گزارش کامل “میبدما” از جلسه شورای سلامت شهرستان میبد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد گفت: شهرستان میبد بعد از مرکز استان بیشترین درصد حوادث را به خود اختصاص داده است.

به گزارش میبدما؛ دکتر جواد سهیلی در جلسه شورای سلامت شهرستان که در فرمانداری برگزار شد، با اشاره به سیر صعودی حوادث در ۵ سال گذشته، اظهار داشت: از کل حوادث ما ۷۳ درصد مربوط به موتور سواران بوده است و از این تعداد نیز ۸۵ درصد مرد و ۱۵ درصد خانم-به عنوان سرنشین- بوده اند و بیشترین گروه سنی را ۱۵ الی ۲۴ سال در تصادفات تشکیل می دهند.

دکتر جواد سهیلی: بیشترین حوادث رانندگی برای نوجوانان و جوانان بوده است

وی عنوان کرد: در سال ۹۵ کشته های حوادث داخل شهر و برون شهری ما به ۲۲ مورد رسید و آمار کشته های امسال نیز ۹ مورد بوده است که ۶ نفر آنها را موتور سواران به خود اختصاص داده اند.

دکتر سهیلی با بیان این موضوع که کارهای خوبی را در چند ماه گذشته در برنامه داشته ایم، افزود: به خاطر آمار بالای حوادث بعد از مرکز استان، و وجود بیشترین حوادث برای نوجوان و جوانان، میبد به عنوان شهر پایلوت برای کم کردن میزان حوادث انتخاب شده است.

وی بیان داشت: برنامه‌ریزی هایی در این چند ماه گذشته با دانشگاه علوم پزشکی یزد، آموزش‌پرورش، هلال احمر و نیروی انتظامی میبد داشتیم که به عنوان مثال تربیت مدرس برای این حوزه، جلسات موثر با اموزش پرورش، برنامه ریزی اداره بهداشت و درمان برای مدارس متوسطه پسران را می توان نام برد.

جواد سهیلی در انتها افزود: در محور مسائل ترافیکی و … مشکلاتی وجود دارد، ولی عمده مشکل ما در شهرستان میبد، فرهنگ رانندگی می باشد که موجب این میزان حادثه در سطح شهرستان شده است.

 

دکتر حسن جان‌فدا: وضعیت حوادث رانندگی زیبنده میبد و استان یزد نیست

در ادامه این جلسه مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: شهر میبد جزء ۳۲۹ شهر در جهان و ۲۰ شهری در کشور می باشد که بعنوان شهر جامعه ایمن ثبت شده و فعالیت می کند.
دکتر حسن جان‌فدا اظهار داشت: تمام دستگاهها، درگیر در طرح جامعه ایمن هستند و اگر هر دستگاه فقط وظیفه خود را بطور کامل انجام دهد شهر جامعه ایمن محقق خواهد شد.
وی عنوان داشت: خیلی از حوادث به زیرساختهای شهری، عدم آموزش عمومی و عدم رعایت قوانین برمی گردد که به تحمیل هزینه های گزاف می انجامد.
دکتر جان‌فدا با اشاره به این موضوع که حدود ۸ درصد از تولید داخلی کشور صرف حوادث ترافیکی می شود، افزود: سال گذشته در استان یزد ۲۱۳ نفر در اثر حوادث ترافیکی کشته شدند اما حتی یک جلسه برگزار نشد تا ببینیم دلیلش چه بوده است درحالیکه اگر یک مادر یا یک کودک بمیرد انوقت امار و اطلاعاتش باید تا سازمان جهانی بهداشت برود.


وی تصریح کرد: باید برای تمام حوادث بررسی صورت گیرد تا سهم هر دستگاه در پیشگیری ان مشخص شود.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: این هنر نیست که ما افتخار کنیم توانسته ایم رضایت خانواده کودکی را جلب کنیم که اعضای فرزندانشان را اهدا کنند؛ این فرزند باید می ماند و برای کشورش تلاش و خدمت می کرد و مایه افتخار خانواده اش می شد.
وی زیرساختهای شهری میبد مانند پیاده رو ها و جاده ها را از اولویت های رسیدگی دانست و ادامه داد: وقتی مصوب می شود که دانش آموزان نباید با موتور به مدرسه بیایند این یعنی اینکه خود مدرسه با همت تمام، آموزش دهد و ممانعت کند، نه اینکه فقط داخل مدرسه موتور نیاید و در کوچه پارک شود!
دکتر جان‌فدا با اشاره به این موضوع که این میزان حوادث رانندگی زیبنده میبد و استان یزد نیست افزود: هر ۴۱ ساعت، یک نفر در استان یزد بخاطر حادثه ترافیکی فوت می کند؛ مردمان ما شهرنشین شده اند اما شهروند نیستند چراکه شهروندی نیاز به آموزش دارد و ما اموزش کافی را ندیده ایم وگرنه نباید وضعیت آمار حوادث ما اینگونه باشد.

