آقای‌جنتی! ناسلامتی شما وزیر«فرهنگ»هستید!

در خبرها آمده بود که علی جنتی وزیر ارشاد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت اداره کتاب و اینکه آیا مسئولیت آن به محمد سْلگی سپرده خواهد شد یا نه، گفته است: « به شما چه ربطی دارد؟! به گزارش الف، وی در ادامه، چندین بار از عبارت «اصلاً چه ربطی دارد»، «اصلاً این […]

در خبرها آمده بود که علی جنتی وزیر ارشاد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت اداره کتاب و اینکه آیا مسئولیت آن به محمد سْلگی سپرده خواهد شد یا نه، گفته است: « به شما چه ربطی دارد؟!
به گزارش الف، وی در ادامه، چندین بار از عبارت «اصلاً چه ربطی دارد»، «اصلاً این که قابل مطرح کردن نیست» استفاده کرده و در نهایت گفته است هرکسی که باشد، به شما چه ربطی دارد؟

فارغ از اینکه سوال خبرنگار از چه نیت و علتی بوده باشد، نکته قابل تامل نحوه زننده برخورد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یک همکار فرهنگی خود می باشد.

مطمئنا، به کسی که وظیفه اش سوال کردن است برای پاسخ به او باید از وزیر فرهنگ الگو گرفت.

اگر به فرض این نوع برخورد با خبرنگاران، از سوی یک مقام مسئول دیگر اتفاق می افتاد، گرچه که در بازهم جای توجیه نداشت -چرا که آنان زبان گویای جامعه هستند و سوالات انان سوال بیسیاری از مردم می باشد – اما این نوع از پاسخگویی از که از فردی متولی امور فرهنگی کشور است نه تنها انتظار نمی رود بلکه قابل انتقاد هم می باشد. چرا که اتفاقا حوزه معاونت مطبوعاتی در زیر مجموعه متولی وی قرار دارد.

ممکن است، استدلال منتقدین به عمل خبرنگار در قبال اصرار به طرح چنین پرسشی، این باشد که وی با غرض و با نیتی جدا از رسالت خود سوال را مطرح کرده باشد، که بازهم وزیر حداقل می توانست، جواب به این سوال را به زمان دیگری موکول کند و یا پاسخ وی را منوط به گذشت زمان می گذاشت.

اطلاع رسانی درست، از طریق پاسخگویی به افکار عمومی شکل می گیرد. وزیری که جریان آزاد اطلاعات را باور دارد و به عدم فیلترینگ شبکه های اجتماعی و دادن آزادی بیشتر در زمینه نشر اعتقاد دارد، باید بداند که این اضلاع، مکمل یکدیگر هستند و با اینگونه پاسخگویی، بقیه نظرات شعاری بیشتر محسوب نخواهند شد.