واکنش طلاب به سخنان اخیر استاندار یزد

پی انتشار گفتگوی استاندار یزد با سایت یزدی نیوز یکی از سایت‌های خبری فعال استان یزد با عنوان “  استاندار یزد در گفتگو با یزدی نیوز گفت:…………… ” جمعی از طلاب حوزه علمیه یزد با ارسال یادداشتی به یزدفردا در مورد مطلب عنوان شده توسط استاندار یزد واکنش نشان داده که عینا منتشر می‌گردد و […]

پی انتشار گفتگوی استاندار یزد با سایت یزدی نیوز یکی از سایت‌های خبری فعال استان یزد با عنوان “  استاندار یزد در گفتگو با یزدی نیوز گفت:…………… ” جمعی از طلاب حوزه علمیه یزد با ارسال یادداشتی به یزدفردا در مورد مطلب عنوان شده توسط استاندار یزد واکنش نشان داده که عینا منتشر می‌گردد و آمادگی انتشار پاسخ استاندار محترم را نیز اعلام می‌نماییم :

متن کامل یادداشت جمعی از طلاب حوزه علمیه یزد که نسخه ای از آن به یزدفردا ارسال شده است به شرح زیر است :

نقدی مشفقانه به سخن استاندار محترم یزد

برادر عزیز مهندس میرمحمدی(زید عزه) استاندار محترم استان یزد

با سلام و عرض تسلیت اربعین حسینی و ایام حزن ماه صفر

احتراما به استحضار می‌رساند ما بر این باوریم که حضرتعالی شخصی متدین و معتقد به اسلام و ارزش‌های اسلامی‌هستید و سیاستگذاری و برنامه راهبردی شما برای پیشرفت همه جانبه استان دارالعباده یزد به همین سمت خواهد بود. ان شاء الله همان گونه که تا به حال این گونه بوده است؛ و مدیریت و تلاش شما برای حرکت در این مسیر قابل ستایش است.

حضرتعالی در مصاحبه باسایت یزدی نیوز در تاریخ: یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ مطلبی را در مورد اشک بر امام حسین علیه السلام از شخصی نقل می‌فرمایید که در سخنرانی‌ها توصیه نشده است بر حسین علیه السلام اشک بریزیم؛ متن آن به این شرح است:

به هرحال در یزد ابزارهای نشاط اجتماعی وجود ندارد؟

این مسئله را با من در میان گذاشتند. افسردگی مردم یزد مطرح شده است، چه باید کرد مهم است. به مسئله و جنبه‌های غم انگیز هم باید اشاره شود، برای نمونه برنامه‌های صدا و سیمای یزد با دیگر استان‌ها تفاوت زیادی دارد. به طوریکه عمده برنامه‌های یزد حزن و اندوه است. الان مذهبی‌های ما هم با صدا و سیمای یزد مشکل دارند. ما باید توجه داشته باشیم که دین اسلام یک دین سرزنده و شاداب است. در واقعه عاشورا شما واقعه عشق و عشق بازی را می‌بینید، بحث کشت و کشتار نیست بلکه چون حضرت امام حسین علیه السلام آگاهانه وارد میدانی می‌شود که باطلی حق جلوه داده نشود و حقی باطل نشان داده نشود. این صحنه‌ها صحنه‌های زیبایی دارد که ما تبدیل به حزن و اندوه کرده ایم.

در واقع با مثال صدا و سیما می‌خواهید بگویید که سازمان‌ها در نشاط اجتماعی یزد کوتاهی کرده اند؟

من می‌گویم رویه کارهای ما باید طوری باشد که ما را به سرچشمه اسلام برساند. آداب و رسوم ما متفاوت است که باید تغییر کند. این تغییر به نظر من با شرایط روز تغییر می‌کند. آقای معادیخواه بعنوان یک پژوهشگر دینی معتقد است که در سخنرانی‌ها توصیه نشده اشک بریزیم در صورتیکه ما مرتبا تاکید می‌کنیم که هرچه بیشتر اشک بریزیم عبادت بیشتری نموده ایم.تاکید می‌کنم که پیام حضرت امام حسین علیه السلام جلوه حق بود.