دکتر حسن جان‌فدا گفت: از فرماندار میبد می خواهم برای کاهش حوادث از دستگاههای شهرستان برنامه عملیاتی بخواهد، به عنوان مثال مدرسه ترافیک در شهر فعال شود و آموزش های فرهنگ ترافیک را به دانش آموزان ارائه دهید.

سرهنگ سید طاهر موسوی: افزایش دویست درصدی در حوزه حوادث ترافیکی داشته ایم
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان میبد نیز در این جلسه گفت: اجرای مصوبات شورای ترافیک باید عملیاتی شود، اینکه جلسه بگیریم و دور هم جمع شویم و بنویسیم ولی اجرایی نشود باعث میشود که سر از انجا دراورد که امار تصادفات ما روز به روز بالاتر رود.
سرهنگ سید طاهر موسوی اظهار داشت: متاسفانه تصادفات ترافیکی شهرستان در شهریور امسال نسبت به سال گذشته با افزایش دویست درصدی مواجه بوده است یعنی از ۸ تا به ۲۴ مورد در طول مدت مشابه سال قبل افزایش یافته، در حالی که همچنین ۱۲۵ درصد افزایش تصادفات جرحی داشته ایم.
وی با اشاره به این موضوع که توقیف وسایل نقلیه متخلف با جدیت درحال انجام است، افزود: متاسفانه سرعت موتورسوارها در میبد خیلی زیاد است و استفاده از کلاه ایمنی نیز خیلی کمی دارد، و این در حالی می باشد که پیاده روهای مناسبی نیز وجود ندارد که مردم از آنها استفاده کنند.


سرهنگ موسوی بیان داشت: پارکینگهای خودرویی در شهرستان وجود ندارد و این یکی از دلایل مهم حوادث ترافیکی است؛ شهرداری باید فکری به حال این معضل کند و بار پارک خودرو در خیابانهای اصلی کم شود.
وی با تاکید بر این موضوع که کارشناسان ترافیکی و انتظامی فعالانه در حال آموزش در مدارس و مساجد و محلات هستند، ادامه داد: در حوزه اموزش پرورش ناراحت و نگرانیم، زیرا دانش آموزان با موتور به مدرسه می روند و ما هم اگر اعمال قانون می کنیم فقط برای سلامتی خودشان است.

 

حمیدرضا جعفری: مدیران شرکت های صنعتی در قبال استفاده از امکانات، به رفع معضلات شهری نیز کمک کنند
دادستان شهرستان میبد نیز گفت: مصوبات جامعی را برای کاهش حوادث ترافیکی آماده کرده ایم
حمیدرضا جعفری اظهار داشت: تعداد پرونده های تصادفات جرحی سال ۹۵ که در دادسرا ثبت شده و شکایت داشته اند ، ۱۱۶۰ فقره بوده و هر پرونده در دستگاه قضایی حدود ۵ میلیون تومان هزینه‌ دارد، پس بهتر است در جهت پیشگیری هزینه کنیم.
وی عنوان کرد: آموزش پرورش باید جهت آموزش فرهنگ ترافیک فعال باشد، همچنین باید بصورت جدی از تردد موتورهای دانش آموزان جلوگیری کند.
جعفری اضافه کرد: پیگیری و اجرای مصوبات بسیار مهم است، شهرداری باید مصوبات شورای ترافیک را جدی بگیرد و از فرماندار محترم می خواهم این مورد را به شهرداری گوشزد کند.
دادستان میبد افزود: شرکت های بیمه که در این محور درآمد مناسبی هم دارند، باید در موضوع پیشگیری نیز وارد شوند و کمک خود را در این حوزه نیز انجام دهند.
وی با اشاره به کمبود نیرو و امکانات پلیس راهور میبد برای انجام فعالیت مناسب، گفت: یکی از دلایل بالا بودن امارهای حوادث ترافیکی کمبود نیروی راهور است و پرسنل راهور باید خدمات رفاهی بیشتری در اختیارشان گذاشته شود تا دلگرمی بیشتری هم داشته باشند.
حمیدرضا جعفری بیان داشت: مدیران شرکت های صنعتی در کنار همه خدماتی که برای کسب سود از فضای شهرستان استفاده می کنند، باید در کنار استفاده از این خدمات، برخی از هزینه ها را هم پرداخت کنند و در رفع معضلات شهری نیز کمک کنند.//