انتشار کتاب جدید عضو هیأت علمی دانشگاه میبد

کتاب”مرجئه پیدایش و اندیشه ها” تألیف دکتر شهاب الدین وحیدی مهرجردی عضو هیأت علمی دانشگاه آیت الله حائری میبد توسط انتشارات سازمان مطالعه و تدوین(سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی منتشر شد. این کتاب برای دانشجویان رشته های ادیان و عرفان و فلسفه در دروس مرتبط با فرق و مذاهب کلامی و نیز سایر […]

کتاب”مرجئه پیدایش و اندیشه ها” تألیف دکتر شهاب الدین وحیدی مهرجردی عضو هیأت علمی دانشگاه آیت الله حائری میبد توسط انتشارات سازمان مطالعه و تدوین(سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی منتشر شد.

این کتاب برای دانشجویان رشته های ادیان و عرفان و فلسفه در دروس مرتبط با فرق و مذاهب کلامی و نیز سایر علاقه مندان به مباحث کلام اسلامی قابل استفاده است و همچنین بعنوان منبع درسی دانشجویان درمقاطع کارشناسی ارشد و دکتری معرفی شده است.

در بخشی از مقدمه و پشت جلد این کتاب آمده است: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و در سده های نخست اسلامی، مفهوم ایمان نقطه آغاز مجادلات فکری در میان مسلمانان بود. اهمیت این موضوع نظریه های گوناگون و مختلفی در این باب برانگیخت. در نتیجه فرقه ها و گرایش های متعدد کلامی با تفکراتی ویژه پدیدار شدند که مرجئه نیز یکی از آنها است. بنیانگذار این تفکر، حسن بن محمد حنفیه در نیمه دوم قرن نخست هجری در شهر کوفه بود.

وی به تبیین و بسط اندیشه هایی پرداخت که بعدها سنگ بنای تفکر ارجائی شد. و به تدریج نظریات و عقاید این فرقه در اقصی نقاط بلاد اسلامی رواج یافت و پیروان و طرفدارانی به گرد آن جمع آمدند.

شایان ذکر است دکتر شهاب الدین وحیدی عضو هیأت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه آیت الله حائری میبد می باشد و کتب و مقالات متعددی در زمینه های فلسفه، نماز، مسیحیت و کلام به چاپ رسانیده است.