بیان شما از جهاتی قابل تأمل است:

استاندار محترم: سیره عقلا در تمام عالم بر این است و حتما شما هم به آن باور و اعتقاد دارید که هر کسی باید در حوزه تخصص و حیطه کاری خود اظهار نظر کند و در حوزه ایی که در آن تخصص و اطلاعی ندارد؛ اظهار نظر نکند؛ تا موجب پشیمانی و تأثر نگردد و شامل این آیه شریفه نباشد که “وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا”[۱][۱]ز آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند. و مورد نکوهش قرآن قرار نگیرد که «إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً[۱][۲] آنها بر گفته خود علم ندارندو جز از ظن پیروی نمی‌کنند و همانا ظن انسان را از حق بی نیاز نمی‌سازد

آن چنان که امام صادق علیه السلام به عبد الرحمن بن حجاج فرمود:
إیاک و خصلتین ففیهما هلک من هلک: إیاک أن تفتی الناس برأیک، أو تدین بما لا تعلم[۱][۳]

از دو خصلت برحذر باش که هر کس هلاک شد از آن جهت بود. بپرهیز که با نظر خودت به مردم فتوا بدهی یا به آنچه نمی‌دانی دینداری کنی.

برادر عزیز همان گونه که خوشایند حضرتعالی نیست که دیگرانی که در عرصه مدیریت کلان شهری تخصص ندارند در حوزه کاری شما دخالت نکنند و صد البته که خواسته ی به حقی است، شایسته است حضرتعالی نیز در مورد امور دینی و مذهبی کار را به کارشناسان و متخصصین حوزه دین واگذار کرده از اظهار نظر در این حوزه که از تخصص شما خارج است جدا بپرهیزید که ممکن است موجب ضایعه ایی جبران ناپذیر گردد.

از آن جا که سعی بر این است که مطلب کوتاه و البته مفید و مختصر باشد فقط به چند نمونه از روایات و کلمات بزرگان در مورد اجر و ثواب و اثرات اشک و گریه بر سیدالشهداء علیه السلام اشاره می‌شود؛ امید آن که مورد توجه قرار گیرد:

امام صادق علیه السّلام به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آیا مصائب آن جناب (امام حسین علیه السّلام) را یاد می‌کنی؟

عرض کرد: بلی والله مصائب ایشان را یاد کرده و گریه می‌کنم.

حضرت فرمودند: آگاه باش که خواهی دید در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصیت تو را می‌کنند که سبب روشنی چشم تو باشد.

همچنین فرمودند: ای مسمع گریه بر احوالات حسین (علیه السّلام) سبب می‌شود که ملک الموت بر تو مهربان‌تر از مادر گردد.

گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السّلام) باعث راحتی در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشیده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالی که او مسرور است فرشتگان الهی به او بشارت بهشت و ثواب الهی را می‌دهند.

اجر و مزد هر قطره آن این است که شخص همیشه در بهشت منزل کند.[۱][۴]

در روایتی دیگر می‌فرمایند:

گریه کننده بر امام حسین علیه السّلام در بهشت با ایشان و هم درجه ایشان خواهد بود.[۱][۵]

از ریان بن شبیب روایت شده است که گفته روز اول محرم به خدمت امام رضا علیه السّلام رسیدم حضرت فرمودند: … ای پسر شبیب اگر بر حسین (علیه السّلام) گریه کنی و آب دیده‌گان تو بر روی تو جاری شود حق تعالی جمیع گناهان صغیره و کبیره تو را می‌آمرزد خواه اندک باشد و خواه بسیار.[۱][۶]

برادر عزیز: انقلاب اسلامی‌و جایگاهی که مسئولان نظام و من جمله جنابعالی به عنوان استاندار در  نظام جمهوری اسلامی‌دارید از ثمرات همین مجالس روضه و گریه بر سیدالشهداء است که در کنار آن اهداف حضرتش برای قیام خونین آن حضرت بیان می‌گردد  و موجب به ثمر رسیدن این انقلاب شده است آن چنان که پیر مرادمان حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه فرموده اند:

