لزوم مناظره بین کاندیداهای میبد برای خروج آنان از پشت پوسترهای پررنگ و لعاب

مسلماً کاندیداهای محترم نیز با آغوشی باز از این طرح استقبال می کنند، چه، اگر واقعاً خود را مرد این میدان ندیدند و از آن طفره رفتند، بسیار بهتر است تا اینکه بعداً زیر بار سنگین مسئولیت، شانه خالی کنند.

حواشی انتخابات این دوره، به اعلام نتایج صلاحیتها وارد مرحله جدیدی شد. با این اوصاف و با خوشبینی هر چه تمام تر، اگر نیمی از کاندیداها نیز به دستور همراهان فکری خود، به نفع رفقایشان کنار بکشند و ثبت نامشان، محوری استراتژیک داشته باشد، باز هم تعدد کاندیداها، انتخاب اصلح را و حتی فکر کردن به گزینه های متعدد را دچار خلل خواهد کرد.

مطمئناً از مردمی که با این همه گزینه روبرو می شوند، نباید انتظار داشت دچار افعال ناثوابی چون “محله گرایی”، “حزب زدگی” و یا “قبیله گرایی” نشوند. به این مردم باید حق داد که در انبوه کاندیداها، دنبال تحقیق بیشتر نروند و کار به آنجا خواهد رسید که ملاک انتخاب نماینده آینده مجلس برای شهرمان، نه اصلح بودن، بلکه تعصب قومی، محله ای روی آنها باشد !

شاید برای این فضای مبهم و پر ازدحام، بهترین راهکار، تشکیل جلسات مناظره انتخاباتی باشد. در این مناظرات چندین کاندیدا دعوت شده و به سوال های مبنایی جواب می دهند و مردم ناظر نیز، از سطح تخصص و تعهد و تفکر این افراد مطلع می شوند.

در این جلسات، نامزدهای انتخاباتی از پشت عکس ها و پوسترهای زیبا و شعارهایی که مبنای درستی برای پذیرش ندارند، خارج شده و ملزم به شفاف سازی صریح در مورد “برنامه ها و اهداف خود در دوره نمایندگی” می شوند.

این جلسات محک بسیار خوبی برای شناخت سطح فکر و تعهد و تخصص کاندیداهای محترم درباره حیطه ای که در آن وارد می شوند، می باشد. و مردم نیز به راحتی می توانند سره را از ناسره تشخیص دهند. باب توهین و افترا و تخریب یکدیگر نیز به مراتب کمتر از گذشته خواهد شد.

مسلماً کاندیداهای محترم نیز با آغوشی باز از این طرح استقبال می کنند، چه، اگر واقعاً خود را مرد این میدان ندیدند و از آن طفره رفتند، بسیار بهتر است تا اینکه بعداً زیر بار سنگین مسئولیت، شانه خالی کنند.

در ضمن این مسئله می تواند به راحتی در حضور حداکثری مردم نیز موثر باشد، همان طور که “اصل مناظره” در انتخابات ۸۸ مردم زیادی را پای صندوق رأی آورد. مناظره های انتخاباتی می تواند احساس مسئولیت بیشتری در مردم ایجاد کند و سوای از آن، آنها را در جریان مسائل حاشیه ای محل زندگی شان، و نمونه راهکارها و دغدغه ها برای برطرف کردن معضلات قرار دهد.

و باور کنیم که اگر بخواهیم مردم انتخاب درستی داشته باشند، باید در این مسیر به آنها کمک کنیم. امید که نه تنها برای آینده شهرمان، بلکه برای آینده کشور عزیزمان، انتخابی درست داشته باشیم.