آیا برخی کاندیداهای حوزه انتخابیه میبد و تفت «تایید صلاحیت» شده‌اند؟

اخیرا طرفداران برخی از کاندیداها در شبکه‌های اجتماعی خبر از تایید صلاحیت کاندیدای محبوب خود داده‌اند. این موضوع، بیشتر درباره آن دسته از کاندیداهایی رواج یافته که پیش از این گمانه‌زنی‌های متعددی مبنی بر ردصلاحیت آنان مطرح بود.

اخیرا طرفداران برخی از کاندیداهای انتخاباتی حوزه انتخابیه تفت و میبد، در شبکه‌های اجتماعی خبر از تایید صلاحیت کاندیدای محبوب خود داده‌اند.

به گزارش “میبدما”، این موضوع، بیشتر درباره آن دسته از کاندیداهایی رواج یافته که پیش از این گمانه‌زنی‌های متعددی مبنی بر ردصلاحیت آنان مطرح بود.

اما تحقیقات “میبدما” نشان می‌دهد که این موضوع صحت ندارد و این شایعات از آنجایی نشات می‌گیرد که خبر رسیده هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه میبد و تفت هر ۳۹ کاندیدای انتخاباتی این حوزه انتخابیه را تایید کرده است و طرفداران کاندیداهای یاد شده با مستمسک قرار دادن این تصمیم هیات اجرایی، خبر از تایید صلاحیت نامزد مورد نظر خود داده اند.

اما مساله اینجاست که مطابق با قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرآیند احراز صلاحیت اصلا متوقف بر نظر هیات اجرایی نیست و تصمیم آنان بیشتر شبیه به یک اظهارنظر اولیه است و تصمیمات اصلی در مراحل بعدی یعنی ابتدا در هیات‌های نظارتی استانی، سپس در هیات مرکزی نظارت و دست آخر در شورای نگهبان اتخاذ خواهد شد.

به عبارت دیگر یک کاندیدا برای تایید صلاحیت نهایی باید از این ۴ فیلتر عبور کند تا به عنوان نامزد نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی شناخته شود.