برنامه اوباما برای تاثیرگذاری در انتخابات ایران

فارس: یک روزنامه آمریکایی نوشت که دولت اوباما تا پیش از تکمیل کار برچیدن سانتریفیوژها یا رقیق‌سازی و از بین بردن اورانیوم غنی‌شده، به آزمایش‌های موشکی و مداخلات ایران در سوریه، یمن و دیگر مناطق پاسخ نمی‌دهد. در حالی که فشارها در محافل جمهوریخواه آمریکایی بر دولت باراک اوباما برای اعمال فشار بر ایران به […]

فارس: یک روزنامه آمریکایی نوشت که دولت اوباما تا پیش از تکمیل کار برچیدن سانتریفیوژها یا رقیق‌سازی و از بین بردن اورانیوم غنی‌شده، به آزمایش‌های موشکی و مداخلات ایران در سوریه، یمن و دیگر مناطق پاسخ نمی‌دهد.

در حالی که فشارها در محافل جمهوریخواه آمریکایی بر دولت باراک اوباما برای اعمال فشار بر ایران به دلیل آزمایش‌های موشکی افزایش یافته،‌ یک روزنامه آمریکایی وابسته به جمهوریخواهان دلیل عدم پاسخگویی کاخ سفید به اقدامات ایران را انتظار آن برای انجام تعهدات هسته‌ای ایران دانسته است.

در همین ارتباط «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه و قانونگذار ارشد کنگره آمریکا گفت که دولت باراک اوباما به منظور اثرگذاری بر انتخابات آتی ایران هیچ پاسخی به آزمایشات موشکی تهران نداده است (جزئیات بیشتر).

حالا روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از «عدم پاسخگویی» دولت باراک اوباما به اقدامات موشکی و همچنین مواضع منطقه‌ای این کشور در کشورهایی چون سوریه و یمن به شدت انتقاد کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده که دولت آمریکا به دلیل نگرانی از ناکام ماندن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و بی نتیجه ماندن میراث ریاست جمهوری باراک اوباما، «پاسخی» به «اقدامات تحریک‌آمیز» تهران در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای نمی‌دهد.

نکته جالب توجه در این گزارش، انتظار دولت آمریکا برای انجام تعهدات هسته‌ای ایران بر اساس مفاد برجام است. به گفته این روزنامه جمهوریخواه، دولت اوباما منتظر است که تعهدات برجامی توسط تهران انجام شود و پس از آن به اقدامات موشکی و منطقه‌ای ایران پاسخ دهد.

واشنگتن پست نوشت :‌«رئیس‌جمهور اوباما مایل نیست کاری بکند که شاید قبل از انجام تعهدات ایران از قبیل برچیدن هزاران سانتریفیوژ و رقیق یا از بین بردن چندین تن اورانیوم غنی شده،‌سبب از بین بردن توافق هسته‌ای شود. همین منطق او را واداشته که مداخلات بدخیمانه ایران در سوریه، یمن و دیگر نقاط را تحمل کند».

این روزنامه آمریکایی در پایان گزارش خود بر لزوم پاسخ سریع و قاطع دولت باراک اوباما به آزمایش‌های موشکی ایران و مداخلات منطقه‌ای آن تاکید می‌کند.