روایت جالب نیویورک تایمز از فاجعه منا

فاجعه خونین منا هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و جزئیات جدیدی از جنایت سعودی‌ها منتشر می‌شود؛ جنایتی که با وجود تلاش رسانه‌ای برای دروغین خواندن فیلم کاروان شاهزاده سعودی، هر لحظه شفاف‌تر می‌شود. به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از بالا گرفتن فعالیت‌های رسانه‌ای سعودی‌ها برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت، روزنامه آمریکایی «نیویورک […]

فاجعه خونین منا هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و جزئیات جدیدی از جنایت سعودی‌ها منتشر می‌شود؛ جنایتی که با وجود تلاش رسانه‌ای برای دروغین خواندن فیلم کاروان شاهزاده سعودی، هر لحظه شفاف‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از بالا گرفتن فعالیت‌های رسانه‌ای سعودی‌ها برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی، ضمن تایید بسته شدن مسیر حجاج توسط نیروهای سعودی به دلیل عبور یک کاروان ویژه از خاندان آل سعود، به ضعف مدیریت این مراسم اذعان کرد.

نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است: «در جریانی از نوار‌های سپید، جماعت بسیار زیادی از زائران مسلمان در مسیر خود به مقصد بعدی خود از سفر مقدس مکه را به پیش می‌روند اما چیزی به طرز فاجعه باری درست پیش نمی‌رفت و برای همین این جمعیت در خیابان‌های باریک گیر افتادند و وحشت بزرگی بوجود آمد طوری که آسفالت را پوشیده از صندل‌ها شده بود و ویلچر‌ها مچاله شده بودند و تپه‌هایی از مردمی را می‌شد دید با رداهای سفید.

این اتفاق مرگبار‌ترین حادثه حجاج در ربع قرن اخیر بوده است که در آن حداقل ۲۰۰۰ کشته از تمام نقاط دنیا و بیش از ۵۰۰۰ زخمی وجود داشته است و این چالشی جدید برای رهبر جدید عربستان سعودی است. این حادثه جزو اخرین سری از حوادث اخیر در برنامه حج امسال بوده که حادثه قبلی به دلیل افتادن جرثقیل بود که بیش از صد کشته بر جای گذاشت و دیگری آتش گرفتن هتل بود که زخمی‌هایی بر جای گذاشت. همه این اتفاقات برای رژیم سعودی که حافظ مناطق مقدسی که سالانه میلیون‌ها زائر از سراسر دنیا را در خود جای می‌دهد است و مسئولیت آن را بر عهده دارد، خوشایند نیست.

شاه سلمان که به او عنوان متولی دو مسجد مقدس (خادم حرمین شریفین) داده شده است و مسئولیت خود را درباره مکه و مدینه اظهار می‌دارد، با نشان دادن تسلیت خود دستور مدیریت بحران موجود را داد و هیئت تجسس و بررسی را شکل داد.

وزیر بهداشت و سلامت عربستان سعودی مقصر این حادثه را زائرینی می‌داند که راهنمای کاروان خود و دستور العمل‌های لازم که به آن‌ها داده شده بود را دنبال نمی‌کردند اما برخی اظهار داشته‌اند که در زمان وقوع حادثه نیروهای امنیتی خروجی‌هایی که زائران قرار بود از آن عبور کنند را به طور موقت بسته بودند و با این کار منجر به این ازدحام شدند که باعث جان باختن آن‌ها شد.

خالد صالح، یک کارمند دولت عربستان سعودی که با شندیدن صدای فریاد‌ها و ناله‌ها به سرعت به محل حادثه رفت گفت که تعداد بسیار زیادی از مردمی را روی زمین دیدم که یا مرده بودند و یا زخمی شده بودند. و آنچه مردم به او گفته بودند این بود که راه‌های خروجی برای گذر اتوموبیل‌های VIP بسته شده بود.

اتفاق روز پنج شنبه بحران ضعف مهارت‌های مدیریتی عربستان سعودی را برای حفاظت از بزرگ‌ترین مرکز تجمع انسانی جهان احیا کرد. عرفان العلوی، مدیر سازمان میراث اسلامی که از منتقدان پروژه ساخت و ساز دولیت سعودی در مکه و مدینه است در گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به فجایع قبلی اعلام کرد که حادثه اخیر ناشی از ضعف مدیریتی دولت سعودی است.

این اتفاق در اوایل صبح روز پنج شنبه و در روزتعطیل عیدی موسوم به عید قربان و در نزدیکی تقاطع خیابان‌های باریک منا رخ داد که دقریبا در سه مایلی شرق مکه که زائران در چادر‌های مجهز به کولر‌ها سکنی دارند قرار دارد. این منطقه نزدیک جمرات است که در آنجا زائران به دیوار‌های جمرات سنگ پرتاب می‌کنند که نمادی از سنگسار کردن شیطان است.

ژنرال منصور ترکی، سخنگوی وزیر کشور عربستان سعودی به گزارشگران گفت که گروه بزرگی از زائرین شروع به هل دادن و تنه زدن به دیگران کردند و باعث این حادثه شدند و گرما و خستگی باعث تشدید فاجعه شد. ژنرال ترکی و یکی دیگراز مقامات گفتند که تا قبل از اینکه بررسی‌های رسمی کامل نشوند در رابطه با اینکه چطور این مسیر‌ها تا به این اندازه شلوغ شده بودند نظری نمی‌دهند.

مقامات سعودی به تعداد محدودی از گزارشگران اجازه دادند که نزد زائران بروند بدون اینکه بتوانند به محل تجسس و حادثه نزدیک شوند. نجات یافتگان تعریف کردند که چگونه گیر افتادند و برای فرار هر کدام روی پشت دیگری می‌افتادند. عبدالله لطفی، یکی از زائران مصر به Associated Press گفت که من دیدم چگونه یکی از زائرین با ویلچر دیگری برخورد کرد و پس از آن تعداد دیگری نیز روی او افتادند و دیدم که مردم چگونه از روی هم بالا می‌رفتند فقط برای آنکه بتوانند نفس بکشند. هرگونه موبایل و دوربین از منطقه حاثه جمع آوری شد و فقط در نواحی دیگر می‌توانشتند از آن استفاده کنند اما تصاویر و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد نشان دهنده بدن‌های بی‌جان زائرین حج بود.