آیا انتخابات مجلس میبد و تفت برای اولین بار به دور دوم کشیده خواهد شد؟

با وضعیتی که اکنون به خاطر ثبت‌نام افراد متعدد در انتخابات میبد و تفت برقرار شده و به‌خاطر محله‌محور بودن بسیاری از آراء، کشیده شدن انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تفت و میبد به دور دوم اصلا بعید نیست

با پایان یافتن ثبت نام از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، حدود ۳۹ نفر برای کاندیداتوری از حوزه انتخابیه میبد و تفت ثبت‌نام کردند. با نگاهی به آمار ثبت‌نام کنندگان در ادوار قبلی انتخابات مجلس، متوجه می‌شویم که این اتفاق بی‌سابقه بوده است. در انتخابات مجلس نهم صرفا حدود ۱۵ نفر برای کاندیداتوری از حوزه تفت و میبد ثبت‌نام کردند که حالا در این دوره ۲۴ نفر اضافه‌تر از دوره قبل وارد این عرصه شده‌اند.

کسر اندکی از این جهش تعداد به‌خاطر برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان در جهت ثبت‌نام‌های متعدد بوده است اما تعداد زیادی از این شرکت‌کنندگان مستقل و وابسته به محلات مختلف دو شهرستان میبد و تفت هستند.

4055891-puzzles-dispersed-on-a-white-background

البته از همین الان چهره‌های شاخص این رقابت که وابسته به دو اردوگاه اصولگرا و اصلاح‌طلب و نیز صاحبان رای محله‌ای مشخص است و مسجل است که بسیاری از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند در خوشبینانه‌ترین فرض‌ها هم توان کسب آرای اکثریت مردم را ندارند.

در نگاه اول، حضور این تعداد بالای کاندیدا شاید چندان هم بد نباشد چرا که باعث ایجاد شور و نشاط و صحنه‌ای برای نشان دادن آراء و عقاید مختلف خواهد شد اما با نگاهی عمیق‌تر به این موضوع به این نکته پی می‌بریم که اتفاق مذکور، چندان هم خوشایند و به مصلحت مردم و کشور نیست و این روند منجر به سردرگمی و ایجاد تشتت در آراء مردمی خواهد شد؛ به ویژه در میبد که متاسفانه در دو انتخابات اخیر، فرهنگ رای محله‌ای در آن خیلی بروز و ظهور داشته است. این تشتت علاوه بر اینکه پیدا کردن فرد اصلح را برای مردم بسیار دشوار می‌سازد ممکن است باعث ایجاد هزینه‌های کلانی برای کشور شود.

ممکن است پرسیده شود که تعدد کاندیداها و تشتت آراء چگونه ممکن است باعث ایجاد هزینه‌های اقتصادی بیشتر برای نظام شود؟ پاسخ این جا است که مطابق با ماده ۹ قانون انتخابات مجلس، کاندیداها باید حداقل یک چهارم آراء ریخته شده در صندوق‌ها را از آن خود کنند تا بتوانند به مجلس راه یابند و اگر هیچ‌یک از کاندیداها نتوانند یک چهارم آراء ماخوذه را کسب کنند، انتخابات به دور دوم(که اردیبهشت ماه سال بعد) کشیده خواهد شد. با وضعیتی که اکنون به خاطر ثبت‌نام افراد متعدد در انتخابات میبد و تفت برقرار شده و به‌خاطر محله‌محور بودن بسیاری از آراء، کشیده شدن انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تفت و میبد به دور دوم اصلا بعید نیست و البته پر واضح است که برگزاری یک انتخابات دیگر چه هزینه‌های مالی سنگینی ایجاد خواهد کرد؛ هزینه‌ای که به گفته فرماندار سابق میبد شاید در حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان آب بخورد.

با این وصف به نظر می‌رسد در میان این ۳۹ نفری که کاندیدا شده‌اند بهتر است افرادی که مطمئن هستند رای لازم را نخواهند آورد و فقط باعث شکست و تشتت آراء می‌شوند از این رقابت انصراف دهند تا هم باعث سردرگمی رای‌دهندگان نشوند و هم مانع از رفتن انتخابات میبد و تفت به دور دوم شوند. همچنین ارتقاء فرهنگ انتخاباتی مردم این دو شهرستان و تبیین قبح رای صرفا محله‌ای می‌تواند کمک شایانی برای تحقق هدف مذکور نماید.