علی اکبر کارگر: آلودگی صنایع بیش از وسایل نقلیه است/ بیش از ۸۰ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع مرور با کمک مردم حفظ می شود

با کارهای آزمایشگاهی و تست هوای چهار منطقه در میبد در ۱۵ روز متوالی، سه نقطه با آلودگی غیر مجاز مشخص کردیم که مربوط به حوالی سه کارخانه کاشی میبد می باشد

رئیس اداره محیط زیست میبد در نشستی به سولات خبرنگاران میبدما پاسخ داد.

به گزارش میبدما؛ علی اکبر کارگر، رئیس اداره محیط زیست میبد در مصاحبه اختصاصی، به سوالات خبرنگاران میبدما پاسخ داد. فردا روز میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا(ع)، ضامن آهو، و مصادف با روز محیط بانان می باشد. با تبریک این روز بابرکت، به همه دست اندرکاران حافظ محیط زیست، توجه مخاطبین عزیز را به  این گفتگو جلب می نماییم:

تنوع گونه های مختلف در محیط زیست میبد

کارگر در مورد سابقه تاسیس اداره محیط زیست شهرستان گفت: محیط زیست میبد تا انتهای سال ۱۳۷۹ زیرمجموعه اردکان بود و رسماً از سال ۱۳۸۰ کار خود را آغاز و نسبت به سابقه آن، فعالیت های بسیار خوبی را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.

وی با اشاره به این نکته که از همان شروع فعالیت اداره، محدوده شکار ممنوع در غرب میبد تعریف شد، افزود: حیوانات زیادی مانند قوچ‌میش، گرگ، کفتار، انواع پرندگان از جمله پرندگان شکاری، هوبره و … در مناطق شکار ممنوع با امنیت زیست می کنند، و امروز با افتخار می توانیم بگوییم که از ۲۰۰۰ قوچ‌میش موجود در استان یزد، ۱۲۷۳ تای آنها در میبد زیست می کنند.

رئیس اداره محیط زیست میبد با عنوان کردن این موضوع که آزمایشگاه اکولوژی موجود در میبد، نه تنها در استان یزد وجود ندارد بلکه در کشور نیز تعداد معدودی موجود است، اظهار داشت: کارگاه تاکسیدرمی میبد نیز اولین کارگاه استان یزد است و به علت تلفات و سر آمدن عمر برخی از گونه ها، قبل از اینکه لاشه ها از بین بروند، تاکسیدرمی می شوند، و از این لاشه ها بعداً در موزه و برای بازدید و استفاده اهل تحقیق و علم استفاده می کنیم، حتی کلیه تلفات گونه ها از استان، در میبد جمع می شود و تاکسیدرمی می شود.

مناطق شکار ممنوع به دست مردم امن شده است

کارگر ادامه داد: در مورد مناطق شکار ممنون، این نکته قابل توجه می باشد که ما از نیروهای مردمی برای حفظ امنیت گونه ها استفاده کرده ایم و با آموزش صحیح و توجیه مناسب مردم مناطق و روستاها، حتی کسانی را پای کار اورده ایم که قبلا خودشان شکارچی بوده اند.

باید از مردم دوباره تشکر و قدردانی کنم، زیرا بیش از ۸۰ هزار هکتار وسعت منطقه شکار ممنوع مرور، به دست خودشان تامین امنیت می شود و به حدی حیوانات در امنیت هستند که به راحتی به چند متری مردم مناطق نزدیک می شوند و ترسی ندارند.

منطقه اردوگاهی بنستان منطقه ای بی نظیر است

وی در مورد منطقه مهم اردوگاهی بنستان نیز گفت: این منطقه از بی نظیرترین مناطق طبیعی و اردوگاهی کشور است و در مورد توسعه ای که منجر به تخریب شود، نه تنها محیط زست، بلکه آموزش‌پرورش و دیگر ارگان های مرتبط متفق القول هستند، که نباید صورت پذیرد.

ساخت و ساز و توسعه نیز تنها روی همان ساختمان های قدیمی، و تنها برای مهیا شدن مکانی برای بازدید بهتر از منطقه صورت می گیرد.

علی اکبر کارگر با اشاره به این نکته که منطقه بیابانی اشنیز تا میبد به خاطر خشکسالی و غبار محلی، به نظر آلوده می آید، افزود: برای اولین بار در کشور مجوز “تکثیر و پرورش حیات وحش با شکارگاه” را در میبد به بخش خصوصی داده ایم و کار این بخش این است که تعدادی از حیوانات گونه های خاص را دریافت می کند و بعد از پرورش و تکثیر آنها و طبق ضوابطی خاص، مجوز شکار حیواناتی که عمرشان به سر آمده است را می گیرد و به نوعی باعث تکثیر نسل این دسته از حیوانات می شود.

