زائران میبدی بیت الله الحرام در لبیک به فرمان رهبر انقلاب، کالا و اجناس داخلی برای سوغات تهیه می کنند

زائران بیت الله الحرام این روز ها در تکاپوی آماده شدن و زمینه سازی سفر حج واجب هستند و یکی از دغدغه های این سفر نیز خرید سوغاتی، مخصوصا به خاطر حاشیه های آن در عربستان سعودی است.

از حاشیه های خاص سفرهای زیارتی برای ما ایرانی ها و به خصوص یزدی ها و میبدی ها، آوردن سوغات است.

به گزارش میبدما؛ زائران بیت الله الحرام این روز ها در تکاپوی آماده شدن و زمینه سازی سفر حج واجب هستند و یکی از دغدغه های این سفر نیز خرید سوغاتی، مخصوصا به خاطر حاشیه های آن در عربستان سعودی است.

چند روز گذشته در دیدار تعدادی از زائران بیت الله الحرام با رهبر انقلاب؛ ایشان دوباره و برای چندمین سال پیاپی این موضوع را یاداوری کرد که:

«بنده مکرّر در مکرّر این معنا را عرض کرده‌ام. بازار، همه جای دنیا هست؛ در این تهران هم بازار هست؛ اجناس جورواجور، مُجاز و غیر مُجاز، در همه جا هست؛ در این تهران هم هست، در شهرهای دیگر هم هست. آنچه در تهران نیست، کعبه است؛ آنچه در تهران و در محیط زندگی شما نیست، مسجدالحرام است، مسجدالنّبی است؛ این است که [فقط] آنجا است؛ باید از آن استفاده کنید»

به همین منظور به کلاس های آموزشی و پیش نیاز حج سری زدیم و با مسئولین کاروان ها و برخی از زائران میبدی در این زمینه گفتگو کردیم:

زوار خرید ها را همین جا انجام دهند تا دچار حواشی ناراحت کننده خرید در عربستان نشوند

دکتر فاضلی مسئول یکی از کاروان های میبد است که به زودی عازم مکه مکرمه می شوند. وی در گفتگو با خبرنگار میبدما، عنوان کرد: رهبر انقلاب مانند سال های گذشته این موضوع را دوباره گوشزد کردند، ولی تفاوت حج امسال به خصوص برای میبدی ها، با سال های گذشته بیشتر است.

وی افزود: زمان زیارت ما در مدینه منوره، از یک هفته به چهار روز تقلیل یافته و زمانی هم که وارد مکه می شویم باید اعمال عمره تمتع را شروع کنیم؛ بنابرین در دو سوم سفر، درگیر مناسک و اعمال هستیم و در انتهای سفر و یک سوم باقیمانده نیز با خلوتی مکه فرصت زیارتی خوبی نصیب می شود که حیف است به بازارگردی سپری شود.

مسئول کاروان میبدی اظهار داشت: سفارش و توصیه ما به زائران بزرگوار این است که تا فرصت دارند، می توانند همین‌جا و در شهر خودشان خرید خود را انجام دهند، تا در آنجا دچار حواشی ناراحت کننده بازارگردی، مانند برخورد با فروشنده نامحرم، چانه‌زنی و … نشوند.

دکتر فاضلی تصریح کرد: اگر بنا به دلایلی نیز مجبور به رفتن به بازار شدند، به هیچ وجه از بازارهای دور از مکان اسکان، استفاده نکنند، زیرا امسال فضا به نظر کمی نامناسب‌تر از قبل باشد.

فروشگاه های نمونه در داخل شهرستان را به زوار معرفی می کنیم

مسئول دومین کاروان زائران میبدی نیز گفت: رهبر انقلاب، هر سال در این موقعیت یک نکته ریز را بارها تاکید کرده اند که آن هم موضوع بازارگردی و خرید سوغات می باشد.

