رکورد یزد در کنکور ۲۰ساله شد

کسب افتخار در هر بخشی شیرینی خاصی دارد بویژه برای قشر نوجوان و آن هم در زمانی که قرار است کنکور سرنوشت و آینده آنها را تعیین کند و در این میان دارالعباده امسال نیز از قافله عقب نماند وتوانست به مدد نوجوان باهوش وپرتلاشش به بیستمین افتخار در این رقابت کشوری دست یابد. آموزش […]

کسب افتخار در هر بخشی شیرینی خاصی دارد بویژه برای قشر نوجوان و آن هم در زمانی که قرار است کنکور سرنوشت و آینده آنها را تعیین کند و در این میان دارالعباده امسال نیز از قافله عقب نماند وتوانست به مدد نوجوان باهوش وپرتلاشش به بیستمین افتخار در این رقابت کشوری دست یابد.

آموزش و پرورش از جمله بخش های مهم و اساسی جامعه است که نقش مهمی در تعلیم و تربیت بر عهده دارد و بخشی از این وظیفه به کنکور و ورود دانش آموزان به جامعه ای بزرگتر یعنی دانشگاه منجر و منتهی می شود .

تحول یک جامعه پویا به توسعه آموزش و پرورش وابسته است و این بخش می تواند زیربنای فرهنگ یک جامعه پویا باشد و در حقیقت بزرگترین باید گفت متولی بخش فرهنگ و تربیت یک جامعه و دستگاه انسان ساز هر اجتماعی آموزش و پرورش آن است .

دراین میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان پرورش دهندگان دانش آموزان و دانشجویان می توانند بنای توسعه یا عدم توسعه را در جامعه باعث شوند .

همه تلاش معلمان، والدین، دانش آموزان و مجموعه بخش تعلیم و تریبت نیز برای موفقیت این اقشار در مراکز تعلیم و تربیت است اما دو قشر نخست در واقع دو بازوی قشر سوم یعنی دانش آموزان محسوب می شوند تا این نوجوانان بتوانند وظیفه آینده سازی را بخوبی انجام دهند .

در طول سالیان گذشته و امسال هماهنگی آموزش و پرورش و والدین مؤمن و متعهد و عالم یزدی نتایج بسیار جالبی داشته و آن کسب ۲۰ سال متوالی رتبه برتر کنکور کشور برای دارلعباده بوده است .

دانش آموزان استان یزد در ۲۰ سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر در سطح کشور شده اند و این نیست جز لطف خدا، تلاش دانش آموزان و والدین و پشتیبانی و حمایت معلمان و فرهنگیان این استان.

دانش آموزان استان یزد در دو دهه موفق به کسب رتبه های برتر کنکور سراسری شده اند و این می تواند افتخاری برای مردم دارالعباده استان یزد باشد .

و این امر در حالی محقق شده که استان یزد از کمبود معلم و نیروی خدماتی بویژه در مقطع ابتدایی بشدت رنج می ببرد .

مدیر کل آموزش و پرورش یزد در این خصوص گفت: دانش آموزان یزدی برای بیستمین سال متوالی بیشترین درصد قبولی کنکور سراسری را کسب کردند .

محمد کاظم رحیمی نژاد افزود: دانش آموزان استان با قبولی ۵۶ درصدی بیشترین درصد قبولی را در کنکورسراسری ۹۲ کسب کرده اند و استان های مازندران با ۵/۵۲ و سمنان با ۸/۵۱ در رتبه های دوم و سوم این رتبه بندی قرار دارند .

وی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۹۳۱ داوطلب یزدی در کنکور سال ۹۲ شرکت داشته اند که از این تعداد هشت هزار ۳۶۲ نفر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرفته شده اند .

رحیمی نژاد درباره قبولی داوطلبان به تفکیک جنسیت نیز گفت: از هشت هزار و ۳۶۲ نفر چهار هزار و ۵۸۹ نفر (۸/۵۴ درصد) داوطلب زن و سه هزار ۷۷۳ نفر(۵/۵۷ درصد) داوطلب مرد موفق به کسب کرسی های دانشگاهی شده اند .

