درخواست ۷سال قبل حدادعادل از مرحوم یحیی‌زاده

نطق مورخ سه شنبه ۳۱ اردیبهشت۸۷ مرحوم یحیی‌زاده+ حواشی برگرفته از دفتر آن مرحوم بسم‌الله الرحمن الرحیم «اللهم صلّ علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک». گلی که عالم از او تازه بود پرپر شد یگانه کوکب باغ وجود پرپر شد شب شهادت زهرا، علی […]

نطق مورخ سه شنبه ۳۱ اردیبهشت۸۷ مرحوم یحیی‌زاده+ حواشی برگرفته از دفتر آن مرحوم

بسم‌الله الرحمن الرحیم
«اللهم صلّ علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک».
گلی که عالم از او تازه بود پرپر شد
یگانه کوکب باغ وجود پرپر شد
شب شهادت زهرا، علی به خود می‌گفت
گلِ محمدی من چه زود پرپر شد
با عرض تسلیت به مناسبت شهادت ام‌ابیها حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) مطالبی را یادآور می‌شوم:
۱ ـ هرچند طبق آخرین گزارش بانک جهانی بیش از ۷۰ نوع کالای اساسی در دنیا طی یکسال اخیر بین ۲۰ تا ۴۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است و رشد قیمت در مواد غذایی به ویژه در مورد برنج و گندم بیش از صد درصد بوده است و هر چند دولت کوشا و مجلس دلسوز در این مورد نگران بوده و تلاش‌هایی نمودند ولی برای ملت معجزه‌گر ایران سزاوار نیست که طبق نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی بعد از زیمبابوه، میانمار و ونزوئلا در رتبه چهارم بالاترین نرخ تورم قرار بگیرد. اصلاً منطقی نیست تورم ما از تورم خزنده عبور کرده و به تورم تازنده تبدیل شده باشد که اگر دیر بجنبیم به اَبَرتورم تبدیل گردد.
مرکز پژوهش‌ها هرچه سریع‌تر برای مجلسِ برنامه‌محور هشتم نقشه‌راه و راهبرد تهیه نموده و در صدر آن راه علاج کوتاه‌مدت و میان‌مدت تورم و گرانیها را عرضه نماید.
۲ ـ یکی از حقوقی که در آموزه‌های دینی ما جزء وظایف حکومت شمرده شده تأمین مسکن است. در قانون‌اساسی حداقل در اصول ۲، ۳۱ و ۴۳ دولت موظف به تأمین مسکن مناسب برای آحاد ملت گردیده است. از سوی دیگر مسکن یکی از ملزومات اصلی‌ شکل‌گیری خانواده است که عدم تأمین آن علاوه بر مشکلات اقتصادی تبعات فرهنگی را در بر خواهد داشت.
با همه اینها هم‌اکنون با کمبود ۲ میلیون مسکن مواجه بوده و هر سال با توجه به ازدواج جوانان بین ۷۰۰ هزار، تا بیش از ۱ میلیون متقاضی جدید خواهیم داشت. در عین حال هزینه تأمین مسکن یکی از سنگین‌ترین هزینه‌های هر خانواده است. در شرایطی که در بسیاری از کشورها سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار کمتر از ۱۵ درصد است در کشور ما در بعضی از شهرها تا بیش از ۷۰ درصد است.
دولت و مجلس که وظیفه خود را خدمتگزاری به مردم دانسته و درصدد رفع مشکلات آنها هستند جوانان عزیز را از بحران مسکن نجات دهند. لازم است سیاست‌هایی اتخاذ شود که بازار مسکن رونقی پایدار و غیرتورمی داشته باشد و مشکلات فراوان موجود در این موضوع برطرف گردد.
فقدان مکانیسم قیمت‌گذاری منطقه‌ای، عدم برنامه‌ریزی و سیاستگذاری منسجم در مدیریت، عدم کنترل سوداگری در بخش زمین، خلأ نظارت مؤثر بر عملکرد بنگاه‌های املاک، بالا بودن هزینه‌های عوارض، تراکم، نوسازی مسکن، سنگینی هزینه‌های تغییر کاربری و تفکیک از اهم مشکلات موجود در این زمینه است.
۳ ـ هر چند مجلس هفتم از تزریق جنجال، چالش و ناآرامی به جامعه به شدت پرهیز نمود ولی این مجلس هرگز از وظیفه نظارتی خود کوتاه نیامد. تعداد وزرایی که رأی اعتماد نگرفتند، استیضاح‌ها، تحقیق و تفحص‌ها، سؤالات و تذکرات همه گواه همین ادعاست.
البته موکلان ما بدانند که مانع نقد و نظارت دولت، هیأت رئیسه نیست بلکه فراموشی وظایف شرعی و دنبال نمودن مسایل و مصالح شخصی و شهری توسط بعضی از ما نمایندگان است که متأسفانه در اکثر دوره‌ها در بین عده‌ای رواج داشته است.
دولت انقلابی و پرتلاش نیز بداند که اکثر منتخبین مجلس هشتم به دنبال تعامل سازنده، نقد و نظارت مؤثر و عمیق بر دولت خواهند بود که فکر نمی‌کنم دولتی که خودش هیچ ملاحظه‌ای در عزل و تغییر مدیران ارشد ندارد از این موضوع واهمه‌ای داشته باشد.
