فیلم هولناک: نقشه‌ای از آزمایش‌های هسته‌ای

به نقل از ایسنا، از بمباران اتمی ژاپن تا آغاز آزمایش‌های قابل‌توجه هسته‌یی بعدی یک سال طول کشید، اما در نیمه دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ آزمایشات هسته‌یی در سراسر جهان تقریبا به صورت ماهانه ثبت شده بودند. ایسائو هاشیموتو، طراح ژاپنی برای نمایش مقیاس و رشد این فناوری، تمام انفجارات هسته‌ای رخ داده از سال […]

به نقل از ایسنا، از بمباران اتمی ژاپن تا آغاز آزمایش‌های قابل‌توجه هسته‌یی بعدی یک سال طول کشید، اما در نیمه دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ آزمایشات هسته‌یی در سراسر جهان تقریبا به صورت ماهانه ثبت شده بودند.

ایسائو هاشیموتو، طراح ژاپنی برای نمایش مقیاس و رشد این فناوری، تمام انفجارات هسته‌ای رخ داده از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۸ را در یک نقشه ویدیویی زمان گریز ترسیم کرده است.

این نقشه در آغاز بر آمریکا و نقطه‌های آبی درخشان کوچکی متمرکز می‌شود که بر روی نمایشگر با فاصله تنها چند روز قبل از دیگری نمایش داده می‌شوند.

 این تصاویر حاکی از ریزش بمب اتمی «پسرک» بر روی هیروشیما در تاریخ ششم اوت ۱۹۴۵ و بمب «مرد چاق» بر روی ناکازاکی به فاصله سه روز است.

با افزایش آزمایشات هسته‌یی، دوربین بر روی نقشه باز و بازتر می‌شود تا کل جهان را به نمایش بگذارد.

هر زمان که کشوری در ۵۰ سال گذشته یک سلاح هسته‌یی را منفجر کرده، یک نقطه درخشان روی آن در نقشه روشن می‌شود.

یک چوب‌خط از کل بمب‌های هسته‌یی منفجر شده در جهان در سمت راست در گوشه پایین نقشه نمایش داده شده است و همچنین در کنار آن می‌توان تعداد بمبهای هسته‌یی مورد استفاده توسط هر کشور را در آن زمان مشاهده کرد.

هاشیموتو این پروژه را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد و هدف وی از آن نشان دادن ابعاد هولناک تولید سلاح‌های هسته‌یی بوده است.

وی در سال ۱۹۵۹ متولد شده و در گروه هنر، سیاست و برنامه‌ریزی در توکیو تحصیل کرده و مدتی متصدی موزه لالیک در هاکون ژاپن بوده است.

این نقشه به نمایش آزمایشات هسته‌یی تا سال ۱۹۹۸ می پردازد و شامل آزمایش‌های گزارش شده سال‌های بعد از جمله آزمایشات کره شمالی در اکتبر ۲۰۰۶، مه ۲۰۰۹ و فوریه ۲۰۱۳ نیست.