هیئت نظارت بر برجام و شورای امنیت ملی هنوز نقض برجام را تایید نکرده اند/ هر کس به آمریکا اعتماد کند، ضرر می کند

اولین نشست خبری دکتر کمال دهقانی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، عصر یکشنبه برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ در این نشست خبری که حدود سه ساعت به طول انجامید، دکتر دهقانی به سوالات اصحاب رسانه و خبرنگاران پاسخ گفت.

یکی از سوالات این نشست خبری که توسط خبرنگار میبدما پرسیده شد موضوع برجام و حواشی قبل و بعد از این توافق بود؛ دکتر دهقانی در جواب این سوال، اینگونه پاسخ گفت:

شاخص های ما در بررسی برجام، هیئت نظارت بر برجام و شورای امنیت ملی هستند

برجام، یک موافقت نامه چند جانبه، بین ایران و ۵ کشور عضو شورای امنیت به اضافه المان و اتحادیه اروپا هست. بعد از برجام ما با قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مواجه شدیم که یک قطعنامه قانونی در حقوق بین الملل و لازم الاجرا در همه کشورها است.

ما ان چه تعهد کردیم حتما پایبندیم. ولی پایبندی ما هم حدی دارد و  قانون ۲۱ مهر ۹۴ مجلس که اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام است تکلیف را مشخص کرده. ما متعهدیم به این توافق نامه تا طرف مقابل متعهد باشد. دیده‌بان هم هیئت نظارت بر برجام و شورای عالی امینت ملی هستند، و اگر اینها تایید کنند که برجام نقض شده، ما هم قانونی برخورد می کنیم.

البته تخلف هایی شده و اعلام هم شده ولی دیدبان اصلی و شاخص ما که امنیت ملی و هیئت نظارت هستند، هنوز موضوع نقض برجام را تایید نکرده اند.

خصومت آمریکا هیچ وقت تمامی ندارد

مسئله مهمی که این وسط هست، خصومت امریکاست. ما با خصومیت امریکا مواجهیم. آمریکا حسی دارد که بر دنیا حاکم است، در حالی که اینطور نیست. او هر کاری از دستش بر بیاد و هر خباثتی بتواند انجام می دهد، و حتی اگر بتواند نظام را سرنگون می کند، در حالی که عرضه این کار را ندارد.

ما کار خودمان را می کنیم انها هم کارشان را می کنند. به عنوان مثال در موضوع برخورد با تروریسم در سوریه حتی یک مخالف هم در مجلس نداشتیم و موقعی که پای منافع ما در میان باشد، همه ما کنار هم هستیم و کارمان را انجام می دهیم. منافع ملی ما نیز همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند در سه حوزه‌ی تاریخ ایران، اسلام و انقلاب اسلامی می باشد.

منتها امریکا ناراحت است که ایران از منافع برجام استفاده می کند. او می خواست ما را در انزوا بگذارد و باعث سقوط ما شود؛ نتوانست، و از این ناراحتند که ایران از انزوا بیرون آمده است و کار خودش را می کند.

ما در این منطقه به کار خود ادامه می دهیم. در مقابل اسراییل ایستاده ایم، نمی گذاریم آمریکا در سوریه و عراق به تروریسم کمک کند و به دولت های انها کمک می کنیم که جلوی خباثت های آمریکا در منطقه بایستند.

در محور دیگر، خوشتبختانه با کار دیپلماتیک بین امریکا و اروپا هم اختلاف افتاده، حتی در دوران ترامپ که این جدایی بیشتر نیز شده؛ باید هم بیشتر استفاده کنیم.

راهنمایی های رهبری، ایثارگری مدافعان حرم و مشارکت های مردمی، ما را به نتیجه درست می رساند

ما با راهنمایی های مقام معظم رهبری، ایثارگری های بچه ها در سوریه و با حمایت های مردم ایران و مشارکت های اجتماعی، راه درستی در پیش گرفته ایم و نتیجه درستی هم می گیریم.

در مورد تحریم ها نیز، ما اکنون بیشتر درگیر تحریم های آمریکا هستیم، قبل از برجام نیز این موضوع مطرح بوده و با برجام قرار نیست خصومت آمریکا با ما کم شود، الان هم طرح شکایت های میلیاردی از ما در دادگاه هایشان دارند و اگر دستشان می رسید از پول ما بر می داشتند. به امریکا هیچ کس اعتماد نکرده، هر کس هم اعتماد کرده، ضرر کرده، در حالی که با روسیه، با اتحادیه اروپا و حتی با فرانسه هم می توان کار کرد، اسم انگلیس را نمی برم، چون هم پیمان آمریکاست، ولی حتی به نظرم با فرانسه هم می توان کار کرد.

در مورد مسائل هسته ای هم، البته امروز دست مان از تکنولوژی های قبلی بسته نیست، محدودیت ما کمی بیشتر شده، و با شدت قبل کار نمی کنیم. ولی تحقیقاتمان و امکاناتمان را داریم.