آلودگی میبد را کتمان نمی کنیم

وی در مورد آلودگی هوای میبد نیز گفت: آلودگی داریم و نمی توانیم کتمان کنیم. بیشترین فضای صنعتی از مهریز تا عقدا وجود دارد و تراکم جمعیتی نیز در کنار آن تقویت شده است. متاسفانه تعداد بیش از ظرفیت کارخانه های کاشی نیز که ۳۳ عدد فعال داریم، باعث تشدید آن می شود.

هر چند بر این کارخانه ها نظارت جدی صورت می گیرد و ۲۶ کارخانه ای که سنگ شکن دارند را ملزم به مسقف کردن این قسمت کرده ایم، و جلوی صدور و اجرای مجوز تاسیس کارخانه های بیشتر را گرفته ایم، اما به هر حال این تعداد کارخانه در حالی که می توانست شاید ۲۰ عدد بیشتر نشود، موجب آلودگی هستند.

کارخانه شیشه آلودگی دارد، البته تفاوت چندانی با کارخانه های کاشی ما هم نمی کند، این کارخانه و کارخانه‌های کاشی و مخصوصاً کارخانه های لعاب، با سیلیس کار می کنند.

در مورد ازدیاد سرطان به علت وجود صنعت نیز سوال ما این است که شهرهای غیر صنعتی دیگر استان، مانند هرات و خاتم، اصلا سرطان ندارند؟ در ضمن نقش مواد غذایی، سموم و کشت های گلخانه ای نیز تاثیرات زیادی در بیماری دارند که فراموش شده اند.

آلودگی صنایع بیش از آلودگی وسایل نقلیه است

میزان آلودگی صنعتی و ثابت ما بیش از آلودگی متحرک و وسایل نقلیه هست و با کارهای آزمایشگاهی و تست هوای چهار منطقه در میبد در ۱۵ روز متوالی، سه نقطه با آلودگی غیر مجاز مشخص کردیم که مربوط به حوالی سه کارخانه کاشی میبد می باشد و تذکرات لازم را برای رفع آن به کارخانه ها اعلام کردیم، البته در زمان طوفان و گرد و خاک، میزان آلودگی شهر نیز بالا می رود.

از محور یزد تا اردکان نیز حدود ۱۴۵ کوره آجر پزی داریم که با پیگیری زیاد همه کوره های میبدی گازسوز و با نصب فیلتر رفع آلودگی کار می کنند. به آنها نیز تذکر داده شده است که در صورت تایید تست های آزمایشکاهی مبنی بر آلاینده بودن فعالیتشان، در لیست آلاینده ها قرار می گیرند و نسبت به توبیخ و معرفی به مراجع قضایی، اقدام می شود.

حواشی یکی از شرکت های فولاد و کارخانه مولبدین

رئیس محیط زیست میبد در مورد آلودگی یکی از شرکت های فولاد نیز، عنوان کرد: این شرکت نیز تحت نظارت هست و در دو زمان کاری آلودگی بیش از حد داشت که تذکرات داده شد و ملزم به استاندارد کردن و نصب فیلترهای پیشرفته شدند.

دادن مجوز به این صنعت نیز متوقف شده و مجوز این کارخانه نیز برای قبل از سال ۱۳۹۰ بوده است که تقریبا دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

در مورد کارخانه مولیبدن نیز بعد از مهریز و اردکان سومین کارخانه در میبد وجود دارد که هنوز راه اندازی نشده است. البته موافق تاسیس آن نبودیم اما اعلام کردیم تا استانداردهایش کامل نشده است اجازه استارت آن را ندارد.

در مورد این کارخانه باید گفت، موضوع فاضلابش بسیار حساس و مهم است و سیستم تصفیه خانه آن باید کاملا پیشرفته و استاندارد تهیه شود.

علی اکر کارگر در انتها افزود: طرح جامع کاهش آلودگی به زودی تصویب خواهد شد و اگر این اتفاق بیفتد همه جوانب اعم از مطالعه، تحقیق و پژوهش، همچنین ردیف های بودجه ای آن مشخص شده است و می توانیم به صورت علمی در مورد کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست فعالیت کنیم.