شایسته است همکاران محترم و فراکسیون‌های مختلف به جای ورود در مسایل جزیی یا اجرایی یا برخورد جناحی و احساسی با دولت و احتمالاً‌ دشنام دادن و ناسزاگویی، به شکلی عمیق و دقیق دولت را نقد منصفانه نمایند و هرگز سیاه‌نمایی ننمایند.
۴ ـ درحالی که مردم متعهد و آگاه با شرکت یکپارچه و گسترده و منسجم در انتخابات مجلس هشتم جهت ارایه راه‌حل‌های منتخبین و احزاب حاضر در این انتخابات لحظه‌شماری می‌کنند، متأسفانه بلندترین صدایی که در ارتباط با فعالیت‌های منتخبین به گوش مردم می‌رسد انتخاب رئیس مجلس هشتم است. این درحالی است که این ذهنیت بیشتر توسط افرادی خارج از حیطه تصمیم‌گیری ایجاد می‌شود. از عقلای قوم استدعا دارم به شدت از دامن‌زدن به این مسأله بپرهیزند هر چند کسب مسؤولیت در راستای فراهم‌ساختن امکان بیشتر خدمتگزاری باشد.
البته مردم مؤمن ما به نیکی دریافته‌اند که در مجلس، دولت و حاکمیت همچنان افراد فراوانی هستند که شیفتگان خدمتند نه عاشقان قدرت و بیشتر این سر و صداها و جار و جنجال‌ها، ساخته و پرداخته جریانات سیاسی است که نه مردم را خوب شناخته‌اند و نه منتخبین مردم.
۵ ـ خشکسالی گسترده سالجاری نزدیک به ۱۵ استان کشور را به شدت تهدید می‌کند. یکی از این استان‌ها که دچار بدترین خشکسالی گردیده استان یزد است. خشکی و خشکسالی استان اقتضاء می‌کند دولت محترم نسبت به دو دستور مهم رهبر معظم در سفر به استان یزد فاز دوم آبرسانی و باروری ابرها جدی‌تر و سریعتر اقدام کند و در شرایط فعلی نیز تأمین بودجه مناسب برای رسیدگی به بیش از ۳۰۰۰ قنات این استان، تأمین علوفه برای دامداران، آبرسانی با تانکر، تمدید وام کشاورزان و دامداران و معافیت جرایم وام‌ها از مهمترین اولویت‌هاست.
۶ ـ به وزیر محترم امور خارجه تأکید می‌کنم قاطعانه علیه آمریکا در محاکم بین‌المللی به علت اعزام تروریست‌های مسلح و بمب‌گذار که منجر به شهادت و مجروحیت صدها نفر در شیراز گردید اقامه دعوی نماید.
از وزیر محترم کشور به جهت نصب فرماندار تفت تشکر نموده و از سرپرست محترم وزارت کشور استدعا دارم هر چه سریع‌تر فرماندار میبد را منصوب نماید.
از وزیر محترم جهادکشاورزی استدعا دارم جهت احداث استخرهای ذخیره آب در شهرستان تفت، اهتمام ویژه مبذول فرمایند.
والسلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته
حواشی این نطق برگرفته از دفتر روزنوشت‌های آن مرحوم:
نزدیک ۳٫۵ تا ۴ ساعت برای ۷ دقیقه نطق فردا، وقت صرف کردم. اکثر صرف وقت من در نطق‌هایم، حذف موارد است، نه اضافه نمودن مطلبی! یعنی همه‌اش دنبال این هستم که ببینم چه چیزهایی را نباید بگویم، نه اینکه چه چیزهایی بگویم. البته برای همین نطق معمولی هم، قبل از این هم وقت زیادی را صرف کرده‌ام. فکر می‌کنم در همه نطق‌ها، برای هر ۱ دقیقه نطق، من۱٫۵ تا ۲ ساعت وقت به صورت مستقیم صرف کرده‌ام که فکر نمی‌کنم کسی این مطلب را باور کند.
به هرحال بعد از آخرین اصلاحات و بازنویسی نطق، حدود ساعت ۲ بامداد خوابیدم و البته ۱٫۵ ساعت بعد هم بیدار شدم و بعد از نافله و نماز صبح خوابیدم…
نطق امروز به علت ایام فاطمیه با “اللهم صلّ علی فاطمه …” شروع کردم و پس از آن، دو بیت شعر آقای اخلاقی در مورد شهادت حضرت زهرا (س) قرائت کردم و بعد از تسلیت به این مناسبت، ۶ مورد را متذکرشدم: در مورد تورم و گرانی، گرانی مسکن، نقد دولت در مجلس هشتم، انتخاب رئیس مجلس، خشکسالی استان یزد و ارائه راهکارهای میان‌مدت و کوتاه‌مدت در ارتباط با خشکسالی و تذکر به وزیر خارجه جهت اقامه دعوی علیه آمریکا به علت اعزام تروریست بمب‌گذار به ایران، به سرپرست وزارت کشور جهت نصب سریع فرماندار میبد، به وزیر جهاد کشاورزی در مورد احداث استخرهای ذخیره آب در شهرستان تفت تذکر دادم.
قبل از نطق و علنی شدن جلسه، حداد مرا خواست و گفت: چون حدس می‌زدم در نطق علیه لاریجانی، چیزی بگویید، خواستم متذکرشوم حتماً چنین چیزی نگویید؛ که من گفتم: تعدیل می‌کنم.
بعد از اتمام آخرین نطقم در مجلس هفتم، که سومین نطق ۱۰ دقیقه‌ای و هیجدهمین نطقم بود، از صمیم دل خدا را به علت این توفیق شکر نمودم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرحوم یحیی زاده