پاسخ تند «اردوغان» به «عبدالله گل» در ضیافت افطاری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله گل» رئیس‌جمهور سابق ترکیه در مراسم افطاری که انجمن «صداقت» در ترکیه آن را ترتیب داده بود و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور کنونی نیز در آن حضور داشت، خواستار بازبینی در سیاست آنکارا و واقع‌بینی بیشتر در قبال مسائل خاورمیانه شد. به نوشته پایگاه خبری «السومریه نیوز»، این […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله گل» رئیس‌جمهور سابق ترکیه در مراسم افطاری که انجمن «صداقت» در ترکیه آن را ترتیب داده بود و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور کنونی نیز در آن حضور داشت، خواستار بازبینی در سیاست آنکارا و واقع‌بینی بیشتر در قبال مسائل خاورمیانه شد.

به نوشته پایگاه خبری «السومریه نیوز»، این انتقاد با واکنش بی سابقه‌ای از سوی اردوغان مواجه شد.

عبدالله گل در این مراسم گفت: به صراحت من معتقدم که ما به بازبینی در سیاست خارجه در قبال خاورمیانه و جهان و واقع‌بینی بیشتر نیاز داریم.

وی افزود: ترکیه به تقویت و تحکیم روابط با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به ویژه مصر و لیبی نیاز دارد و باید به دورانی بازگردد که الهام بخش کشورهای دیگر در خاورمیانه شود.

وی افزود: منازعه فلسطینی – اسرائیلی هنوز به یک راهکار نیاز دارد و صلح دایمی در شرق، هنوز محقق نشده است. این مسئله ناراحت‌کننده است که برخی کشورهای اسلامی با یکدیگر در حال جنگند. من معتقدم که در این زمینه نیز، ترکیه باید به این کشورها کمک کند.

اما اردوغان نیز در قبال این انتقاد گل، ساکت نماند و نتوانست بر اعصابش مسلط شود و تا حد اهانت به رئیس‌جمهور سابق ترکیه پیش رفت.

رئیس‌جمهور ترکیه به طور تلویحی، گل را ترسو و خائن خطاب کرد و گفت: ما خائنان، ترسوها، افراد مردد و منفعت‌طلب را پشت سر گذاشتیم و روند سیاسی خود بدون هیچ تغییری تکمیل کردیم اما آنها امروز، خارج از سیاست قرار گرفته‌اند.