بالا آمدن آب در قنات خشک شده‌ی “کرنان” و معضلی که ممکن است به فاجعه ختم شود/ مسئولین با جدیت رسیدگی کنند

بالازدن آب در یکی از قنات های خشک شده میبد، باعث ایجاد حواشی تلخی برای مردم یکی از محلات شده است.

به گزارش میبدما؛ مقنی قدیمی این محله در گفتگو با خبرنگار ما اظهارداشت: سرچشمه قنات “کر- نو”(کرنان)، شش کیلومتر بالاتر از محوطه آسیاب دوسنگی می باشد و این قنات چند سالی است که کاملا خشک شده است.

عباس امامی ادامه داد: این قنات هم اکنون به خاطر آب های فاضلاب و پساب غیر مجازی که به آن می ریزد، دارای آب زیادی در منطقه بانک سپه مرکزی و حوالی آن شده است و اگر این آب مسیرش باز نشود و یا تخلیه نشود امکان خسارت نیز وجود دارد.

وی با بیان این موضوع که بعد از مسدود شدن راه قنات توسط شهرداری، آب های فاضلاب و پساب منازل پشت آن جمع شده، افزود: قبلا همین آب با بالاتر آمدن نزدیک تعاونی چهار به مصارف کشاورزی می رسید و ما هم از آن استفاده می کردیم.

صحبت های اهالی محله

یکی از اهالی این محله نیز گفت: حدود ۷ ماه پیش بود که آسفالت روبروی منزلمان به خاطر تردد ماشین نیمه سنگین (یخچالی) پایین کشید و خالی شد، و با پیگیری این مشکل، شهرداری با دو ماشین شن آن را پر کرد و روی آن را آسفالت کرد.

آقای “الف” با اشاره به این موضوع که با دیدن حفره ایجاد شده در آن موقع متوجه شدم که وسعت زیادی زیر کوچه خالی می باشد و ریزش کرده است، افزود: این موضوع تمام شد و حدود پنجشنبه هفته گذشته بود که آب فاضلاب از کف منزل ما بالا زد و متوجه شدیم که به خاطر مسدود شدن این مسیر، اتفاق فوق رخ داده است.

وی اظهار داشت: از دریچه چاه جلوی منزلمان طنابی به چاه انداختیم، و متوجه شدیم  سه و نیم متر در وسعتی که تخمین آن ممکن نیست، آب جمع شده است، که با گذاشتن “کف کش” و تخلیه آب، بعد از سه شبانه روز، فقط یک متر سطح آب کم شده بود، حتی با محاسبه ای که انجام دادیم، یک تانکر ۲۰ هزار لیتری را در ۳۵ دقیقه پر کردیم و این نشان از فشار زیاد آب نیز دارد.

آقای “الف” با بیان این نکته که از ترس خرابی منزلم، این چند روز را فقط به رایزنی با کشاورزان و صاحبان باغات برای پخش آب گذراندیم، ادامه داد: اتفاق افتاده که حتی طی دو شب، سه نفره تا صبح بیدار بودیم و با کمک فضای سبز شهرداری چند سرویس برای آبیاری فضای سبز مهیا شد و بقیه آب را نیز به باغات مردم سرازیر کردیم و این چند روز رایزنی های خودم، برادرم و پسرم برای پخش آب، ما را بسیار درگیر کرده است.

وی ادامه داد: پیگیری های ما از برخی از مسئولین به جایی نرسیده و ما هنوز در گیر حواشی تلخ این قنات هستیم و شبانه روز درگیر پخش آب و سنجش سطح آب و … هستیم.

یکی از کسبه محله می گوید: برخی به خیال اینکه این آب، شرب می باشد، بارها برای شست و شوی دست و صورت استفاده کردند و حتی دیده ایم که برای خوردن نیز استفاده شده است.

وی ادامه داد: این آب در اوایل بوی بدی می داد که فضای محیط را بسیار غیر قابل تحمل کرده بود، ولی بعد از دو روز بوی بد آن کمتر شده است.

صحبت های کارشناس قنات در آتش نشانی میبد

کارشناس قنات در آتش نشانی میبد نیز در گفتگو با خبرنگار میبدما، گفت: فوت این قنات در جهاد کشاورزی ثبت شده بوده ولی به علت آب های فاضلاب و همچنین نفوذ آب های استفاده شده در آبیاری درختان و کشت مردم به این مسیر، آب زیادی در این قنات جمع شده است.

جلال دهقانی با اشاره به اینکه عمق این آب به چهار متر نیز رسیده است، افزود: شهرداری نیز مدتی از آب استفاده کرد که به علت نامناسب بودن شرایط آب، از آن استفاده بیشتری نکرد.

وی عنوان کرد: برای رفع این معضل باید جهاد کشاورزی به کسانی که می توانند قنات را لایروبی کنند، مجوز بدهد تا از حوالی تعاونی چهار میبد، به سمت محل مورد نظر لایروبی و هر کجا مسیر مسدود است را باز کنند.

دهقانی با بیان این نکته که بالاتر از این محل تعداد زیادی انشعاب فاضلاب و پساب، بدون مجوز به این قنات می ریزند، افزود: بعد از خالی کردن آب و کم کردن سطح آب قنات، باید انشعاب های غیر مجاز نیز شناسایی و با تذکر و مسدود کردن آنها، از این مشکل جلوگیری به عمل بیاید.

 

صحبت های معاون جهاد کشاورزی میبد

علی اصغر دهقانپور، معاون جهاد کشاورزی نیز به خبرنگار ما، گفت: فوت این قنات، در سال ۱۳۸۶ ثبت شده است و باید مسئول چاه نسبت به رفع این معضل کار کند و قنات فوت شده مسئولیتی را برای جهاد در پی ندارد.

وی عنوان کرد: نامهربانی برخی در ریختن آب فاضلابشان به این قنات، باعث بروز مشکل جدی شده است و باید این موضوع نیز حل شود.

صحبت های مسئول چاه(قنات) کرنان

مسئول چاه کرنان نیز به خبرنگار میبدما گفت: برای رفع مشکل پیش آمده باید مسدود کنندگان مسیر قنات، راه را باز کنند و این آب به محوطه تعاونی چهار میبد برسد تا بشود برای استفاده مفید از آن برنامه ریزی کرد.

اصغر زارع عنوان کرد: کسی این مشکل را به بنده اعلام نکرده و از آن اطلاعی نداشتم، اما برای برنامه ریزی و مشورت برای رفع آن نیز آماده هستم، و به نظرم شهرداری باید در رفع آن وارد جریان شود.

لازم به ذکر است، مهمترین موضوعی که در این میان باید به آن رسیدگی شود، رفع معضلی می باشد که ممکن است به زودی به فاجعه ختم شود. هر چند در این موضوع به نوعی اهالی یک محله و به خصوص چند فرد خاص درگیر مسئله ای شدند که رفع آن، اصلا ارتباطی با آنها ندارد، ولی پر واضح است که مسئولیت این موضوع مربوط به مردم نمی شود و ارگان های ذی ربط باید هر چه سریعتر نسبت به رفع معضل وارد عمل شوند.