تولید خرما در سال جاری خبر داد و گفت: پایین آمدن قیمت محصول در زمان برداشت از عمده مشکلات نخل کاران استان یزد است.

به گزارش میبدما؛ یدالله جواد پور در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، از افزایش ۱۰ درصد تولید این محصول در سال جاری خبر داد و گفت: تولید خرما در استان یزد سالانه برابر با هشت هزار ۷۵۰ تن است.

وی سطح زیر کشت باغات خرما در استان یزد را دو هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این تعداد سطح زیر کشت دو هزار و ۱۶۳ هکتار به نخیلات بارور استان اختصاص‌یافته است و مابقی به‌صورت نهال است.

مدیر امور باغبانی استان یزد اظهار داشت: بیشترین تولید خرما در استان مربوط به دو شهرستان بافق و بخش حاجی‌آباد زرین اردکان است که به‌صورت باغات خرما وجود دارند و همچنین به‌صورت تک‌درخت در شهرستان‌های اردکان مرکزی، میبد، اشکذر و یزد نیز وجود دارد.

جواد پور از بیشترین سطح زیر کشت خرما از شهرستان بافق با برداشتی بالغ‌بر دو هزار و ۲۱۰ هکتار خبر داد و تصریح کرد: بعد از بافق بیشترین سطح زیر کشت به شهرستان اردکان تعلق می‌گیرد.

این مقام مسئول مهم‌ترین ارقام خرمای استان را کبکاب، پیارم، زاهدی و برحی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان یزد جایگاه هفتم تولید خرمای کشور را در اختیار دارد.

وی تأکید کرد: پایین آمدن قیمت محصول در زمان برداشت از عمده مشکلات نخل کاران استان یزد است؛ همچنین در استان یزد صنایع بسته‌بندی و سردخانه برای نگه‌داری محصول خرما در حد محدود وجود دارد که این خود جای نگرانی برای محصول خرما به‌حساب می‌آید.

مدیر امور باغبانی استان یزد از صادرات خرمای تولیدشده استان به سایر استان‌های کشور خبر داد و اذعان کرد: جایگزینی باغات بومی با ارقام زودبازده، پر محصول و باکیفیت، تأسیس صنایع بسته‌بندی و سردخانه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، مسائل مربوط بر نژادی باغات، مکانیزه کردن برداشت، آموزش باغداران برای مسائل مربوط به کاشت و برداشت، برگزاری سالانه جشن خرما در شهرستان بافق، انتخاب نخل کاران نمونه و اجرای سیستم آبیاری نوین در باغات استان ازجمله فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی برای خرماکاران استان است.

جواد پور در پایان خاطرنشان کرد: خرما به‌عنوان درخت مناسب برای آب و هوایی شهرستان‌های بافق و بخش حاجی‌آباد زرین اردکان ازجمله محصولاتی است که به پشتوانه اصلاحی سازمان جهاد کشاورزی رو به توسعه است، البته با جایگزینی باغات نامرغوب، وگرنه هرگونه توسعه باغ و زراعت به علت مسائل آبی ازنظر این سازمان ممنوع است.