پیش‌بینی برداشت ۱۶۰۰تن پسته ازباغات میبد

به گزارش ایرنا، برداشت پسته از اوایل شهریورماه از باغات میبد آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد که ما برای تهیه گزارش به یکی از باغات پسته رفتیم تا نتیجه یک سال تلاش باغداران را از نزدیک بیینیم . یکی از باغداران در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت این […]

به گزارش ایرنا، برداشت پسته از اوایل شهریورماه از باغات میبد آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد که ما برای تهیه گزارش به یکی از باغات پسته رفتیم تا نتیجه یک سال تلاش باغداران را از نزدیک بیینیم .

یکی از باغداران در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت این محصول استراتژیک گفت: با توجه به اینکه پسته یکی از محصولات صادراتی و استراتژیک است باید کشاورزان در برداشت این محصول نهایت دقت را داشته باشند .

وی گفت: چند نکته که باغداران باید رعایت کنند این است که باید پسته را در زمان مشخص برداشت کنند، از پرده های مناسب استفاده کنند ، به موقع به ترمینال های فرآوری منتقل کنند چرا که سم آفلاتکسین می تواند محصول کشاورزان را آلوده و از ارزش آن بکاهد .

مدیر جهاد کشاورزی میبد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رشد پنج درصدی برداشت پسته در شهرستان میبد خبر داد و افزود: خوشبختانه امسال وضعیت برداشت پسته در شهرستان میبد نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی داشته و پیش بینی می شود با احتساب ۱۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار ، ۱۶۰۰ تن در سال جاری، باغداران از باغات پسته شهرستان میبد پسته برداشت کنند که این میزان رشد پنج درصدی را نشان می دهد .

صدرالدین صدری با بیان اینکه فرآوری پسته یکی از حساس ترین مرحله تولید پسته است، ادامه داد: در شهرستان میبد سه ترمینال فرآوری پسته راه اندازی شده است که بسیاری از استان های همجوار هم برای فرآوری محصول خود به ترمینال های فرآوری میبد مراجعه می کنند .

وی گفت: سطح زیر کشت پسته در شهرستان میبد ۱۴۸۰ هکتار است که با الحاق بخش ندوشن به میبد ۱۲۰ هکتار دیگر به این اراضی افزوده شده است که با این حساب ۱۶۰۰ هکتار باغات پسته در شهرستان میبد وجود دارد .

صدری با اشاره به ارقام پسته در میبد گفت: انواع پسته در شهرستان میبد از نوع فندوقی و بادامی که شامل کله قوچی، احمدآقایی، اکبری و اوحدی است .

مدیر جهاد کشاورزی میبد خاطرنشان کرد: پسته تولید شده در شهرستان میبد معمولا در داخل استان به مصرف می رسد و مازاد آن به استانهای سراسر کشور صادر می شود .

وی در ادامه گفت: مدیریت جهاد کشاورزی برای بالا بردن راندمان تولید پسته در شهرستان اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی کرده است دفع آفات را در سطح باغات دنبال می کند و برای جلوگیری از هدر رفت آب اقدام به لوله گذاری و اجرای کانال های سیمانی کرده است.