باید ماه محرم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهل بیت – علیهم السلام – که با ذکر مصائب اهل بیت – علیهم السلام – زنده مانده است این مذهب تا حالا، با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه‌خوانی …محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است، فداکاری سیدالشهدا علیه السلام است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است. زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق، و از طرف توده‌های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات عزاداری به عنوان عزاداری راه می‌افتاد. باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنت‌ها را حفظ کنید… عزاداری به همان قوت خودش باید باقی بماند و گویندگان پس از این‌که مسائل روز را گفتند روضه را همان‌طور که سابق می‌خواندند ومرثیه را همان‌طور که سابق می‌خواندند بخوانند و مردم را مهیا کنند برای فداکاری. این خون سیدالشهداست که خون‌های همه ملت‌های اسلامی‌را به جوش می‌آورد و این دستجات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می‌آورد و برای حفظ مقاصد اسلامی‌مهیا می‌کند. در این امر نباید سستی کرد… .[۱][۷]

سخنان بزرگان در مورد روضه و اشک بر حسین علیه السلام گاها اعجاب آور است که به چند نمونه اشاره می‌شود:

آیت الله العظمی‌امام خمینی رحمت الله علیه

الان هزار وچهارصد سال است که با این منبرها، روضه‌ها و مصیبت‌ها، ما را حفظ کرده اند.

آیت الله العظمی‌قاضی رحمت الله علیه

در عزاداری و زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید.روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر هفتگی هم نشد دهه اول محرم ترک نشود.

آیت الله العظمی‌بروجردی رحمت الله علیه

ایشان مبتلا به درد چشم شدند، فرمودند: «در روز عاشورا مقداری از گِلِ پیشانی عزاداری امام حسین علیه السلام را بر چشمان خود مالیدم، دیگر در عمرم مبتلا به درد چشم نشدم و از عینک هم استفاده نکردم!

آیت الله العظمی‌بهجت رحمت الله علیه

گریه بر سید الشهدا علیه السلام از نماز شب بالاتر است.

مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی رحمت الله علیه

محبت و عزاداری برای امام حسین علیه السلام انسان را زود به مقصد می‌رساند.

آیت الله العظمی‌بهاءالدینی رحمت الله علیه

دستگاه امام حسین علیه السلام فوق فقه است… نباید به دستگاه امام حسین علیه السلام اهانت شود،  این عزاداری‌ها احیا کننده نماز و مساجد است.

آیت الله العظمی‌گلپایگانی رحمت الله علیه

دلم می‌خواهد نام مرا هم جزء روضه خوان‌های حضرت سید الشهداء علیه السلام ثبت نمایند.

آیت الله العظمی‌علامه طباطبایی رحمت الله علیه

هیچ کس به هیچ مرحله ای از معنویت نرسید، مگر در حرم مطهر امام حسین علیه السلام و یا در توسل به آن حضرت.

آیت الله العظمی‌عبدالکریم حائری رحمت الله علیه مؤسس حوزه علمیه قم

روضه خوانی و گریه بر سیدالشهدا علیه السلام عمل مستحبی است که هزار واجب درآن است.

آیت الله العظمی‌کمپانی رحمت الله علیه

در مجلس روضه خوانی که داشتند، مقید بودند که خودشان پای سماور بنشینند  و خودشان همه کفش‌ها را جفت کنند.

البته تذکر این نکته نیز لازم است که شایسته بود حضرتعالی از صدا و سیمای یزد تفقدی هم می‌کردید؛ صدا و سیمای یزد که با ضبط و پخش برنامه‌های خوب مذهبی در کل نمره قابل قبولی در ترویج مذهب و ارزش‌های اسامی‌در کل کشور دارد؛ و انصافا برنامه‌های خوبی را برای ماه محرم و صفر تدارک دیدند که موجب تقدیر و تشکر بزرگان و علمای یزد قرار گرفت و موجب خرسندی و رضایت متدینین واقع شد؛ اگر هم نقدی به صدا و سیما داشید؛ اشاره ایی به برنامه‌های خوب آن هم می‌کردید.

سخن بسیار است و مجال کم…

آقای مهندس میرمحمدی انتظار از جنابعالی که در منصب استاندار در حکومت نظام اسلامی‌هستید این است که با حرف و سخنانتان مروج اسلام و مبانی دینی باشد و سخن ناسنجیده ایی که موجب خدشه دار شدن مبانی ما باشد از شما صادر نشود.

دستان شما را به گرمی‌می‌فشاریم و دعاگویتان هستیم.

توفیقات روز افزون شما را از خداوند منان و متعال مسألت می‌نمائیم.

دوستداران شما جمعی از طلاب حوزه علمیه یزد