خانه خانی‌های میبد ثبت ملی شد

خانه تاریخی حاج فتح الله امامی معروف به خانیها واقع در شهرستان میبد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: این خانه متعلق به دوره صفوی است که در دوره ‌های بعد معماری متفاوت تری در جبهه شرقی […]

خانه تاریخی حاج فتح الله امامی معروف به خانیها واقع در شهرستان میبد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: این خانه متعلق به دوره صفوی است که در دوره ‌های بعد معماری متفاوت تری در جبهه شرقی و غربی به ساختار اصیل بنا افزوده شده است.
محسن ذاکری نیا افزود : باتوجه به نام اثر که به خانی ها معروف است و در گذشته بنا در مالکیت یکی از خان های میبد و پسرانش بوده است به همین نام نیز نامیده می شود و در اصل بنا متعلق به ورثه فتح الله امامی است.
وی افزود : این بنا از نوع بناهای حیاط مرکزی با ساختار گودال باغچه در دوره صفویه است که در تمامی جبهه ها به صورت چهار طرفه ساخت و ساز دارد.
ذاکری نیا از ویژگی‌های بنا اصالت ساختاری گونه ای از خانه های صفوی میبد با گودال باغچه و ایوان نسبتاً بلند و پوشیده با طاق و تویزه دانست و افزود: وجود پاکنه‌ در عمقی زیاد نسبت به کف حیاط به صورت بوکنی و حضور مسیر جریان آب قنات محمودی به صورت دائمی از ارزش های معماری بومی این خانه به حساب می آید.
این اثر تاریخی در اردیبهشت ماه امسال به شماره ۳۱ هزار و ۲۱۶در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
همچنین سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: فاز یک عملیات مرمت خانه مشروطه یزد به اتمام رسید.
خانه تاریخی مشروطه متعلق به محمود مشروطه در دوره قاجاریه بنا شده است.
محسن ذاکری نیا اعتبار تخصیص داده شده به این طرح را دویست میلیون ریال اعلام کرد وگفت: : فاز یک عملیات مرمتی این خانه تاریخی شامل زیرچینی و استحکام بخشی پایه ها، ازاره چینی پای دیوارها، اجرای آجر فرش کف حیاط، هره چینی لب باغچه ها، اجرای پله ها، اجرای نمای جداره های داخلی حیاط، آجر فرش بام، اجرای تویزه دیوار سمت کوچه و اندود کاهگل بدنه دیوار سمت کوچه است.
وی گفت : این بنای ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۷۸ به شماره ۲هزار و ۴۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.