در مسئله آب دچار بحران هستیم/ مردم عزیز میبد در صرفه جویی آب بکوشند

از مردم عزیز میبد خواهش می کنم، آبی که با این همه زحمت و دغدغه فراهم می شود را درست مصرف کنند، و با مدیریت درست بر مصرف آب در منازل و دیگر مکان ها، جلوی مشکلات در آینده را بگیرند.

رئیس اداره آب و فاضلاب میبد، در گفتگو با خبرنگار میبدما، وضعیت آب شرب شهرستان میبد را تشریح کرد.

مهندس بنا، با آرزوی قبولی طاعات همشهریان میبدی، گفت: آب شرب میبد از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول آن، آب انتقالی است که ظرفیت آن ۱۷۰ لیتر در هر ثانیه است، بخش دوم آب میبد نیز از ۸ حلقه چاه تامین می شود.

وی افزود: به علت بالا بودن EC آب در منطقه میبد، که از ۱۳۰۰ تا بالای ۲۰۰۰ است ناچاریم آب چاه ها را با مخلوط کردن با آب انتقالی مصرف کنیم، هرچند در فصول سرد سال که میزان مصرف آب کم می شود هیچ کدام از چاه ها روشن نیستند و مردم فقط از آب انتقالی و با کیفیت استفاده می کنند.

مهندس بنا با اشاره به بهداشتی بودن آب میبد، افزود: در فصول گرم سال نیز بنا به نیازی که داریم، از بهترین چاه ها که آب با کیفیت تری دارند، شروع به استفاده می کنیم. امسال نیز یک چاه جنب دانشگاه آزاد میبد حفر شده که آب آن EC مناسبی دارد و برنامه داریم سه حلقه چاه در آن منطقه حفر کنیم، که به مصرف مردم عزیز میبد برسد.

رئیس آب و فاضلاب میبد ادامه داد: ۳۰ هزار متر مکعب، ذخیره آب میبد است، که مخازن آن به علت نامناسب بودن خاک میبد برای ساخت مخازن، حدود ۳۰ کیلومتری خارج شهر است. البته برنامه داریم و دستور آن نیز داده شده است که در داخل شهر دو مخزن ۱۰ هزار لیتری اضافه کنیم که همین جا عمل مخلوط کردن آب و آماده سازی برای مردم انجام گیرد.

وی اظهار داشت: در فصل گرما نیز از سال گذشته چندین تانکر و ایستگاه برداشت برای مردم ساخته شد که به صورت رایگان آب شرب به خانه مردم برسد. سه مکان دیگر نیز برای ساخت تانکر در دستور کار قرار گرفته است که به زودی آماده بهره برداری می شود. البته در آینده ای نزدیک، به امید خدا، خط جدا برای انتقال اب شیرین به سطح شهر و ایستگاه های شهری ساخته می شود، تا انتقال آب شرب با کمترین مشکل همراه باشد.

مهندس بنا افزود: با شرکت تعاوی دهیاری ها قرارداد خوبی بسته شده است تا تانکرهای آنها همه این ایستگاه ها را فعلا پشتیبانی کنند و با برنامه ریزی بهتر شاهد کم شدن آب این مخازن نباشیم.

وی با بیان اینکه در مورد تامین آب دچار بحران هستیم، تصریح کرد: از مردم عزیز میبد خواهش می کنم، آبی که با این همه زحمت و دغدغه فراهم می شود را درست مصرف کنند، و با مدیریت درست بر مصرف آب در منازل و دیگر مکان ها، جلوی مشکلات در آینده را بگیرند.

مهندس بنا در جواب به سوال خبرنگار میبدما در مورد فاضلاب میبد، گفت: قبل از واگذاری این مسئله به سرمایه گذار جدید حدود ۵۰ کیلومتر شبکه در میبد اجرا شده بود و خوشبختانه سال گذشته با پیگیری های فرماندار محترم و دیگر مسئولین امر، سرمایه گذار این بخش مشخص شد و کار با سه پیمانکار در حال اجرا و پیگیری است.

بنا افزود: ۵۴۳ کیلومتر شبکه نیز در برنامه سرمایه گذار هست که باید طی ۵ سال به انتها برساند، و تا پایان سال ۹۶ نیز ان شاءالله حدود ۱۲۶ کیلومتر لوله گذاری فاضلاب انجام بگیرد.

رئیس آبفای میبد در انتها توصیه کرد: مردم عزیز نیز برای اجرای بهتر این پروژه همکاری داشته باشند و توجه کنند عمق و عرض کانال های فاضلاب زیاد و احتمال ریزش هم وجود دارد، بنابرین به این مکان ها نزدیک نشوند.