همایش نجوم و اختر فیزیک در میبد برگزار شد

به گزارش ایرنا انجمن نجوم میبد دومین انجمن نجوم و اخترشناسی در سطح استان است و براساس شواهد تاریخی قدمت نجوم و اختر فیزیک به سده سوم و چهارم در دوران دانشمند بزرگ ابوریحان بیرونی بازمی گردد اما در هم تنیدگی علوم،نجوم و اختر، فیزیک را هم به دوره جدید آن برده و مسلما نجوم […]

به گزارش ایرنا انجمن نجوم میبد دومین انجمن نجوم و اخترشناسی در سطح استان است و براساس شواهد تاریخی قدمت نجوم و اختر فیزیک به سده سوم و چهارم در دوران دانشمند بزرگ ابوریحان بیرونی بازمی گردد اما در هم تنیدگی علوم،نجوم و اختر، فیزیک را هم به دوره جدید آن برده و مسلما نجوم قدیم با نجوم جدید بسیار متفاوت است.

در این همایش دانشجویان به رصد ستاره های مشتری ،زهره و ستارهای دیگر پرداختند و به تاریخ علم، نجوم و قرآن از دیدگاه علمی و قرآن پرداخته شد.

مدیر عامل انجمن نجوم و اختر شناسی میبد در حاشیه این همایش در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه انجمن نجوم فعالیت خود را به صورت رسمی از سال ۹۱ با رصد مدارس و عمومی در این شهرستان آغاز کرد خواستار فراهم کردن زمینه هایی برای گرایش بیشتر مردم به سوی علم نجوم و رصد اجرام آسمانی و افزایش سطح دانش علمی آنها در این زمینه شد.

مصطفی بابایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر عضو شاخه آماتوری انجمن نجوم هستند که فعالیت های رصدی بسیاری را انجام داده و منجر به شناسایی اجرام آسمانی شده اند هدف از شکل گیری انجمن نجوم و اختر فیزیک میبد را ترویج علم و فعال شدن این انجمن در مدارس و دانشگاهها در این شهرستان عنوان کرد و گفت:یکی از فواید نجوم رشد تفکر و پی بردن به قدرت لایزال الهی است .

بابایی ساخت ساعت آفتابی در پارک غدیر و ایجاد رصدخانه در شهرستان را از اولویت های انجمن نجوم و اختر فیزیک میبد برشمرد و افزود:با همکاری دانشگاهها،فرمانداری و شهرداری این برنامه ها در شهرستان تحقق یابد.

مدیر عامل انجمن نجوم و اختر فیزیک میبد خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه شهرستان میبد و استان یزد یکی از قطبهای گردشگری کشور محسوب می شود و از بیابانها و شرایط آسمانی خوبی برخوردار هست از علم نجوم در ایام نوروز و تابستان در حوزه گردشگری می توان بهره زیادی برد .

بابایی با تحلیل تاریخ علم در این همایش گفت:تاریخ علم درسی است که ما را از تعصبات و عقاید دور و به علم محض می رساند.

مدیر عامل انجمن نجوم میبد خاطرنشان کرد: این رشته امروز به پیشرفت های خوبی رسیده و امیدواریم روز به روز بر دامنه و وسعت آن نیز با بهره گیری از علوم و فنون جدید افزوده شود.