استاندار: بعضی مردم الکی می گویند بیکارند/طالبی:تقصیر قبلی هاست

استاندار یزد درباره روند افزایش نرخ بیکاری در استان تا ۱۱٫۲ درصد در سال گذشته : در سال گذشته آمار بیکاری ۷٫۶ درصد بود که به یکباره به ۱۳ رسید و دوباره پایین آمد از این رو شاید نتوان به درستی آن را تایید کرد.

به گزارش طلوع یزد،با انتشار آمار اخیر بیکاری از سوی مرکز آمار ایران که در آن یزد، دارای بیشترین رشد بیکاری نسبت به سال قبل بود و از سوی دیگر رسیدن اخباری از تعطیلی یا تعدیل نیروی کارخانه های استان، زنگ خطر برای این استان صنعتی کشور به صدا در آمد.

چرایی افزایش نرخ بیکاری در یزد
دلایل متعددی برای افزایش بیکاری در استان همچون تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید کارخانجات استان صنعتی یزد از جمله کاشی، فولاد و برخی تولید کنندگان متوسط ذکر می کنند.
صنعت به عنوان بزرگترین بخش اشتغالزای استان در وضعیت مساعدی قرار ندارد و برخی واحدهای صنعتی استان در دو سال گذشته با تعدیل نیرو، تعطیلی موقتی و دائمی مواجه بوده‌اند.
از سوی دیگر آمار دقیقی در استان درباره کارخانجات تعطیل شده یا نیمه تعطیل استان یزد وجود ندارد و به صورت غیررسمی از ۲۰ تا ۶۰ درصد کارخانجات استان در این آمار قرار می گیرند که در آخرین جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مقرر شد سازمان صنعت و معدن و تجارت با همکاری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی آمار دقیق تری از این موضوع تهیه کنند.
از سویی دیگر بازار یزد نیز همسو با بازارهای کشور این روزها رونقی ندارد و بیشتر کسبه از رکود حاکم بر بازار و بی‌رونقی آن رنج می‌برند ضمن آنکه بخشی از مقصد صادرات کالاهای یزدی از دست رفته و همین امر بر رکود و تعطیلی ها تاثیر مضاعف گذاشته است.
تداوم برخی از این مشکلات تجمع گروههایی از کارگران استان را در پی داشته که می توان به مشکلات کارگران فرش باستان یزد و کاشی کویر یزد و تعویق ۶ماهه حقوق کارکنان سها سرام، تجمع رانندگان حمل و بار استان، مرغداران یزدی و حتی تجمع کارمندان سازمان جهادکشاورزی استان و یا اتمام همکاری برخی معلمان قراردادی استان با آموزش و پرورش اشاره کرد.

 نرخ بیکاری فعلی را نمی توان به درستی تایید کرد

استاندار یزد درباره روند افزایش نرخ بیکاری در استان تا ۱۱٫۲ درصد در سال گذشته : در سال گذشته آمار بیکاری ۷٫۶ درصد بود که به یکباره به ۱۳ رسید و دوباره پایین آمد از این رو شاید نتوان به درستی آن را تایید کرد.
سیدمحمد میرمحمدی درباره دلایل افزایش این نرخ در استان هم گفت: بعضی افراد به کارهای غیررسمی مشغول هستند ولی در زمان پرسشگری، بیان می‌کنند که بیکارند یا تعطیلی برخی کارخانه ها و تعدیل نیرو می تواند از دلایل عمده تغییر نرخ بیکاری باشد.
در عین حال شاید برخی از این مشکلات ناشی از تحریم ها و نبود وجود زمینه صادرات برخی کالاها و برخی ناشی از مشکلات داخلی و وجود برخی مشکلات ناشی از گذشته همچون طرحهای باقی مانده از دولت قبل و بلعیدن بخشی از بودجه های استان باشد.
استاندار یزد درباره طرح های باقی مانده از دولت قبل گفت: سه هزار و ۳۷۸ طرح در زمان فعالیت دولت یازدهم در استان داشتیم که یکهزار و ۸۴۴ مورد آن تکمیل یا تعیین تکلیف شده و یکهزار و ۵۰۰ مورد هم در اجرای اقتصاد مقاومتی تعیین تکلیف و واگذار می شود.
محمدعلی طالبی معاون امنیتی استاندار یزد نیز در این زمینه در ۱۴ فروردین در پست اینستاگرامی خود نوشت: در سال پیش رو به رغم امیدهای بسیار و رفع برخی مشکلات و موانع، همچنان با پاره‌ای دشواری هایی که از سالهای قبل به ارث برده‌ایم، مواجه خواهیم بود.

 یزد در میان استان هایی با نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری
بر اساس آمار ارائه شده درباره وضعیت بیکاری در کشور، استان یزد در میان سایر استان‌ها رتبه ۱۸ را از نظر بیشترین نرخ بیکاری به خود اختصاص داده است. متاسفانه این استان که زمانی کمترین نرخ بیکاری در کشور را داشت، در سال ۹۴ میزان نرخ بیکاری آن حتی از میانگین کشوری نیز فراتر رفت.
استان یزد به همراه ۱۸ استان دیگر دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری هستند.
۹٫۷ درصد از شاغلان استان یزد در بخش کشاورزی، ۴۶٫۵ درصد در بخش صنعت و ۴۳٫۵ درصد در بخش خدمات فعال هستند.
با توجه به آمارهای اعلام شده در سال ۹۴ سهم شاغلان دو بخش کشاورزی و خدمات نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته و این درحالی است که سهم شاغلان بخش صنعت در استان صنعتی یزد کاهش یافته است.