وی آمار داوطلبان گروه ریاضی استان را سه هزار و ۲۷ نفر ذکر کرد که یک هزار و ۳۸ نفر زن و یک هزار و ۹۸۹ نفر مرد بوده اند که از شرکت کننده ، تعداد ۷۸۵ نفر (۶/۷۵ درصد) از شرکت کنندگان دختر و یک هزار و ۴۵۴نفر از پسران(۱/۷۳درصد) این رشته به دانشگاه راه یافته اند .

رحیمی نژاد افزود: دانش آموزان یزدی در رشته ریاضی با قبولی ۷۴ درصدی رتبه اول کشور را کسب کردند و استانهای مازندران با ۹/۷۲ درصد و خراسان جنوبی با ۱/۷۲ در رتبه های بعدی جای گرفتند .

این مسئول آمار شرکت کنندگان رشته علوم تجربی را پنج هزار و ۳۰۳ ذکر کرد که سه هزار و ۱۸۷ نفر زن و دو هزار ۱۱۶ نفر مرد بوده اند که از این تعداد یک هزار ۷۷۴ نفر از دختران(۷/۵۵ درصد) و یک هزار و ۱۳۹ نفر از پسران (۸/۵۳ درصد) این گروه آزمایشی در دانشگاهها پذیرفته شده اند .

وی تصریح کرد: در این رشته نیز استان یزد با ۹/۵۴ درصد مقام نخست کشور را کسب و استان های خراسان جنوبی با ۸/۴۷ درصد و مازندران با ۶/۴۴ درصد در رتبه های بعدی جای گرفتند .

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ، درباره وضعیت قبولی داوطلبان استان در رشته علوم انسانی نیز اظهار داشت: در این گروه آزمایشی نیز چهار هزار و ۵۴ داوطلب شامل دو هزار و ۴۸۴زن (۲/۷۰ درصد) و یک هزار و ۵۷۰ مرد(۷/۶۸ درصد) شرکت داشته اند که یک هزار و ۷۴۳ زن و یک هزار و ۷۹ مرد در دانشگاهها پذیرفته شده اند و در مجموع ۶/۶۹ درصد قبولی و رتبه نخست به یزد رسیده و اصفهانی ها با ۶۳ درصد و سمنان با ۲/۶۲ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند .

رحیمی نژاد افزود: داوطلبان استان در رشته هنر با کسب ۲/۲۳ درصد قبولی پس از اصفهان که ۴/۲۳ درصد قبولی را کسب کرده در جای دوم قرار گرفته اند .

وی کاهش درصد قبولی استان نسبت به سال گذشته را ناشی از کم شدن پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی وا ضافه شدن این ظرفیت به دوره کارشناسی ارشد دانست و ادامه داد: قبولی استان در سال گذشته ۷۱ درصد بود که این کاهش ناشی از کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت دوره کارشناسی دانشگاهها در قبولی های کل کشور مشهود است .

این مقام مسئول با تبریک این موفقیت به دانش آموزان ، خانواده ها ، فرهنگیان و تمامی دست اندرکاران نظام تعلیم وتربیت استان گفت :با توجه به تغییراتی که قرار است در نحوه پذیرش کنکور سراسری اعمال شود و برگزاری کنکور عملا برای بخشی از ظرفیت دانشگاهها برگزار شود شاید این آخرین سالی باشد که رتبه بندی استان ها بدین شکل توسط سازمان سنجش انجام می گیرد .

رحیمی نژاد در ادامه از برگزاری مراسم جشن ˈافتخار بیستمˈ در روز سوم بهمن ماه در استان خبر داد و افزود: در این همایش از ۱۰۰ نفر از دانش آموزان برتر کنکور۹۲ تجلیل می شود .

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: تجلیل از سه رتبه تک رقمی کشور ، ۲۳ رتبه دو رقمی کشور و تک رقمی مناطق ۲و ۳ ، ۶۵ نفر رتبه دو رقمی مناطق ۲و ۳ ، بهترین رتبه شاهد ، بهترین رتبه دانش آموزان استثنایی ، بهترین رتبه های آزمون کاردانی و ۹ نفر برگزیدگان المپیاد علمی و جشنواره جوان خوارزمی از دیگر برنامه های جشن افتخار بیستم است.