دهستانی با تاکید بر این نکته که مخالف خرید سوغات نیستیم، گفت: چند سال گذشته تاکنون فرهنگ سازی خوبی مبنی بر خرید داخل ایران صورت گرفته و نمایشگاه های مخصوص برای این زمان خاص دایر می شوند و حتی در مرکز استان نیز، آدرس فروشگاه های مناسب خرید، همراه با تخفیف، برای زائران لیست می شوند.

وی تصریح کرد: ما هم برنامه داریم که برای زمان باقیمانده، تا یک ماه بعد از سفر حج؛ فروشگاه‌های نمونه را معرفی کنیم که زائران بتوانند با تخفیف بیشتر اجناس خود را تهیه کنند.

مدیر کاروان میبدی افزود: در عربستان کیفیت بسیاری از اجناس، مانند طلاجات، مناسب نیست، و همچنین اجناس چینی نیز بازار آنجا را اشباع کرده است. در حالی که در کشور خودمان، برعکس گذشته، اجناس باکیفیت و خوبی داریم که می توان با بهترین قیمت تهیه کرد، مخصوصا خرید پارچه که از طرف زائران ما بیشتر صورت می گیرد، در حالی که استان یزد، از تولید کنندگان نمونه انواع پارچه می باشد.

دهستانی با تاکید بر این نکته که حتی اجناس عربستانی از لحاظ سایز نیز با اجناس ما تفاوت دارند، گفت: با خرید این اجناس، اصولا افراد در استفاده از آن ها نیز به مشکل می خورند، و باید خرید کالای داخلی برای سوغات سفرهای زیارتی حتی غیر از حج، برای ما یک فرهنگ شود.

رهبری حتی از دو شهر کشور برای خرید سوغات نام بردند

یکی از زائران جوان میبدی به خبرنگار میبدما گفت: ما صد در صد خریدمان را در شهر خودمان انجام می دهیم. هم به اقتصاد خود کمک می کنیم و هم ارز از کشور خارج نمی شود.

وی افزود: نیت کرده بودیم پول هم همراه خودمان نبریم، ولی با توصیه برخی از بزرگوارن مقدار کمی پول برای همراه داشتن، برداشتیم.

زائر جوان میبدی افزود: صحبت های حضرت آقا در سال ۹۰ را مطالعه کرده ام، که حتی ایشان با نام بردن از جانماز تولیدی دو شهر کشور، زوار را ترغیب به خرید داخلی کرده بود.

خرید در بازار عربستان امنیت روانی ما را بر هم می زند

زائر دیگری نیز گفت: سوغات را مسلماً از شهر خودمان می خریم اما متاسفانه برخی مسائل نیز ما را رنج می دهد، به عنوان مثال هر کجا رفتیم چادر ایرانی خوب پیدا نکردیم و اجناس همه تولید ژاپن و مالزی و … بودند، و این با فرمان رهبری در مورد خرید کالای داخلی و اقتصاد مقاومتی سازگار نیست.

این زائر افزود: خرید در بازار عربستان حتی از لحاظ امنیت روانی هم برای ما مشکل ایجاد می کند که بهتر است خود را درگیر آن نکنیم و به زیارت خود بپردازیم.

طبق دستور رهبری سوغات را از همین شهر خودمان تهیه می کنیم

یکی از زوار که خود را “س-آ ” معرفی می کند، گفت: سوغات را طبق دستور رهبری و برای کمک به تولید ملی در همین شهر خودمان می خریم.

وی عنوان کرد: وقتی رهبری چیزی گفت، ختم کلام است و وقتی فرمودند این مسئله مهم است ما هم سمعاً و طاعتاً از ایشان پیروی می کنیم.

آقای “محمد – ب” می گوید: با خرید از بازار خودمان هم اطمینان به قیمت اجناس داریم و هم اگر مشکلی در مورد اندازه و نوع جنس داشتیم، قابلیت تعویض را داریم.

وی با اشاره به این موضوع که خرید در شهر خودمان با صبر و حوصله و به دور از استرس و ترس انجام می شود، افزود: مطمئنا اقوام ما نیز به این مسئله راضی هستند و نمی خواند ما به خاطر این مسائل زیارت خود را خراب کنیم.