شروع کار ساخت مستند آیین های سنتی میبد

مستند ساز جوان میبدی گفت: کار ساخت مستند آیین های سنتی و مذهبی محرم با رویکردی جامع شناختی به آیین های سنتی مذهبی عاشورای حسینی در محلات مختلف میبد بزودی آغاز خواهد شد. به گزارش میبدما به نقل از پایگاه خبری سنا میبد، ابوالفضل زارع ده آبادی فیلمساز و مستندساز جوان میبدی درباره ساخت این […]

مستند ساز جوان میبدی گفت: کار ساخت مستند آیین های سنتی و مذهبی محرم با رویکردی جامع شناختی به آیین های سنتی مذهبی عاشورای حسینی در محلات مختلف میبد بزودی آغاز خواهد شد.

به گزارش میبدما به نقل از پایگاه خبری سنا میبد، ابوالفضل زارع ده آبادی فیلمساز و مستندساز جوان میبدی درباره ساخت این مستند بیان داشت: مستند آیین های سنتی و مذهبی محرم در میبد چهارمین پروژه مستند سازی است که با موضوع مراسم های سنتی ومذهبی شهرستان میبد می باشد و نویسندگی وکارگردانی این مستند بر عهده اینجانب می باشد.

وی اشاره ای به دیگر آثار خود داشت و افزود: مستند سازی در حوزه زیلو، مستند روستای خاستکوه عقدا، مراسم سنتی ۲۸ صفر و همچنین مستند نوای حسینی از مهمترین کارهایی است که در زمینه مستند انجام داده ام که اغلب بودجه این آثار از بودجه شخصی و هیئت های مذهبی تامین شده است و تمامی این مستند ها در شبکه های تلویزیونی و استانی نیز پخش شده است.

مستند ساز میبدی درباره پروژه اخیر خود اظهار داشت: نویسندگی مستند آیین های سنتی و مذهبی محرم در میبد در اواخر مرداد ماه پایان می یابد و بلافاصله عوامل تولید تصویربردار، صدا بردار، تدارکات و دستیاران کارگردانی برای آغاز ساخت مستند انتخاب خواهند شد. این مستند قرار است در ۵ قسمت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ای ساخته شود که مراسمات مذهبی و سنتی خاص و معروف شهرستان میبد مانند مراسم شاه حسن شاه حسین امامزاده سید صدرالدین قنبر، مراسم شاخ شاخ محله مهرجرد، مراسم چاووشی خوانی و گروه طبال سنتی محله ده آباد، مراسم سنگ زنی در محله های ده آباد و شهیدیه و همچنین مراسم پامنبری و نخل برداری در محلات مختلف شهرستان را پوشش می دهد.

وی در مورد زمان تصویربرداری پروژه اذعان داشت: تصویر برداری این پروژه از نیمه شهریورماه آغاز می شود و ان شاالله تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا در نیمه ماه محرم کار تصویر برداری این پروژه به اتمام برسد و کار تدوین این مستند حدود ۲۰ روز طول می کشد که با برنامه ریزی های انجام شده انشالله بتوانیم هرچه سریع تر این مستند را به صدا و سیمای مرکز یزد تحویل بدهیم.

این هنرمند میبدی دلیل ساخت این مستند را نشان دادن آداب و رسوم های قدیمی شهرستان میبد دانست و خاطرنشان کرد: آداب و رسوم ها تمدن یک شهر هستند که می توانند هزاران سال به یادگار بمانند.

زارع ده آبادی در مورد هزینه های این پروژه بیان داشت: طبق بررسی های انجام شده، ضبط و تدوین این مستند حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد که بدون تامین بودجه ضبط این مستند مقدور نخواهد بود و امیدواریم مسئولین شهرستان میبد ما را در تامین بودجه این اثر هنری و ماندگار شهرستان یاری کنند.

وی در پایان این گفتگو ضمن قدردانی از حمایت های مسئولین میبد، مدیرکل صدا و سیمای استان یزد و هنرمندان میبدی اظهار داشت: از سال ۹۲ درحال فعالیت هستم و امیدوارم بتوانم فضای فیلم ومستند سازی را در شهرستان میبد گسترش دهم. از مسئولین شهرستان نیز درخواست دارم به صنعت فیلم سازی و مستند سازی اهمیت بیشتری داده و از پروژه ها و طرح های ارئه شده حمایت بیشتری بعمل آورند. به امیدخدا بعد از پایان کار این مستند به دنبال ساخت یک فیلم سینمایی کمدی هستم و تلاش دارم تا جایی که بتوانم از بازیگران و جوانان میبدی در این عرصه استفاده کنم.