رویکرد انفرادی در بازار کاشی و سرامیک موجب عدم موفقیت ما شد/ ایران و ایتالیا در حوزه اقتصاد نیاز متقابل دارند

رایزن اقتصادی ایران در میلان ایتالیا گفت: رابطه ما با ایتالیا بیشتر تجاری می باشد، در حالی که با روسیه بیشتر روایط دولتی و سیاسی داریم.

سید عبدالرضا موسوی بفروئیه، در جلسه امروز صبح در جمع صنعتگران شهرستان میبد، در فرمانداری، اظهار داشت: به دلایل تاریخی که بین ما و روسیه حاکم بوده است ما در تجارت امروزی نیز در این کشور موفق نیستیم و تجار ما بیش از بازار خوب روسیه، به فکر بازار غرب هستند.

وی عنوان کرد: ترکیه در بازار روسیه به شدت از ما موفق تر عمل کرده است و رویکرد کار انفرادی و عدم تمرکز ما در بازار روسیه مزید بر علت شده تا موفقیت‌مان بسیار کم باشد، که البته در برخورد با بازار ایتالیا نباید این روند را مجدداً پیگیری کنیم.

موسوی عنوان کرد: از دیگر مشکلات ما در بازار روسیه، رویکرد تجار ما برای کسب سود مقطعی بود که به خصوص در حوزه کاشی و سرامیک این موضوع پر رنگتر است و رقابت مدرنی را به نمایش نگذاشتیم.

وی ادامه داد: در میلان و بقیه استان های شمالی ایتالیا که ۷۰ درصد صنعت این کشور را به عهده دارند، در حال فعالیت هستیم و علاوه بر همکاری در سطح کشوری می توانیم همکاری استانی نیز با ایتالیایی ها داشته باشیم.

رایزن اقتصادی ایران در میلان با اشاره به روند رو به رشد ورود دستگاه های نساجی ایتالیا به ایران در چندماه گذشته افزود: برای برقراری ارتباط تجاری بهتر می توانیم همایش های اقتصادی را به صورت مشترک برگزار کنیم و از شرکت های بزرگ آنها نیز برای شرکت در این همایش ها دعوت کنیم.

وی اظهار داشت: بعد از تحریم ها نیز مقامات ایتالیایی به ایران امدند و طی سفرهای دیپلماتیک ۴۰ توافق نامه بین دو کشور امضا شد که برخی در حال اجرا و برخی در اینده اجرا می شود.

موسوی با بیان این نکته که اعزام تیم بزرگ اقتصادی ایتالیا به ایران نشان از جدی بودن آنها در رابطه بیشتر دارد، افزود: نمایشگاه‌های بزرگی در ایتالیا برگزار می شود که می توانیم با شرکت در آنها هم ارتباط بهتری با بازار آنها بگیریم و هم محک خوبی برای سطح فعالیت های خودمان به دست آوریم.

وی با اشاره به بیشترین حجم معادلات با ایتالیا از طرف کشور چین اظهار داشت: نباید مانند بازار روسیه که فرش های با کیفیت ما به خاطر عدم رعایت تنوع بیشتر و تولید در سایزهای کوچک تر، در مقابل فرش های خارجی کم آورد، ایتالیا را هم همین طور از دست بدهیم.

سید عبدالرضا موسوی در انتها با اشاره به نیاز متقابل ما و ایتالیا گفت: عمده نیاز این کشور به صنایع متوسط است و ما نیز در این حوزه بیشترین فعالیت را داریم که می تواند فرصت بسیار خوبی برای ما باشد، البته سوای از بازار ایران، به خاطر مسائل حمل و نقل و توان زیاد ما در کمک به ایتالیا برای صادرات محصولاتش به کشورهای اطراف، می توانیم بهترین استفاده از این فضا را نیز داشته باشیم.