چرا وزیر اقتصاد سه کارته شد؟!

دکتر محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ماجرای سه کارته شدن وزیر اقتصاد، در یادداشتی به حواشی و علل این موضوع پرداخت. به گزارش رجانیوز، دکتر سلیمانی در این یادداشت مدیریت مجلس و نگاه متکبرانه وزیر را دو عامل اصلی به رای گذاشته شدن سوال عنوان کرده است. در […]

دکتر محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ماجرای سه کارته شدن وزیر اقتصاد، در یادداشتی به حواشی و علل این موضوع پرداخت.
به گزارش رجانیوز، دکتر سلیمانی در این یادداشت مدیریت مجلس و نگاه متکبرانه وزیر را دو عامل اصلی به رای گذاشته شدن سوال عنوان کرده است.
در ادامه متن کامل این یادداشت را می‎خوانید:

روز یکشنبه ۱۸/۵/۹۴ وزیر محترم اقتصاد سومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت. از آنجا که این اولین وزیر سه کارته زرد است، مناسب دیدم نکاتی را از صحن علنی مجلس به اطلاع مردم برسانم تا دلیل سه زرده شدن وزیری که بالاترین رأی اعتماد را گرفت پس از دو سال عملکرد مشخص شود:
۱- واقعیت این است که ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور فشار را بر گرده اصناف خصوصاً در شهرهای محروم زیاد کرده اند و مبالغ در خواستی گاهاً از در آمد آنها بالاتر یا بخشی قابل توجه از درآمد آنهاست. لذا موضوع مبتلا به همه بود. یعنی تقریباً اکثریت نمایندگان با این مشکل مواجهه شده و ارباب رجوع داشته اند.
۲- وزیر اقتصاد سراغ استدلال برای اثبات ضرورت دریافت مالیات رفت که ربطی به اشکال وارده در سؤال نداشت و نمایندگان متوجه قضیه بودند.
۳- تأکید آقای بذرباش بر ویژگیهای شخصی وزیر و بیان اینکه آقای وزیر فردی فقط دانشگاهی است که صرفاً به درد کارشناسی می خورد و نه اجرائی، بسیار بر نمایندگان اثر گذاشت و با توجه به سوابق قبلی این نکته جا افتاد.
۴- احساس اکثر نمایندگان که بنده نظر آنها را متوجه شدم این بود که رفتار آقای وزیر همراه با نوعی کبر و غرور است. غافل از اینکه تواضع اولین شرط برای ایجاد یک تعامل دو طرفه با مجلس است.
۵- بذر پاش نمی خواست سؤال را به رأی بگذارد و دنبال روزنه ای و بهانه ای بود. ولی وزیر همکاری نکرد. بنظرم چند نماینده موافق وزیر به او اطلاعات غلط دادند یا داده بودند.
۶- حاج آقای ابوترابی رئیس جلسه ورود کرد تا موضوع را وصله پینه کند و به رأی کشیده نشود و اظهار داشت حرف سؤال کننده و وزیر یکی است. ولی بی توجهی ایشان به درخواست بذرپاش عملاً بذرپاش را مجبور به در خواست رأی گیری کرد. یعنی ایشان شاید مسبب اصلی رأی گیری رئیس جلسه شد.
۷- اعتراض وزیر به طرح موارد خارج از سؤال عملاً به ضرر وزیر شد. چون آن مطالب نظیر افزایش چشم گیر نقدینگی در دو سال اخیر، مشکلات و عدم پرداخت وام ازدواج، بالا رفتن خارق العاده معوقات بانکی و نزدیک شدن به حدود یکصد هزار میلیارد تومان، بی برنامگی و بی حساب و کتابی در اقتصاد کشور، آمارهای متناقض و مخدوش و غلط دولت در حوزه اقتصاد نظیر تورم اقتصادی و غیره، همه و همه ضعف وزیر را نمایان و عریان کرد.
۸- مسلط بودن بذرپاش بر موضوع سؤال و بیان خوب نارسائی ها هم به دل نمایندگان نشست.

۹- ضعف های عملیاتی وزیر بر همه روشن شد. داد و قال آقای وزیر و فریادهای همرا با عصبانیت او تقریباً کارت زرد را قطعی کرد. تأکید بذر پاش بر فشار برای پس گرفتن سؤال و ذکر پس گرفتن چندین سؤال قبلی از وزیر نیز مؤثر بود.
۱۰- دفاع سست و ضعیف آقای وزیر اقتصاد و عدم توانائی به پرداختن به موضوع اصلی کارت زرد سوم را قطعی کرد.
۱۱- رأی موافق قانع شدن از توضیحات آقای وزیر فقط ۸۰ رأی بود که نشان از وجود مشکل جدی در حوزه اقتصاد دارد.
۱۲- اگر آقای وزیر اقتصاد با این روحیه و عملکرد وارد استیضاح شود، خطر رأی آوری استیضاح بسیار بالا است. ظاهراً مشاورین مُفتی حرف نمی زنند، ولی حرف مُفت فراوان تا بخواهید. پس ضرورت تغییر رویه اجتناب نا پذیر است.

محمد سلیمانی
نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و وزیر اسبق ارتباطات و فنآوری اطلاعات