در ماجرای بازداشت اخیر تعدادی از معترضین به معادن ندوشن مدیریت شد و پرونده‌ای درست نشد/ بهره‌برداری بی‌رویه معادن به دشت میبد-ندوشن آسیب زیادی زده/ گرفتن مجوز معدن مشکل است و باطل کردن آن بسیار مشکل‌تر است

من از آن وقتی که این چند نفر بازداشت شدند تا ساعت ۸ شب اصلا نمی‌توانستم حرف بزنم و چقدر رایزنی کردیم تا این دوستان ساعت ۸ و ۹ شب آزاد شدند و کلا ۵-۴ ساعت در بازداشت موقت بودند و به این خاطر از آقای جوادی امام جمعه ندوشن تشکر می‌کنم.

در نشست خبری اصحاب رسانه میبد، فرماندار میبد به سوال خبرنگار “میبدما” درباره بازداشت تعدادی از اهالی ندوشن و از جمله دو تن از اعضای شورای شهر ندوشن و همچنین بی‌توجهی به سوءاستفاده‌کنندگان اصلی از معادن و مراتع پاسخ گفت.

حسین فلاح با پذیرفتن این مطلب که بهره‌برداری بی‌رویه به دشت میبد-ندوشن آسیب زیادی زده و چیزی از آن بر جا نگذاشته گفت: از زمان دولت اصلاحات و نیز دولت قبل سیاست بهره‌برداری از معادن مختلف دنبال و مجوزهای زیادی برای اکتشاف معادن مختلف صادر شد.

وی افزود: واقعیت این است که معدن برای آن‌که به بهره‌برداری برسد، حداقل ۷-۸ میلیارد تومان باید هزینه شود تا به پهنه‌ای جهت برداشت برسد.

وی گفت: معمولا گرفتن مجوز معادن مشکل است و باطل کردن مجوزشان بسیار مشکل‌تر است و معدن مانند یک نانوایی نیست که دیگر آرد، خمیر نکنیم. چون هزینه می‌شود، نخاله‌برداری می‌شود، گودبرداری می‌شود، سونداژ می‌شود شاید یک معدن باید دو میلیارد تومان هزینه کند تا به بهره‌برداری برسد.

فرماندار میبد با بیان اینکه محدودیتهایی درباره این معادن داریم و نمی‌توانیم آنها را سریعا تعطیل کنیم، افزود: دغدغه‌ای که دوستان ندوشنی داشتند را دریافت کردیم و با آنان جلسه هم گذاشتیم و مکاتباتی هم از ناحیه فرمانداری داشتیم و شورای تامین هم مصوباتی داشت تا این مساله به شکل مطلوبی مدیریت شود. واقعیت هم این است که آن دوستان هم از سر دلنگرانی و دلمشغولی که داشتند، رفتند به سمت معدن و آنجا هم یک تعداد کمی از افراد احساسی شدند و ناسزاهایی گفتند و به برخی اموال هم آسیب زدند.

وی گفت: من دغدغه‌ام این بود که این برخوردها به حداقل برسد و الحمدلله خیلی خوب هم مدیریت شد و پرونده‌ای درست نشد. من از آن وقتی که این چند نفر بازداشت شدند تا ساعت ۸ شب اصلا نمی‌توانستم حرف بزنم و چقدر رایزنی کردیم تا این دوستان ساعت ۸ و ۹ شب آزاد شدند و کلا ۵-۴ ساعت در بازداشت موقت بودند و به این خاطر از آقای جوادی امام جمعه ندوشن تشکر می‌کنم.

وی افزود: بخشدار ندوشن و اکثریت اعضای شورای ندوشن و حتی همان یکی دو نفری از این اعضا که بازداشت شدند این مساله را مدیریت کردند ولی واقعا در این میان اتفاقاتی می‌افتد که دست کسی نیست. من خواهشی که دارم این است که یک کاری بدون هماهنگی و احساسی انجام نشود و اقدامات با تدبیر و عقلانیت انجام بگیرد.